Kursplan för

Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 2, 30 hp

Sexual, reproductive and perinatal health 2, 30 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , VT14 , HT14 , VT15 , HT15 , VT16 , HT16 , VT17 , HT17
Kurskod
2BM011
Kursens benämning
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 2
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-09-27
Reviderad av
Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad
2024-05-14
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

För tillträde till Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 2 ska minst 25.5 högskolepoäng i kursen Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 1 vara godkända.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål


Förlossningsvård, eftervård och neonatalvård - teori 3.0 hp samt förlossningsvård, eftervård och neonatalvård - VFU 12.0 hp

Mål för momenten är att studenten ska kunna:

  • identifiera och bedöma normala och avvikande förlossningsförlopp
  • bistå den födande vid förlossning och att främja det fysiologiska förlossningsförloppet samt kunna utföra adekvata undersökningar, välja lämplig övervakning av den födandes och fostrets hälsa under förlossning samt beskriva och reflektera över resultatet över genomförda  åtgärder
  • bedöma och reflektera över den födandes individuella behov av stöd och smärtlindring under förlossning samt genomföra adekvata åtgärder utifrån den födandes behov och önskemål
  • identifiera och definiera olika bristningsgrader samt reparera grad I och II bristningar
  • bedöma och omhänderta det nyfödda barnet samt utarbeta en adekvat omvårdnadsplan 
  • vårda kvinnan efter förlossning, bedöma hennes hälsa och utarbeta en adekvat omvårdnadsplan 
  • tillämpa hygieniska principer
  • stärka interaktionen mellan föräldrarna och deras barn
  • visa kunskaper om amning och tillmatning utifrån föräldrarnas och det nyfödda barnets behov, samt ha förmåga att  ge amningsstöd
  • planera, analysera och dokumentera omvårdnadsåtgärderanalysera och tillämpa ett etiskt förhållningsätt utifrån genus, kulturell tillhörighet och individualitet
  • göra bedömningar i situationer med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga, kulturella och etiska aspekter i samband med förlossning, eftervård och neonatalvård
  • reflektera över sig själv och sina egna värderingar i förhållande till den födande, dennes partner och deras barn

Mödrahälsovård och antikonception teori 4.5 hp samt mödrahälsovård och antikonception - VFU 10.5 hp

Mål för momenten är att studenten ska kunna

  • visa fördjupad kunskap om graviditeten för att identifiera normala och avvikande förlopp hos kvinnan och fostret,
  • kritiskt granska, bedöma och analysera olika hälsoproblem för att kunna värdera riskfaktorer hos sårbara grupper,
  • identifiera olika metoder för att stödja kvinnan och hennes partner under graviditeten samt att visa kunskap om förlossnings- och föräldraförberedelse,
  • kunna integrera sin teoretiska kunskap om antikonception i samband med rådgivning
  • visa fördjupad kunskap om anticonception samt kunna integrera detta i klinik
  • analysera information om fosterläge, fostrets hälsa och tillväxt under graviditeten för fortsatt handläggning,
  • bedöma och i samverkan med kvinnan reflektera över insatser gällande hälsa och livsstil samt amningsförberedelse,
  • planera, genomföra och utvärdera förlossnings- och föräldraförberedelse,
  • planera och genomföra samtal kring psykosociala förhållanden för att anpassa omvårdnadsåtgärder utifrån kvinnans behov,
  • genomföra gynekologisk undersökning och analysera resultatet för att ge kvinnan underlag för informerat val av preventivmedel samt applicera / förskriva lämpligt preventivmedel,
  • utföra gynekologisk cellprovtagning och provtagning för sexuellt överförbara sjukdomar,
  • planera, genomföra, utvärdera och dokumentera samtal om sexuell hälsa,
  • följa gällande lagar och föreskrifter.
  • reflektera över ett etiskt förhållningsätt utifrån genus, kulturell tillhörighet och individualitet,
  • värdera situationer med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga, kulturella och etiska aspekter i samband med graviditet,
  • reflektera över ett amningsvänligt förhållningssätt under graviditet,
  • reflektera över och värdera ett pedagogiskt förhållningssätt för att kunna bedöma hur kvinnan och hennes partner ska få information och stöd i samband med graviditet på ett adekvat sätt.

Hela kursen genomsyras av ett vetenskapligt och professionellt förhållningssätt.

Innehåll

Kursen består av fyra moment.

 

Förlossningsvård, eftervård och neonatalvård - teori, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Under detta moment har studenten undervisning som innefattar:

Förlossningsvård, förlossningahandgrepp, bristing och suturering. Övervakning av den födande och fostret under förlossning. Neonatologi och neonatalvård samt omhändertagande av asfyktiskt nyfött barn.

 

Förlossningsvård, eftervård och neonatalvård - VFU, 12.0 hp

Betygsskala: GU

Under momentet har studenten undervisning som innefattar:

förlossningshandgrepp, instrumentell förlossning, omhändertagande av asfyktiskt nyfött barn samt suturering. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) vid förlossnings-, eftervårds- och neonatalavdelning.

 

Mödrahälsovård och antikonception - teori, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Under detta moment har studenten undervisning som innefattar:

Normal och komplicerad graviditet, graviditetsövervakning såsom fosterdiagnostik. Hälsoarbete, hållbar utveckling och hälsopedagogiska modeller t.ex. motiverande samtal.

Förlossnings- och föräldraförberedelse samt antikonception.

 

Mödrahälsovård och antikonception - VFU, 10.5 hp

Betygsskala: GU

Under detta moment har studenten verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom mödrahälsovården.

Detta moment leder till behörighet för barnmorska att ansöka om förskrivningsrätt av hormonell antikonception enligt Socialstyrelsens föreskrift om kompetenskrav för förskrivning av hormonell antikonception.

 

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärandet där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.

De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, workshop, färdighetsträning, självrättande tester, individuella studieuppgifter där teori och praktik integreras, kamratbedömning av teoretisk inlämningsuppgift samt verksamhetsförlagd utbildning VFU). De obligatoriska inslagen i kursen är seminarier, färdighetsträning, självrättande tester, studieuppgifter, kamratbedömning och VFU.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Förlossningsvård, eftervård och neonatalvård - teori 3.0 hp

Studenten examineras genom seminarier och praktiskt individuell tentamen

Förlossningsvård, eftervård och neonatalvård - VFU 12.0 hp

Studenten examineras kliniskt enligt uppställda mål i betygsunderlag för VFU.

Mödrahälsovård och antikonception - teori 4.5 hp

Studenten examineras genom individuell tentamen i mödrahälsovård och antikonception. Examinationsuppgift i förlossnings- och föräldraförberedelse examineras vid seminarium.

Mödrahälsovård och antikonception - VFU 10.5 hp

Studenten examineras kliniskt enligt uppställda mål i betygsunderlag för VFU.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

För godkänt resultat på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända samt deltagande i obligatoriska undervisningsinslag.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT17. Kursen är ersatt med annan kurs och examination erbjuds enligt riktlinjer i kursplanen för 2BM027 och 2BM023.

Övriga föreskrifter

Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Berg, Marie Att stödja och stärka : vårdande vid barnafödande Lundgren, Ingela
Heli, Susanna Confident Birth
Heli, Susanna Föda utan rädsla
Högberg, Ulf Kejsarsnitt
Ingemarsson, Ingemar; Ingemarsson, Eva Fosterövervakning med CTG
Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia Amning i dag
Lindgren, Helena; Rehn, Margareta; Wiklund, Ingela Barnmorskans handläggning vid normal förlossning : forskning och erfarenhet
MacDonald, Sue Mayes' midwifery Magill-Cuerden, Julia
Lagercrantz, Hugo Neonatologi Hellström-Westas, Lena; Norman, Mikael
Nyström, Kajsa; Roth, Katarina; Svensson, Lasse Föräldrar frågar, vi vågar : att leda föräldragrupper : interaktiva metoder och övningar för personal inom mödra- och barnhälsovård
Hagberg, Henrik Obstetrik Marsal, Karel; Westgren, Magnus
Odlind, Viveca; Bygdeman, Marc; Milson, Ian Familjeplanering : preventivmetoder, aborter och rådgivning
Wallin, Lars Omvårdnad av det nyfödda barnet
Lindgren, Helena Reproduktiv hälsa : barnmorskans kompetensområde Christensson, Kyllike; Dykes, Anna-Karin
Waldenström, Ulla Föda barn : från naturligt till högteknologiskt Bergman, Thomas
Wambach, Karen; Riordan, Jan Breastfeeding and human lactation
Andersson, Agneta Mödrahälsovård, sexuell och reproduktiv hälsa
Andersson, Liselott Barnafödande och psykisk sjukdom
Brodén, Margareta Graviditetens möjligheter : en tid då relationer skapas och utvecklas

Fördjupningslitteratur

Andersson, Ewa Gruppmödravård : förväntningar, attityder och upplevelser från föräldrars och barnmorskors perspektiv
e, e Att växa som föräldragruppsledare Ett handledningsmaterial
Marsal, Karel Obstetrisk öppenvård Grennert, Lars
Spädbarnets psykologi Hwang, Philip
Wickberg, Birgitta; Hwang, Philip Post partum depression : nedstämdhet och depression i samband med barnafödande
Zwedberg, Sofia Ville amma! : en hermeneutisk studie av mödrar med amningsbesvär : deras upplevelser, problemhantering samt amningskonsultativa möten