Kursplan för

Omvårdnad inom barnsjukvård, 15 hp

Pediatric Nursing, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , HT09 , HT10 , HT11
Kurskod
2BU001
Kursens benämning
Omvårdnad inom barnsjukvård
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
Datum för fastställande
2007-06-05
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2010-06-14
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska uppnå kompetens för att med ett professionellt förhållningssätt kunna arbeta som specialistutbildad barnsjuksköterska inom barnsjukvård. Kursen är indelad i två moment. Moment 1: Omvårdnad vid specifika sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar Efter genomgånget moment ska studenten kunna - identifiera och förklara symtom och behandling vid olika somatiska och psykiatriska sjukdomstillstånd - identifiera omvårdnadsbehov vid komplexa sjukdomstillstånd - förklara och argumentera för omvårdnadsåtgärder vid komplexa sjukdomstillstånd med hänsyn till utvecklingsnivå, familjesituation, kulturell bakgrund och genus -förklara vätskebalans och nutrition samt dess betydelse vid sjukdom hos barn och ungdomar -beskriva farmakologiska principer vid läkemedelsbehandling av barn och ungdomar - förklara smärtfysiologi hos barn i olika åldrar, värdera smärta samt olika metoder för smärtlindring - diskutera evidensbaserad kunskap samt dess tillämpning inom barnsjukvården ur ett nationellt och internationellt perspektiv Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård Efter genomgånget moment ska studenten kunna - självständigt kunna identifiera, analysera, genomföra, utvärdera och dokumentera komplexa omvårdnadsbehov i samverkan med barn, familjer och övriga professioner i teamet - förklara och genomföra olika behandlingsformer ur ett omvårdnadsperspektiv - kunna kommunicera med barn utifrån utvecklingsnivå samt deras föräldrar i samband med omvårdnadsåtgärder - självständigt handha läkemedel med särskild hänsyn taget till det individuella barnet samt enligt gällande författningar - självständigt kunna leda omvårdnadsarbetet inom barnsjukvård - kunna tillämpa pedagogiska metoder och reflektera över tillämpning av omvårdnadsteorier - självständigt kunna ansvara för aktuell medicinskteknisk utrustning och hygieniska principer inom barnsjukvård med utgångspunkt från gällande säkerhetsföreskrifter

Innehåll

Kursen är indelad i följande två moment: Moment 1: Omvårdnad vid specifika sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar 7,5 hp Caring in Specific Diseases among Children and Adolescents - pediatrik och omvårdnad inom neonatologi, barn- och ungdomsmedicin, barn- och ungdomskirurgi, akut pediatrik samt barn- och ungdomspsykiatri - barnhabilitering och rehabilitering - hemsjukvård - omvårdnadsteorier, omvårdnadsprocessen och dokumentation - nutrition, vätskebalans, farmakologi och läkemedelshantering - smärtfysiologi, smärtskattning och smärtlindringsmetoder - kommunikation i samband med undersökningar och behandlingar - samtal och bemötande av barn ungdom och familj samt ett perspektiv utifrån kulturell bakgrund och ur ett genusperspektiv - stöd i samband med krisreaktioner - etiska principer inkluderande begreppen delaktighet, autonomi och integritet Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård 7,5 hp Clinical Training in Pediatric Nursing - tillämpning, analys och reflektion av omvårdnad relaterat till omvårdnadsprocessen samt dokumentation - kommunikation med barn, ungdomar och familj - tillämpning av smärtskattnings- och smärtlindringsmetoder - läkemedelshantering samt vätskebalans och nutrition - handhavande av teknisk utrustning för barn och ungdom relaterat till det individuella barnets omvårdnad och enligt säkerhetsföreskrifter - ledarskap och omvårdnadshandledning tillämpas.

Omvårdnad vid specifika sjukdomstillstånd bland barn och..., 7.5 hp

Betygsskala: VU

Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 7.5 hp

Betygsskala: VU

Arbetsformer

Campusutbildningen genomförs på helfart. Pedagogiken utgår från ett problemorienterat studentaktiverande synsätt på lärandet. Olika arbetsformer förkommer såsom individuella studieuppgifter, seminarier, gruppdiskussioner, föreläsningar, färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning. Distansutbildningen är IT-baserad och utmärks av självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier, föreläsningar samt verksamhetsförlagd utbildning förekommer. Antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng. Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår handledning och reflexion individuellt och/eller i grupp.

Examination

Moment 1: Omvårdnad vid specifika sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar 7,5 hp - individuell skriftlig examination Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård 7,5 Bedömd verksamhetsförlagd utbildning - bedömd verksamhetsförlagd utbildning enligt AssCE-formuläret - klinisk examination Studieuppgifter ska vara genomförda för att få delta i examination. De obligatoriska moment som förekommer i kursen anges på schemat alternativt i studiehandledningen. Den verksamhetsförlagda utbildningen är obligatorisk (32 resp. 16 tim/ vecka). Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare. Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av studenternas prestationer. Halvtids- och/eller slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär. Vid risk för underkännande av student ska en skriftlig plan upprättas senast vid halvtidsbedömningen av ansvarig lärare tillsammans med yrkeshandledare. Studenten ska ha uppfyllt kraven för moment som ingår för att erhålla godkänt från kursen som helhet. Betyg sätts av examinator. För att få betyget väl godkänt på kursen fordras väl godkänt på både Moment 1 och 2. . Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen: Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per examination. Tidpunkter för prov anges vid kursstart. I kursen ingår bedömd verksamhetsförlagd utbildning med 5 veckor inom barnsjukvård. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får genomgås ytterligare en gång. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övriga föreskrifter

Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Akut pediatrik Larsson, Agne; Norgren, Svante; Lindquist, Bo
Cederblad, Marianne Barn- och ungdomspsykiatri
Children's participation in the descision-making process during hospitalization: an observational study Runeson, I; Hallström, I; Elander, H; Hermerén, G
Forsner, Maria Att vara barn i sjukdom och sjukvård : barns berättelser om sina upplevelser av sjukdom och sjukvårdsrädsla
Glasper, Edward Alan.; Ireland, Lorraine. Evidence-based child health care challenges for practice
Hallström, Inger; Lindberg, Tor Pediatrisk omvårdnad
Malm, Håkan Läkemedelsberäkning Magnusson, Björn
Wallin, Lars Omvårdnad av det nyfödda barnet
Øvreeide, Haldor Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
Barnmedicin Lindberg, Tor; Lagercrantz, Hugo

Rekommenderad litteratur

Kompendium i barnkirurgi och barnortopedi Frenckner, Björn; Hirsch, Georg
Lagercrantz, H; Hellström-Westas, L; Norman, M Neonatologi
Smärta hos barn och ungdomar Olsson, Gunnar L.; Jylli, Leena
Tveiten, Sidsel Omvårdnad i barnsjukvården