Omvårdnad inom barnsjukvård, 15 hp
Pediatric Nursing, 15 credits- Kurskod
- 2BU001
- Kursens benämning
- Omvårdnad inom barnsjukvård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
- Datum för fastställande
- 2007-06-05
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2007
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska
Mål
Ett övergripande mål för kursen är att studenten efter kursens slut med ett professionellt förhållningssätt ska kunna arbeta som specialistutbildad barnsjuksköterska inom barnsjukvård utifrån värderingar i FN:s konvention om barns rättigheter. Kursen är indelad i tre moment. Moment 1: Specifika sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar Efter genomgånget moment ska studenten kunna - förklara och bedöma symtom och behandling av olika somatiska och psykiatriska sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar - förklara vätskebalans och nutrition samt dess betydelse vid sjukdom hos barn och ungdomar - beskriva farmakologiska principer vid läkemedelsbehandling av barn och ungdomar - identifiera möjlig integrativ vård passande för barn och ungdomar - förklara smärtfysiologi hos barn i olika åldrar, värdera smärta samt olika metoder för smärtbehandling Moment 2: Omvårdnad av barn och ungdomar Efter genomgånget moment ska studenten kunna - analysera specifika och komplexa omvårdnadsbehov hos barn och ungdomar med olika sjukdomstillstånd samt reflektera över omvårdnadsprocessen och omvårdnadsdokumentation - bedöma och värdera kommunikation med barn och ungdomar i samband med omvårdnadsåtgärder utifrån utvecklingsnivå, kulturell bakgrund, genus samt med beaktande av etiska principer - reflektera över stöd till barn, ungdom och familj vid reaktioner och krisreaktioner i samband med sjukdom och sjukhusvistelse - argumentera för omvårdnadsteorier, pedagogiska metoder passande för barnsjukvård - motivera och värdera evidensbaserad omvårdnad inom barnsjukvård ur ett nationellt och internationellt perspektiv Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård Efter genomgången kurs ska studenten - kunna kommunicera med och informera barn utifrån utvecklingsnivå och individualitet samt deras föräldrar i samband med omvårdnadsåtgärder - självständigt kunna identifiera, analysera, genomföra, utvärdera barns och ungdomars komplexa omvårdnadsbehov i samverkan med dem och deras familjer samt självständigt kunna dokumentera omvårdnaden - självständigt handha läkemedel med särskild hänsyn taget till det individuella barnet samt enligt gällande författningar - självständigt kunna ansvara för aktuell medicinskteknisk utrustning och hygieniska principer inom barnsjukvård med utgångspunkt från gällande säkerhetsföreskrifter - självständigt kunna leda omvårdnadsarbetet, informera och undervisa medarbetare och studenter samt genom omvårdnadshandledning ge tillfälle för reflektioner och ökad självkännedom - kunna reflektera över tillämpning av omvårdnadsteori och pedagogiska metoder i omvårdnad av barn och ungdom - kunna initiera, planera och leda kvalitetsutveckling baserat på ett vetenskapligt förhållningssätt syftande till evidensbaserad omvårdnad inom barnsjukvård
Innehåll
Kursen är indelad i följande tre moment: Moment 1: Specifika sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar 3 hp Specific Diseases among Children and Adolescents Innehållet i momentet fokuserar på specifika sjukdomstillstånd inom neonatologi, barn- och ungdomsmedicin, barn- och ungdomskirurgi, akut pediatrik samt barn- och ungdomspsykiatri. Nutrition, vätskebalans, farmakologi, läkemedelsberäkning, smärta och smärtlindringsmetoder belyses med fokus på skillnader för barn i olika åldrar och vid olika sjukdomstillstånd. Moment 2: Omvårdnad av barn och ungdomar 4,5 hp Care in Pediatric Nursing Momentets innehåll utgår från barn/ungdom och familj vid sjukvårdskontakter, etiska principer såsom delaktighet, autonomi och integritet, kommunikation i samband med undersökningar och behandlingar utifrån barnets utvecklingsnivå, samtal och bemötande av barn ungdom och familj samt ett perspektiv utifrån kulturell bakgrund och ur ett genusperspektiv. Innehållet fokuserar även på utvecklingsstödjande neonatalvård, omvårdnad vid specifika sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar, hemsjukvård, barnhabilitering/rehabilitering, omvårdnadsteorier, omvårdnadsprocessen och dokumentation specifikt för barn och ungdom inom barnsjukvård. Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård 7,5 hp Clinical Training in Pediatric Nursing Momentets innehåll fokuseras på tillämpning, analys och reflektion av omvårdnad under den verksamhetsförlagda utbildningen inom barnsjukvård. Vården genomförs i enlighet med omvårdnadsprocessen och dokumentation utförs. Läkemedelshantering och -beräkning tillämpas och skattning av smärta genomförs. Sjukvårdsteknik och teknisk utrustning för barn och ungdom hanteras relaterat till det individuella barnets omvårdnad och enligt säkerhetsföreskrifter. Även metoder för kvalitetsarbete, organisation, ledarskap och omvårdnadshandledning tillämpas.
Specifika sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar, 3.0 hp
Omvårdnad av barn och ungdomar, 4.5 hp
Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 7.5 hp
Arbetsformer
Campusutbildningen genomförs på helfart. Pedagogiken utgår från ett problemorienterat studentaktiverande synsätt på lärandet. Olika arbetsformer förkommer såsom individuella studieuppgifter, seminarier, gruppdiskussioner, föreläsningar, färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning. Distansutbildningen är IT-baserad och utmärks av självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier, föreläsningar samt verksamhetsförlagd utbildning förekommer. Antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng. Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår handledning och reflexion individuellt och/eller i grupp.
Examination
Moment 1: Specifika sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar 3 hp - individuell skriftlig examination Moment 2: Omvårdnad av barn och ungdomar 4,5 hp - muntligt seminarium alt. IT-baserat seminarium - individuell skriftlig examination Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård 7,5 hp - bedömd verksamhetsförlagd utbildning enligt AssCE-formuläret - klinisk examination Studieuppgifter ska vara genomförda för att få delta i examination. De obligatoriska moment som förekommer i kursen anges på schemat alternativt i studiehandledningen. Den verksamhetsförlagda utbildningen är obligatorisk (32 resp. 16 tim/ vecka). Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare. Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av studenternas prestationer. Halvtids- och slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär. Vid risk för underkännande av student ska en skriftlig plan upprättas senast vid halvtidsbedömningen av ansvarig lärare tillsammans med yrkeshandledare. Studenten ska ha uppfyllt kraven för moment som ingår för att erhålla godkänt från kursen som helhet. Betyg sätts av examinator. För att få betyget väl godkänt på kursen fodras väl godkänd på två av kursens tre moment. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per examination. Tidpunkter för prov anges vid kursstart. I kursen ingår bedömd verksamhetsförlagd utbildning med 5 veckor inom barnsjukvård. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får genomgås ytterligare en gång.
Övriga föreskrifter
Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
6., [aktualiserade] uppl. /b under redaktion av Agne Larsson, Svante Norgren och Bo Lindquist : Stockholm : Liber, 2005 - 352 s. ISBN:91-47-05221-X LIBRIS-ID:9901670 Sök i biblioteket
3. [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 672 s. ISBN:91-44-04469-0 LIBRIS-ID:10275612 Sök i biblioteket
6., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2001 - [8], 294 s. ISBN:91-47-05087-X LIBRIS-ID:8354398 Sök i biblioteket
Nursing Ethics, 9, 583-598, 2002 Sid 15-136, 149-154, 239-251.
Umeå : Univ., 2006 - 71 s. LIBRIS-ID:10392599 URL: Söks fram via Digitala Vetenskapliga Arkivet (DiVA)
Basingstoke : Macmillan, 2000. - xviii, 409 p. LIBRIS-ID:9777417
[Ny, omarb. och uppdaterad utg.] /b Björn Frenckner & Georg Hirsch (red.) : Stockholm : Karolinska University Press :b Medicinska bokhandeln, 2004 - 254 s. ISBN:91-7140-005-2 LIBRIS-ID:9683102 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 122, [6] s. ISBN:91-47-05343-7 LIBRIS-ID:10154612 URL: Omslagsbild_Liber förlag Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 328 s. ISBN:91-44-01239-X LIBRIS-ID:8352864 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 453 s. ISBN:91-44-01489-9 LIBRIS-ID:8352961 Sid 15-136, 149-154, 239-251. Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 338 s. ISBN:91-44-00993-3 LIBRIS-ID:8352784 Sök i biblioteket
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2001 - 227 s. ISBN:91-44-01567-4 LIBRIS-ID:8352987 Sök i biblioteket