Kursplan för

Barn och ungdomars hälsa och livsvillkor, 15 hp

Health and living conditions of children and adolescents, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , HT09 , VT10 , HT10 , HT11 , VT12
Kurskod
2BU000
Kursens benämning
Barn och ungdomars hälsa och livsvillkor
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
Datum för fastställande
2007-06-05
Reviderad av
Programnämnden för sjuksköterskeutbildningen & specialistutbildning för sjuksköterskor
Senast reviderad
2009-06-24
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2009

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska uppnå kompetens för att självständigt kunna bedriva hälso- och omvårdnadsarbete inom barnhälsovård och skolhälsovård. Kursen innehåller tre moment. Moment 1 - Hälsa och livsvillkor för barn och ungdomar, 6 hp Health and living conditions for children and adolescents, 6 hp Efter genomgånget moment ska studenten: - Kunna förklara och tolka samband mellan livsvillkor, miljö och hälsa nationellt och internationellt, samt kunna tolka och tillämpa epidemiologiska begrepp. - Identifiera och värdera risk/friskfaktorer, risk/sårbara grupper relaterat till vanligt förekommande hälsoproblem hos barn och ungdomar. - Kunna förstå och reflektera över teorier och metoder om föräldraskap, föräldrastöd och det tidiga samspelet mellan barn och föräldrar. - Kunna värdera olika insatser och stöd till barn, ungdomar och familjer med särskilda behov utifrån samhällets ansvar och resurser samt argumentera för barns rättigheter enligt barnkonventionen. - Förklara och tolka fysisk, kognitiv och socio-emotionell utveckling hos barn och ungdomar utifrån olika utvecklingsteorier. - Kunna problematisera och analysera samband mellan levnadsvanor/livsstil och hälsa samt värdera pedagogiska teorier och metoder relevanta för hälsofrämjande och förebyggande arbete utifrån ett evidensbaserat tänkande. - Kunna beskriva och bedöma omvårdnadsbehov hos barn, ungdomar och deras familjer inom barn- och skolhälsovården samt reflektera över ett etiskt förhållningssätt utifrån barnets ålder, kulturella tillhörighet och individualitet. - Kunna bedöma amning, kost och matvanor bland barn och ungdomar utifrån näringsinnehåll och hälsoaspekter både nationellt och internationellt. Moment 2 – Allmän pediatrik, 3 hp Essientials of Pediatrics, 3 hp Efter genomgånget moment ska studenten: - Kunna redogöra för och bedöma olika skador och sjukdomstillstånd som är vanligt förekommande inom barn- och skolhälsovård. - Kunna redogöra för bakomliggande sjukdomar relaterade till vaccinationsprogrammet inom barn- och skolhälsovården och kunna argumentera för en hög vaccinationstäckning. - Kunna redogöra för och värdera barn och ungdomars behov av näring och energi i olika åldrar. Moment 3 – Verksamhetsförlagd utbildning inom barn- och skolhälsovård, 6 hp Clinical trining in child- and School Health services, 6 hp Efter genomgånget moment ska studenten: - Kunna självständigt planera, genomföra, utvärdera och dokumentera hälsoarbete på individ-, grupp- och skolnivå. - Kunna utföra medicinsk bedömning och ordination av vaccinationer enligt vaccinationsprogrammet inom barn- och skolhälsovården samt självständigt ansvara för att vaccinationsverksamheten utförs på ett för barnet pedagogiskt och säkert sätt. - Kritiskt kunna värdera nationell och internationell omvårdnadsforskning, kvalitetsutveckling och hur evidensbaserade metoder tillämpas inom barn- och skolhälsovård. - Kunna redogöra och reflektera över barn- och skolhälsovårdens organisation, dess ledarskap och samverkan med närliggande verksamhetsområden samt tolka och tillämpa gällande lagstiftning och förordningar.

Innehåll

Moment 1 – Hälsa och livsvillkor , 6 hp Health and living conditions, 6 hp - Epidemiologi inom barn och ungdomar ämnesområde - Hälsa och hälsoteorier relaterade till barn och ungdomar - Hälsoproblem bland barn och ungdomar - Föräldraskap och utvecklingsteorier - Hälsopolitiska mål, lagstiftning och barnkonventionen - Pedagogiska teorier inom barn- och skolhälsovård - Hälsofrämjande och förebyggande arbete inom barn- och skolhälsovård - Pediatrisk omvårdnad - Kost och amning Moment 2 - Allmän pediatrik, 3 hp Essientials of Pediatrics, 3 hp - Barnmedicin, barnkirurgi, barnneurologi/neuropsykiatri och barnpsykiatri - Vaccinationer - Näringsfysiologi Moment 3 – Verksamhetsförlagd utbildning inom barn- och skolhälsovård, 6 hp Clinical training in Child- and School Health Services, 6 hp - Hälsoarbete inklusive hälsosamtal, föräldrastöd - Vaccinationsverksamhet - Pediatrisk omvårdnad, inklusive etik - Medicinsk teknik - Lagstiftning och författningar - Omvårdnadsdokumentation - Kvalitetsutveckling

Hälsa och livsvillkor, 6.0 hp

Betygsskala: VU

Allmän pediatrik, 3.0 hp

Betygsskala: VU

Verksamhetsförlagd utbildning inom barn-..., 6.0 hp

Betygsskala: VU

Arbetsformer

Kursen genomförs såväl som campusutbildning (helfart) och som distansutbildning (halvfart). Kursen utgår från ett problemorienterat och studentaktiverande synsätt på lärandet. Verksamhetsförlagd utbildning ingår. I campusutbildningen ingår olika pedagogiska arbetsformer såsom seminarier, föreläsningar, individuellt arbete och arbete i grupp. Distansutbildningen är IT baserad och utmärks av självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng. Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår handledning och reflexion individuellt och/eller i grupp.

Examination

Moment 1 - Hälsa och livsvillkor - Individuell skriftlig examination (Distansutbildningen) - Muntlig examination (Campusutbildningen) Moment 2 – Allmän pediatrik - Individuell skriftlig examination Moment 3 - Verksamhetsförlagd utbildning inom barn- och skolhälsovård - Kliniska examinationer inom barnhälsovård respektive skolhälsovård. De obligatorisk moment som förekommer i kursen är angivna på schemat alternativt i studiehandledningen. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare. Studieuppgifter skall vara genomförda för att få delta i examinationer. För att få betyget väl godkänt på kursen fordras väl godkänt på två av tre delmoment. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per examination. Den verksamhetsförlagda utbildningen som ingår i kursen är obligatorisk (32 tim/1,5 hp), 3 hp barnhälsovård och 3hp skolhälsovård. Under den verksamhetsförlagda utbildningen sker fortlöpande bedömning av studenternas prestationer. Studenten erhåller intyg efter fullgjord verksamhetsförlagd utbildning.Studenten har rätt att genomgå verksamhetsförlagda moment maximalt två gånger.

Övergångsbestämmelser

Om en student inte har fullgjort en kurs har studenten möjlighet att examineras enligt då gällande kursplan och kurslitteraturlista upp till två år efter förändring eller byte av kursplan och kurslitteraturlista.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur - obligatorisk litteratur

Bing, Vibeke Små, få och fattiga: om barn och folkhälsa
Barnhälsovård : Att främja barns hälsa Magnusson, Margaretha; Blenow, Margareta; Hagelin, Elisabet; Sundelin, Claes
Möller, Anders; Nyman, Erling Barn, familj och funktionshinder : utveckling och habilitering
Evenshaug, Oddbjørn; Hallen, Dag Barn- och ungdomspsykologi Nilsson, Björn
Hillman, Olle Skolhälsovård : introduktion och praktisk vägledning
Karlsson, Kay Anknytning : om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn Scheutz, Sofia
Amning idag Folcker-Sundell, Birgitta
Lundgren, Mikael; Lökholm, Kent Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
Andersson, Ingemar Epidemiologi för hälsovetare : en introduktion
Klinisk barnpsykologi : utveckling på avvägar Broberg, Anders; Almqvist, Kjerstin; Tjus, Tomas; Iliste, Airi Nilsson, Björn
Barnmedicin Lindberg, Tor; Lagercrantz, Hugo

Rekommenderad litteratur

Bremberg, Sven Nya verktyg för föräldrar : förslag till nya former av föräldrastöd
Fahlberg, Gunnar Socialtjänstlagarna
Socialstyrelsens riktlinjer för skolhälsovården
Statens Folkhälsoinstitut Folkhälsorapport 2009:03
Bremberg, Sven Elevhälsa : teori och praktik
Egeberg, Sonja; Jerlang, Espen Utvecklingspsykologiska teorier: en introduktion