Kursplan för

Gynekologisk och sexuell hälsa samt introduktion till vårdkedjan, 15 hp

Gynecological and Sexual Health with Introduction to Maternity Care, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT18 , HT18 , VT19 , HT19 , VT20
Kurskod
2BM018
Kursens benämning
Gynekologisk och sexuell hälsa samt introduktion till vårdkedjan
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande
2017-10-25
Reviderad av
Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad
2018-10-29
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2019

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180.0 hp (varav/samt 15.0 hp examensarbete), eller kandidatexamen i omvårdnad (varav/samt 15.0 hp examensarbete). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Moment 1: Vetenskaplig metod 3.0 hp

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

  • identifiera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder
  • identifiera forskningsetiska aspekter
  • kritiskt granska, presentera och diskutera vetenskapliga artiklar

Moment 2: Gynekologisk och sexuell hälsa 9.0 hp

Efter avslutat moment ska studenten kunna:

  • redogöra för gynekologiska sjukdomstillstånd samt inducerad abort, kvinnlig könsstympning och inkontinens
  • redogöra för utredning och behandling av ofrivillig barnlöshet
  • redogöra för sexuellt överförbara infektioner, smittspårning och handläggning kring smittspårning
  • förklara och reflektera kring människans sexuella utveckling, sexualfysiologi och sexuella hälsa 
  • förklara olika preventivmedels verkningsmekanismer samt hur dess användning påverkar miljön
  • reflektera över våldsutsatta kvinnors situation 
  • reflektera över HBTQ-personers gynekologiska hälsa
  • reflektera över barnmorskans hälsobefrämjande arbete och handläggning inom gynekologisk och sexuell hälsa
  • redogöra för lagar och föreskrifter inom aktuella områden

Moment 3: Introduktion till vårdkedjan 3.0 hp

Efter avslutat moment ska studenten kunna:  

  • analysera amning ur ett kulturellt, socialt, individuellt och etiskt perspektiv 
  • beskriva anknytningsteorin och betydelsen av den tidiga interaktionen för anknytningsprocessen
  • beskriva det nyfödda barnets kompetens och observera den tidiga interaktionen mellan det nyfödda barnet och föräldern samt identifiera avvikelser 
  • reflektera över sin egen roll i mötet med föräldrar och nyfödda barn samt sitt förhållningssätt till amning och förstå hur detta kan påverka vid amningsrådgivning 
  • observera en amningssituation samt dra adekvata slutsatser 

Innehåll

Kursen innehåller tre moment:

Vetenskaplig metod, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Under detta moment har studenten undervisning som innefattar:

  • fördjupning i vetenskapliga metoder och forskningsetik
  • systematisk litteratursökning
  • kritisk granskning av vetenskaplig litteratur

Gynekologisk och sexuell hälsa, 9.0 hp

Betygsskala: GU

Under detta moment har studenten undervisning som innefattar:

  • gynekologiska sjukdomar
  • gynekologisk cellprovtagning
  • sexologi
  • antikonception
  • sexuellt överförbara infektioner
  • ofrivillig barnlöshet
  • inducerad abort
  • klimakteriet
  • inkontinens
  • kvinnlig könsstympning
  • färdighetsträning i gynekologisk palpation, cellprovtagning och insättning av långtidsverkande preventivmetoder
  • analys och diskussion av etiska frågeställningar inom området
  • situationen för våldsutsatta kvinnor
  • verksamhetsintegrerat lärande inom gynekologisk och sexuell hälsa

Introduktion till vårdkedjan, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Under detta moment har studenten undervisning som innefattar:

  • verksamhetsintegrerat lärande inom eftervård och amning
  • kulturella, sociala och psykologiska faktorers betydelse för amning och föräldrabeteende
  • nationella och internationella policydokument om amning
  • det nyfödda barnets kompetens 
  • anknytningsteorin och teorier om känslomässig bindning mellan föräldrar och barn 
  • metoder för beskrivning av föräldra-barn-samspel

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.

De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, färdighetsträning och verksamhetsintegrerat lärande. Deltagande i seminarier, workshop och verksamhetsintegrerat lärande är obligatoriska. 

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Vetenskaplig metod 3.0 hp
Studenten examineras genom seminarium och skriftlig individuell tentamen.

Gynekologisk och sexuell hälsa 9.0 hp 
Studenten examineras genom skriftlig tentamen, muntliga och skriftliga seminarieuppgifter samt Post Experience Conference (PEC) i gynekologisk och sexuell hälsa.

Introduktion till vårdkedjan 3.0 hp
Studenten examineras genom muntliga och skriftliga seminarieuppgifter.

Allmänt om examination
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Övriga föreskrifter

Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Lindgren, Helena Reproduktiv hälsa : barnmorskans kompetensområde Christensson, Kyllike; Dykes, Anna-Karin
Gynekologi Janson, Per Olof; Landgren, Britt-Marie
Sexologi Lundberg, Per Olov; Löfgren-Mårtenson, Lotta
Praktisk sexualmedicin Gahm, Elin
Ungdomar, sexualitet och relationer Häggström-Nordin, Elisabet; Magnusson, Chris
Odlind, Viveca; Bygdeman, Marc; Milson, Ian Familjeplanering : preventivmetoder, aborter och rådgivning
Svensson, Kristin; Nordgren, Malin Amningsboken
Wambach, Karen; Riordan, Jan Breastfeeding and human lactation
Anknytningsteori. Betydelsen av nära känslomässiga relationer. Broberg, Anders; Granqvist, P; Ivarsson, T; Risholm-Motander, P
Hedenbro, Monica; Lidén, Annette Att bygga en familj
Salomonsson, Björn Tryggare kan flera vara : samtal med små barn och deras föräldrar
Sandman, Lars; Kjellström, Sofia Etikboken : etik för vårdande yrken
Polit,, Denise F; Beck, Cheryl tatano Nursing research : principles and methods, 7 ed
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad Henricson, Maria
Greenhalgh, Trisha Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter : grunden för en evidensbaserad vård