Kursplan för

Barn och ungdomars hälsa och livsvillkor, 15 hp

Health and living conditions of children and adolescents, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , HT09 , VT10 , HT10 , HT11 , VT12
Kurskod
2BU000
Kursens benämning
Barn och ungdomars hälsa och livsvillkor
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
Datum för fastställande
2007-06-05
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2017-03-13
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2012

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildningen (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska uppnå kompetens för att självständigt kunna bedriva hälso- och omvårdnadsarbete inom barnhälsovård och skolhälsovård. Kursen innehåller två moment.

Moment 1 – Hälsa, och livsvillkor för barn och ungdomar, 7.5hp
Health and living conditions for children and adolescents, 7.5hp

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
- förklara och analysera samband mellan livsvillkor, miljö, risk/friskfaktorer och hälsa nationellt och internationellt, samt kunna förklara och tillämpa epidemiologiska begrepp och metoder
- förstå och reflektera över teorier och metoder om föräldraskap, föräldrastöd och det tidiga samspelet mellan barn och föräldrar
- värdera olika insatser och stöd till barn, ungdomar och familjer i behov av särskilt stöd utifrån samhällets ansvar och resurser samt argumentera för barns rättigheter enligt barnkonventionen.
- förklara och bedöma fysisk, kognitiv och socio-emotionell utveckling hos barn och ungdomar utifrån olika utvecklingsteorier
- analysera samband mellan levnadsvanor/livsstil och hälsa samt värdera hälsopedagogiska teorier och metoder relevanta för hälsofrämjande och förebyggande arbete utifrån ett evidensbaserat tänkande
- förklara och bedöma skador och sjukdomstillstånd som är vanligt förekommande inom barn- och skolhälsovård utifrån ett omvårdnadsperspektiv
- redogöra för vaccinationsprogrammet inom barn- och skolhälsovården och dess bakomliggande sjukdomar samt argumentera för vaccinering av barn och ungdomar
- beskriva och bedöma individuella omvårdnadsbehov hos barn, ungdomar och deras familjer inom barn- och skolhälsovården samt reflektera över ett etiskt förhållningssätt utifrån barnets ålder, kulturella tillhörighet och individualitet
- bedöma amning, kost och matvanor bland barn och ungdomar utifrån näringsinnehåll och hälsoaspekter

Moment 2 – Verksamhetsförlagd utbildning inom barn- och skolhälsovård, 7.5hp
Clinical training in child- and school health services, 7.5hp

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och dokumentera hälsopedagogiska insatser på individ-, grupp- och skolnivå
- självständigt bedöma individuella omvårdnadsbehov samt genomföra omvårdnadsåtgärder i samarbete med familjen och med ett etiskt förhållningssätt
- utföra medicinsk bedömning och ordination av vaccinationer enligt vaccinationsprogrammet inom barn - och skolhälsovården samt självständigt ansvara för att vaccinationsverksamheten utförs på ett för barnet pedagogiskt och säkert sätt
- redogöra och reflektera över barn- och skolhälsovårdens organisation, dess ledarskap och samverkan med närliggande verksamhetsområden samt tolka och tillämpa gällande lagstiftning och förordningar
- kritiskt värdera nationell och internationell omvårdnadsforskning, kvalitetsutveckling och hur evidensbaserade metoder tillämpas inom barn- och skolhälsovård

Innehåll

Kursen består av två moment.

Hälsa och livsvillkor för barn och ungdomar, 7.5 hp - Epidemiologiska begrepp och metoder - Hälsa och hälsoteorier relaterade till barn och ungdomar - Hälsoproblem bland barn och ungdomar - Föräldraskap och utvecklingsteorier - Barn, ungdomar och familjer behov av särskilt stöd - Hälsopolitiska mål, lagstiftning och barnkonventionen - Hälsopedagogiska teorier och metoder inom barn- och skolhälsovård - Hälsofrämjande och förebyggande arbete inom barn- och skolhälsovård - Pediatrisk omvårdnad inom barn- och skolhälsovård - Vaccinationsprogrammet inom barn- och skolhälsovård - Näringsfysiologi - Amning och kost Verksamhetsförlagd utbildning inom barn- och skolhälsovård, 7.5 hp - Hälsopedagogiska insatser inklusive hälsosamtal, föräldrastöd - Vaccinationsverksamhet - Pediatrisk omvårdnad, inklusive etik - Omvårdnadsdokumentation - Medicinsk teknik och säkerhet - Lagstiftning och författningar - Kvalitetsutveckling

Arbetsformer

Kursen genomförs såväl som campusutbildning (helfart) och som distansutbildning (halvfart). Kursen utgår från ett problemorienterat och studentaktiverande synsätt på lärandet. Verksamhetsförlagd utbildning ingår.

I campusutbildningen ingår olika pedagogiska arbetsformer såsom seminarier, föreläsningar, individuellt arbete och arbete i grupp.

Distansutbildningen är IT baserad och utmärks av självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng.

Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår handledning och reflexion individuellt och/eller i grupp.

Examination

Moment 1 - Hälsa och livsvillkor för barn och ungdomar
- Individuell skriftlig examination.
Moment 2 - Verksamhetsförlagd utbildning inom barn- och skolhälsovård
- Kliniska examinationer inom barnhälsovård respektive skolhälsovård.

De obligatoriska moment som förekommer i kursen är angivna på schemat alternativt i studiehandledningen. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare. Studieuppgifter skall vara genomförda för att få delta i examinationer.

För att få betyget väl godkänt på kursen fordras väl godkänt på både Moment 1 och 2. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per examination.

Den verksamhetsförlagda utbildningen som ingår i kursen är obligatorisk (32 tim/1,5 hp), cirka 3 hp barnhälsovård och cirka 3hp skolhälsovård. Under den verksamhetsförlagda utbildningen sker fortlöpande diskussion av studenternas prestationer. Studenten erhåller intyg efter fullgjord verksamhetsförlagd utbildning.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT12. Kursen är ersatt med annan kurs och examination erbjuds enligt riktlinjer i kursplanen för 2BU010.
Om en student inte har fullgjort en kurs har studenten möjlighet att examineras enligt då gällande kursplan och kurslitteraturlista upp till två år efter förändring eller byte av kursplan och kurslitteraturlista.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur - obligatorisk litteratur

Andersson, Ingemar Epidemiologi för hälsovetare : en introduktion
Barnhälsovård : Att främja barns hälsa Magnusson, Margaretha; Blenow, Margareta; Hagelin, Elisabet; Sundelin, Claes
Barnmedicin Lindberg, Tor; Lagercrantz, Hugo
Broberg, Anders; Almqvist, Kerstin; Tjus, Tomas Klinisk barnpsykologi: utveckling på avvägar
Hillman, Olle Skolhälsovård : introduktion och praktisk vägledning
Investera i barns hälsa Bremberg, Sven; Eriksson, Lilly
Karlsson, Kay Anknytning : om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn Scheutz, Sofia
Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia Amning idag
Lundgren, Mikael; Lökholm, Kent Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
Möller, Anders; Nyman, Erling Barn, familj och funktionshinder : utveckling och habilitering
Øvreeide, Haldor Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
Hwang, Philip; Nilsson, Björn Utvecklingspsykologi

Rekommenderad litteratur

Bing, Vibeke Små, få och fattiga: om barn och folkhälsa
Bremberg, Sven Elevhälsa : teori och praktik
Bremberg, Sven Nya verktyg för föräldrar : förslag till nya former av föräldrastöd
Fahlberg, Gunnar Socialtjänstlagarna
Folkhälsorapport 2009
Socialstyrelsens riktlinjer för skolhälsovården
Utvecklingspsykologiska teorier : en introduktion Jerlang, Espen; Hagelthorn, Marika