Kursplan för

Förlossningsvård, 15 hp

Delivery Care, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT18 , HT18 , HT19 , VT20 , HT20
Kurskod
2BM022
Kursens benämning
Förlossningsvård
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande
2017-10-25
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2018

Särskild behörighet

För tillträde till kusen Förlossningsvård ska minst 15.0 hp i kursen Reproduktionens fysiologi och psykologi samt global hälsa samt 6.0 hp i kursen Gynekologisk och sexuell hälsa samt introduktion till vårdkedjan vara godkända.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
 

  • observera, identifiera, dokumentera och under vägledning bedöma och handlägga och det normala och avvikande förlossningsförloppet
  • tillämpa ett arbetssätt som främjar hälsa och det fysiologiska förlossningsförloppet
  • utföra adekvata undersökningar för att följa förlossningens progress och analysera resultatet av dessa
  • tillämpa olika metoder för att övervaka fostrets hälsa under förlossning samt beskriva, tolka och reflektera över resultatet av dessa
  • bedöma, reflektera över och tillgodose den födandes individuella behov av stöd och smärtlindring
  • bedöma behovet av och utföra muntligt och manuellt perinealskydd
  • identifiera samt definiera olika bristningsgrader, behärska teknik och grundprinciper för suturering samt under handledning suturera grad I och II bristningar
  • bedöma, omhänderta och vårda det nyfödda friska och medtagna barnet  
  • vårda kvinnan och barnet efter förlossning samt bedöma deras hälsa och behov av övervakning 
  • tillämpa hygieniska principer
  • stödja och vägleda vid amning och tillmatning efter förlossning på ett sätt som främjar interaktionen mellan föräldrar och barn
  • reflektera över och analysera betydelsen av evidens, beprövad erfarenhet, professionellt förhållningssätt, etik, kulturell bakgrund, genus samt delaktighet och informerade val i förlossningsvården
  • reflektera över och ta ansvar för egna värderingar, styrkor och begränsningar samt sitt behov av ytterligare kunskap
  • samarbeta och kommunicera med övriga i arbetsgruppen

Innehåll

Kursen består av två integrerade moment.

 

Förlossnings-, antenatal- och neonatalvård - teori, 3 hp Under detta moment har studenten undervisning som innefattar:
  • långsam progress
  • ​avvikande bjudningar
  • ​stor blödning under förlossning
  • ​barnmorskans roll vid kejsarsnitt och instrumentell förlossning
  • partners stödjande roll
  • ​förlossningsställningar
  • ​fosterövervakning
  • ​aktivitet och ställningar som främjar normal progress
  • prevention, diagnostik och suturering av bristningar
  • övervakning av den födande och fostret under förlossning
  • hälsa och ohälsa hos det nyfödda barnet samt neonatal HLR
Förlossnings-, antenatal- och neonatalvård - VFU, 12 hp Under detta moment har studenten undervisning som innefattar:
  • Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom förlossnings-, antenatal- och neonatalvård

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärandet där arbetsformerna ger förutsättning för studenten att aktivt ta ansvar för sitt lärande.

De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, färdighetsträning, självrättande tester, individuella studieuppgifter där teori och praktik integreras, samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU). De obligatoriska inslagen i kursen är seminarier, självrättande tester, studieuppgifter, examinationer och VFU.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Förlossnings-, antenatal- och neonatalvård – teori 3.0 hp

Studenten examineras genom seminarier, studieuppgifter samt individuell praktisk/muntlig och skriftlig tentamen.

Förlossnings-, antenatal- och neonatalvård – VFU 12.0 hp

Studenten examineras kliniskt enligt uppställda mål i betygsunderlag för VFU.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen varav ett omtentamenstillfälle erbjuds under pågående kurs. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats och omfattar inte VFU. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

För godkänt resultat på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända samt deltagande i obligatoriska undervisningsinslag.

Övriga föreskrifter

Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Lindgren, Helena Reproduktiv hälsa : barnmorskans kompetensområde Christensson, Kyllike; Dykes, Anna-Karin
Svensson, Liisa; Heli, Susanna Trygg förlossning : En omvårdnadsmodell för minskad stress och rädsla
Ingemarsson, Ingemar; Ingemarsson, Eva Fosterövervakning med CTG
Lindgren, Helena; Rehn, Margareta; Wiklund, Ingela Barnmorskans handläggning vid normal förlossning : forskning och erfarenhet
Webb-baserad CTG-utbildning. www.ctgutbildning.se
Webb-baserad Neonatal HLR. www.neohlrutbildning.se

Fördjupningslitteratur

Breastfeeding and human lactation Riordan, Jan; Wambach, Karen
Olofsson, Nina Förlossningssmärta och dess behandling
Waldenström, Ulla Föda barn : från naturligt till högteknologiskt Bergman, Thomas
Hagberg, Henrik Obstetrik Marsal, Karel; Westgren, Magnus
MacDonald, Sue Mayes' midwifery Magill-Cuerden, Julia
Högberg, Ulf Kejsarsnitt
Omvårdnad av det nyfödda barnet Lundqvist, Pia
Lagercrantz, Hugo Neonatologi Hellström-Westas, Lena; Norman, Mikael
Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia Amning i dag Amning idag