Kursplan för

Gynekologisk och sexuell hälsa samt introduktion till vårdkedjan, 15 hp

Gynecological and Sexual Health with Introduction to Maternity Care, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT18 , HT18 , VT19 , HT19 , VT20
Kurskod
2BM018
Kursens benämning
Gynekologisk och sexuell hälsa samt introduktion till vårdkedjan
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande
2017-10-25
Reviderad av
Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad
2018-04-03
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2018

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp (varav/samt 15 hp examensarbete), eller kandidatexamen i omvårdnad (varav/samt 15 hp examensarbete). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts. 

Mål

Vetenskaplig metod 3.0 hp

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

  • identifiera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder
  • identifiera forskningsetiska aspekter
  • kritiskt granska, presentera och diskutera vetenskapliga artiklar
  • skriva en strukturerad rapport i akademisk skrivstil 

Gynekologisk och sexuell hälsa 9.0 hp

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

  • redogöra för gynekologiska sjukdomstillstånd samt inducerad abort, kvinnlig könsstympning, inkontinens och
  • redogöra för utredning och behandling av ofrivillig barnlöshet
  • redogöra för sexuellt överförbara infektioner, smittspårning och handläggning kring smittspårning
  • förklara och reflektera kring människans sexuella utveckling, sexualfysiologi och sexuella hälsa 
  • förklara olika preventivmedels verkningsmekanismer samt hur dess användning påverkar miljön
  • reflektera över våldsutsatta kvinnors situation 
  • reflektera över HBTQ-personers gynekologiska hälsa
  • reflektera över barnmorskans hälsobefrämjande arbete och handläggning inom gynekologisk och sexuell hälsa
  • redogöra för lagar och föreskrifter inom aktuella områden

Introduktion till vårdkedjan 3.0 hp

Mål för momentet är att studenten ska kunna:  

  • reflektera kring barnmorskans hälsobefrämjande arbete och handläggning i vårdkedjan för den blivande och nyblivna familjen
  • tillämpa och integrera teoretiska kunskaper om amning

Innehåll

Kursen innehåller tre moment:

Vetenskaplig metod, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Under detta moment har studenten undervisning som innefattar:

  • fördjupning i vetenskapliga metoder och forskningsetik
  • systematisk litteratursökning
  • kritisk granskning av vetenskaplig litteratur

Gynekologisk och sexuell hälsa, 9.0 hp

Betygsskala: GU

Under detta moment har studenten undervisning som innefattar:

  • gynekologiska sjukdomar
  • gynekologisk cellprovtagning
  • sexologi
  • antikonception
  • sexuellt överförbara infektioner
  • ofrivillig barnlöshet
  • inducerad abort
  • klimakteriet
  • inkontinens
  • kvinnlig könsstympning
  • färdighetsträning i gynekologisk palpation, cellprovtagning och insättning av långtidsverkande preventivmetoder
  • analys och diskussion av etiska frågeställningar inom området
  • situationen för våldsutsatta kvinnor
  • verksamhetsintegrerat lärande inom gynekologisk och sexuell hälsa

Introduktion till vårdkedjan, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Under detta moment har studenten undervisning som innefattar:

  • vårdkedjan kring den blivande och nyblivna familjen
  • verksamhetsintegrerat lärande inom eftervård och amning

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.

De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, färdighetsträning och verksamhetsintegrerat lärande. Deltagande i seminarier, workshop, verksamhetsintegrerat lärande och studieuppgifter är obligatoriska. 

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte godkänt studieresultat slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 

Examination

Vetenskaplig metod 3.0 hp
Studenten examineras genom seminarium och skriftlig individuell tentamen.

Gynekologisk och sexuell hälsa 9.0 hp 
Studenten examineras genom skriftlig tentamen, muntliga och skriftliga seminarieuppgifter samt Post Experince Conference (PEC) i gynekologisk och sexuell hälsa.

Introduktion till vårdkedjan 3.0 hp
Studenten examineras genom skriftlig individuell uppgift samt seminarium.

Allmänt om examination
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
 

Övriga föreskrifter

Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Greenhalgh, Trisha Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter : grunden för en evidensbaserad vård
Gynekologi Janson, Per Olof; Landgren, Britt-Marie
Lindgren, Helena Reproduktiv hälsa : barnmorskans kompetensområde Christensson, Kyllike; Dykes, Anna-Karin
Odlind, Viveca; Bygdeman, Marc; Milson, Ian Familjeplanering : preventivmetoder, aborter och rådgivning
Polit,, Denise F; Beck, Cheryl tatano Nursing research : principles and methods, 7 ed
Sexologi Lundberg, Per Olov; Löfgren-Mårtenson, Lotta
Ungdomar, sexualitet och relationer Häggström-Nordin, Elisabet; Magnusson, Chris
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad Henricson, Maria
Fridén, Cecilia; Nordgren, Birgitta; Åhlund, Susanne Graviditet, hälsa och träning
Svensson, Kristin; Nordgren, Malin Amningsboken