Kursplan för

Barn och ungdomars hälsa och livsvillkor, 15 hp

Health and Living Conditions of Children and Adolescents, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2012.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , VT13 , VT14 , HT14 , HT15 , VT16 , VT17 , VT19 , HT20 , HT21
Kurskod
2BU010
Kursens benämning
Barn och ungdomars hälsa och livsvillkor
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-05-09
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2012-05-29
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska uppnå kompetens om barn och ungdomars hälsa och ohälsa ur ett familjecentrerat perspektiv, för att självständigt kunna bedriva hälso- och omvårdnadsarbete inom barnhälsovård och skolhälsovård. Målet är även att ge fördjupad kunskap om områdets vetenskapliga grund samt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. Kursen innehåller två moment.

Moment 1 – Hälsa och livsvillkor för barn och ungdomar, 7,5hp
Health and living conditions for children and adolescents, 7,5hp

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
-
visa fördjupad kunskap om barn och ungdomars hälsa och ohälsa ur ett familjecentrerat perspektiv
- beskriva hälsopolitiska mål och med fokus på barn, ungdomar och deras familjer
- förklara samband mellan livsvillkor, miljö, risk/friskfaktorer och hälsa/ohälsa nationellt och internationellt 
- kunna förklara epidemiologiska och hälsopedagogiska begrepp och modeller
- beskriva och förklara barns och ungdomars utveckling samt teorier och modeller om föräldraskap, föräldrastöd och samspel mellan barn och föräldrar 

Färdighet och förmåga
- analysera samband mellan levnadsvanor och hälsa samt värdera hälsopedagogiska teorier och metoder relevanta för hälsofrämjande och förebyggande arbete med fokus på barn och ungdomar samt deras familjer
- bedöma och reflektera över omvårdnadsinsatser gällande amning, kost, matvanor och näringsinnehåll för barn, ungdomar och deras familjer utifrån  utvecklings- och hälsoaspekter
- förklara och bedöma skador och sjukdomstillstånd som är vanligt förekommande inom barn- och skolhälsovård utifrån ett omvårdnadsperspektiv
- identifiera och analysera barn, ungdomar och familjers behov av särskilt stöd samt informera om olika insatser och stöd utifrån samhällets ansvar och resurser

 Värderingsförmåga och förhållningssätt
-
argumentera för barns rättigheter enligt barnkonventionen samt reflektera över ett etiskt förhållningssätt utifrån barnets ålder, kulturella tillhörighet och individualitet

Moment 2 – Verksamhetsförlagd utbildning inom barn- och skolhälsovård, 7,5hp
Clinical training in child- and school health services, 7,5hp

Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa insikt i barn- och skolhälsovårdens organisation, ledarskap och samverkan med närliggande verksamhetsområden och andra professioner samt tolka gällande lagstiftning och styrdokument

Färdighet och förmåga
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och dokumentera hälsoundersökningar/hälsobesök och hälsopedagogiska insatser på individ-, grupp- och samhällsnivå
- självständigt och i samarbete med familjen analysera och bedöma omvårdnadsbehov samt planera, genomföra, utvärdera och dokumentera omvårdnadsåtgärder inom barn- och skolhälsovård
- självständigt bedöma, ordinera och administrera läkemedel för vaccinationer enligt det nationella vaccinationsprogrammet inom barn - och skolhälsovården samt självständigt genomföra vaccinering på ett för barnet pedagogiskt och säkert sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- göra bedömningar och prioriteringar i komplexa situationer med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga, kulturella och etiska aspekter inom barn- och skolhälsovård
- kritiskt värdera nationell och internationell omvårdnadsforskning, kvalitetsutveckling och tillämpning av evidensbaserade metoder inom barn- och skolhälsovård samt identifiera behov av ytterligare kunskap

Innehåll

Hälsa och livsvillkor för barn och ungdomar, 7.5 hp - Hälsopolitiska mål, barnkonventionen
- Epidemiologiska begrepp och metoder
- Samband mellan hälsa, levnadsvanor och livsvillkor samt hälsoteorier relaterade till barn och ungdomar
- Sjukdomstillstånd hos barn och ungdomar såsom psykisk ohälsa, ätstörningar, allergi, skador och olycksfall, psykosomatiska symtom, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, fysiska funktionsnedsättningar samt vanligt förekommande somatiska sjukdomar med fokus på handläggning i ett omvårdnadsperspektiv inom barn- och skolhälsovård 
- Hälsoarbete och hälsopedagogiska modeller, t ex motiverande samtal och hälsosamtal, inom barn- och skolhälsovård
- Omvårdnadsteorier t ex transitionsteorin
- Föräldraskap, föräldrastöd
- Barn och ungdomars utveckling, utvecklingsteorier
- Amning, kost och näringsinnehåll
- Barn, ungdomar och familjer behov av särskilt stöd

Verksamhetsförlagd utbildning inom barn- och skolhälsovård, 7.5 hp - Lagstiftning, författningar, styrdokument och organisation inom barn- och skolhälsovård
- Ledarskap och samverkan med andra professioner
- Hälsoundersökningar/hälsobesök, utvecklingsbedömning och hälsopedagogik
- Föräldraskap, föräldrastöd - individuellt och i grupp
- Familjecentrerad omvårdnad
- Omvårdnadsprocessen
- Vaccinationsverksamhet
- Medicinsk teknik och säkerhet
- Etiska aspekter
- Multiperspektivseende i komplexa situationer
- Kvalitetsutveckling och evidensbaserade metoder

Arbetsformer

Kursen genomförs såväl som campusutbildning (helfart) och som distansutbildning (halvfart) och är IT-baserad. Pedagogiken utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande. Verksamhetsförlagd utbildning ingår.

Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng.

Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp.

Examination

Moment 1 - Hälsa och livsvillkor för barn och ungdomar
- Individuell skriftlig examination (campus) eller IT-baserad hemexamination (distans). Examinationen baseras på ett komplext fiktivt fall inom verksamheten för barn- och skolhälsovård.
Moment 2 - Verksamhetsförlagd utbildning inom barn- och skolhälsovård
- Klinisk examination inom barn- och skolhälsovård. Examinationen utgår från självständigt genomfört hälso- och omvårdnadsarbete, som redovisas skriftligt och analyseras med stöd av aktuell vetenskaplig litteratur.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till omtentamenstillfället. Hemtentamen som har öppnats via lärandeplattform räknas som utnyttjat tentamenstillfälle även om tentamen inte lämnats in.

Obligatoriska moment som förekommer i kursen är seminarier och/eller virtuella diskussioner. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursansvarig lärare för diskussion om kompensation. Studieuppgifter skall vara genomförda för att få delta i examinationer.

Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan i mån av plats erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per examination.

Den verksamhetsförlagda utbildningen som ingår i kursen är obligatorisk (32 tim/1,5 hp), cirka 3hp barnhälsovård och cirka 3hp skolhälsovård. Under den verksamhetsförlagda utbildningen sker fortlöpande diskussion av studenternas prestationer.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Om en student inte har fullgjort en kurs har studenten möjlighet att examineras enligt då gällande kursplan och kurslitteraturlista upp till två år efter förändring eller byte av kursplan och kurslitteraturlista.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Albinsson, Eva Pediatrik Ped. Moëll, Christian; Gustafsson, Jan
Andersson, Ingemar Epidemiologi för hälsovetare : en introduktion
Barnhälsovård : Att främja barns hälsa Magnusson, Margaretha; Blenow, Margareta; Hagelin, Elisabet; Sundelin, Claes
Barnmedicin Hanséus, Katarina; Lagercrantz, Hugo; Lindberg, Tor
Bing, Vibeke Små, få och fattiga: om barn och folkhälsa
Bremberg, Sven Elevhälsa : teori och praktik
Bremberg, Sven Nya verktyg för föräldrar : förslag till nya former av föräldrastöd
Broberg, Anders; Almqvist, Kerstin; Tjus, Tomas Klinisk barnpsykologi: utveckling på avvägar
Dahlberg, Karin; Segesten, Kerstin Hälsa och vårdande : i teori och praxis
Fahlberg, Gunnar Socialtjänstlagarna
Folkhälsorapport 2009
Hallström, Inger; Lindberg, Tor Pediatrisk omvårdnad
Hillman, Olle Skolhälsovård : introduktion och praktisk vägledning
Investera i barns hälsa Bremberg, Sven; Eriksson, Lilly
Karlsson, Kay Anknytning : om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn Scheutz, Sofia
Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia Amning idag
Lundgren, Mikael; Lökholm, Kent Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
Möller, Anders; Nyman, Erling Barn, familj och funktionshinder : utveckling och habilitering
Socialstyrelsens riktlinjer för skolhälsovården
Øvreeide, Haldor Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer