Barn och ungdomars hälsa och livsvillkor, 15 hp
Health and living conditions of children and adolescents, 15 credits- Kurskod
- 2BU000
- Kursens benämning
- Barn och ungdomars hälsa och livsvillkor
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
- Datum för fastställande
- 2007-06-05
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2017-03-13
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildningen (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska uppnå kompetens för att självständigt kunna bedriva hälso- och omvårdnadsarbete inom barnhälsovård och skolhälsovård. Kursen innehåller två moment.
Moment 1 – Hälsa, och livsvillkor för barn och ungdomar, 7.5hp
Health and living conditions for children and adolescents, 7.5hp
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
- förklara och analysera samband mellan livsvillkor, miljö, risk/friskfaktorer och hälsa nationellt och internationellt, samt kunna förklara och tillämpa epidemiologiska begrepp och metoder
- förstå och reflektera över teorier och metoder om föräldraskap, föräldrastöd och det tidiga samspelet mellan barn och föräldrar
- värdera olika insatser och stöd till barn, ungdomar och familjer i behov av särskilt stöd utifrån samhällets ansvar och resurser samt argumentera för barns rättigheter enligt barnkonventionen.
- förklara och bedöma fysisk, kognitiv och socio-emotionell utveckling hos barn och ungdomar utifrån olika utvecklingsteorier
- analysera samband mellan levnadsvanor/livsstil och hälsa samt värdera hälsopedagogiska teorier och metoder relevanta för hälsofrämjande och förebyggande arbete utifrån ett evidensbaserat tänkande
- förklara och bedöma skador och sjukdomstillstånd som är vanligt förekommande inom barn- och skolhälsovård utifrån ett omvårdnadsperspektiv
- redogöra för vaccinationsprogrammet inom barn- och skolhälsovården och dess bakomliggande sjukdomar samt argumentera för vaccinering av barn och ungdomar
- beskriva och bedöma individuella omvårdnadsbehov hos barn, ungdomar och deras familjer inom barn- och skolhälsovården samt reflektera över ett etiskt förhållningssätt utifrån barnets ålder, kulturella tillhörighet och individualitet
- bedöma amning, kost och matvanor bland barn och ungdomar utifrån näringsinnehåll och hälsoaspekter
Moment 2 – Verksamhetsförlagd utbildning inom barn- och skolhälsovård, 7.5hp
Clinical training in child- and school health services, 7.5hp
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och dokumentera hälsopedagogiska insatser på individ-, grupp- och skolnivå
- självständigt bedöma individuella omvårdnadsbehov samt genomföra omvårdnadsåtgärder i samarbete med familjen och med ett etiskt förhållningssätt
- utföra medicinsk bedömning och ordination av vaccinationer enligt vaccinationsprogrammet inom barn - och skolhälsovården samt självständigt ansvara för att vaccinationsverksamheten utförs på ett för barnet pedagogiskt och säkert sätt
- redogöra och reflektera över barn- och skolhälsovårdens organisation, dess ledarskap och samverkan med närliggande verksamhetsområden samt tolka och tillämpa gällande lagstiftning och förordningar
- kritiskt värdera nationell och internationell omvårdnadsforskning, kvalitetsutveckling och hur evidensbaserade metoder tillämpas inom barn- och skolhälsovård
Innehåll
Kursen består av två moment.
Arbetsformer
Kursen genomförs såväl som campusutbildning (helfart) och som distansutbildning (halvfart). Kursen utgår från ett problemorienterat och studentaktiverande synsätt på lärandet. Verksamhetsförlagd utbildning ingår.
I campusutbildningen ingår olika pedagogiska arbetsformer såsom seminarier, föreläsningar, individuellt arbete och arbete i grupp.
Distansutbildningen är IT baserad och utmärks av självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng.
Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår handledning och reflexion individuellt och/eller i grupp.
Examination
Moment 1 - Hälsa och livsvillkor för barn och ungdomar
- Individuell skriftlig examination.
Moment 2 - Verksamhetsförlagd utbildning inom barn- och skolhälsovård
- Kliniska examinationer inom barnhälsovård respektive skolhälsovård.
De obligatoriska moment som förekommer i kursen är angivna på schemat alternativt i studiehandledningen. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare. Studieuppgifter skall vara genomförda för att få delta i examinationer.
För att få betyget väl godkänt på kursen fordras väl godkänt på både Moment 1 och 2. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per examination.
Den verksamhetsförlagda utbildningen som ingår i kursen är obligatorisk (32 tim/1,5 hp), cirka 3 hp barnhälsovård och cirka 3hp skolhälsovård. Under den verksamhetsförlagda utbildningen sker fortlöpande diskussion av studenternas prestationer. Studenten erhåller intyg efter fullgjord verksamhetsförlagd utbildning.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT12. Kursen är ersatt med annan kurs och examination erbjuds enligt riktlinjer i kursplanen för 2BU010.
Om en student inte har fullgjort en kurs har studenten möjlighet att examineras enligt då gällande kursplan och kurslitteraturlista upp till två år efter förändring eller byte av kursplan och kurslitteraturlista.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur - obligatorisk litteratur
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 234 s. ISBN:91-44-03250-1 LIBRIS-ID:9984485 URL: www.studentlitteratur.se/epidemiologi Sök i biblioteket
5 : Liber, 2009 - 285 s
3. [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 672 s. ISBN:91-44-04469-0 LIBRIS-ID:10275612 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 368 s. ISBN:91-27-09438-3 Sök i biblioteket
2., uppdaterade och utök. uppl. : Stockholm : Gothia, 2010 - 269 s. ISBN:978-91-7205-728-9 LIBRIS-ID:11907616 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2010 - 224 s. ISBN:978-91-7205-653-4 LIBRIS-ID:11914746 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 128 s. ISBN:978-91-7205-582-7 LIBRIS-ID:10927441 Sök i biblioteket
Gothia, 2009
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 149 s. ISBN:91-44-03880-1 LIBRIS-ID:10113771 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 223 s. ISBN:91-47-05129-9 (korr.) LIBRIS-ID:9196385 Sök i biblioteket
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s. ISBN:91-44-05634-0 Kapitel 6 Sök i biblioteket
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s. ISBN:978-91-27-13074-6 (inb.) LIBRIS-ID:12148989 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
lund : Studentlitteratur, 2003 - 311 ISBN:91-44-02335-9 Sök i biblioteket
2., [helt omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 269 s. ISBN:91-44-04253-1 LIBRIS-ID:9553234 Sök i biblioteket
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2004 - 380 s. ISBN:91-7257-319-8 LIBRIS-ID:9824557 URL: http://www.fhi.se/sv/Publikationer/Alla-publikationer/Nya-verktyg-for-foraldrar/ Sök i biblioteket
11., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 255 s. ISBN:978-91-47-07713-7 LIBRIS-ID:10226924 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2009 - 450 s. ISBN:978-91-978065-8-9 LIBRIS-ID:11365103 URL: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2009/2009-126-71 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2004 - 55 s. ISBN:91-7201-881-X LIBRIS-ID:9673255 URL: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10467/2004-130-2_20041302x.pdf Sök i biblioteket
5., [utök. och rev.] uppl. /b översättning: Marika Hagelthorn ; [faktagranskning: Pia Eresund] : Stockholm : Liber, 2008 - 482 s. ISBN:91-47-09337-4 LIBRIS-ID:10913412 Sök i biblioteket