Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 7,5 hp
Clinical Training in Paediatric Health Care, 7,5 credits- Kurskod
- 2BU016
- Kursens benämning
- Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2020-09-08
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2022-10-24
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2023
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - barn och ungdom.
Godkänt i moment 2 (3 hp) i kursen Omvårdnad inom barnhälsovård, 7.5 hp, och moment 2 (3 hp) i kursen Omvårdnad inom elevhälsans medicinska insatser, 7.5 hp, krävs för att påbörja kursen.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) eller motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska uppnå kompetens för att med ett professionellt förhållningssätt självständigt kunna bedriva och leda omvårdnadsarbete inom sjukvård för barn och ungdom.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera och analysera omvårdnadsbehov och omvårdnadsåtgärder i relation till patientens utvecklingsstadium vid komplexa sjukdomstillstånd
- visa kunskap om omvårdnadsprocessen genom att bedöma, argumentera för och hantera komplexa situationer och frågeställningar även med begränsad information inom pediatrisk omvårdnad
Färdighet och förmåga
- i samverkan med patient och närstående kunna identifiera och analysera komplexa omvårdnadsbehov inom den pediatriska sjukvården
- integrera omvårdnadsprocessen och visa på handlingsberedskap i planering och genomförande av undersökningar, procedurer och behandlingar samt utvärdera och dokumentera dessa
- planera, leda och samordna vårdinsatser samt samverka interprofessionellt
- visa ett kommunikativt, vårdpedagogiskt och patientsäkert arbetssätt
- visa förmåga att bedriva omvårdnad i en interkulturell kontext och säkerställa patientsäker kommunikation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet och se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskeprofessionen inom pediatrisk omvårdnad
- analysera och reflektera kring kulturella, psykosociala, genus- och samhälleliga aspekter inom pediatrisk omvårdnad
- identifiera och analysera etiska dilemman samt tillämpa ett etiskt förhållningssätt
- visa förmåga till självkritiskt förhållningssätt relevant för yrkesutövningen samt stå upp för grundläggande värderingar i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen och FN:s barnkonvention
Innehåll
- pediatrisk omvårdnad inom barn- och ungdomsmedicin, barn- och ungdomskirurgi, neonatologi, akut pediatrik samt psykisk ohälsa
- nutrition, vätskebalans, farmakologi och läkemedelshantering
- smärtskattning och smärtlindringsmetoder
- barnperspektiv och barnets perspektiv
- information, kommunikation, vårdpedagogik och bemötande
- patientcentrerad, patientsäker och evidensbaserad vård
- omvårdnad utifrån kulturella, psykosociala, genus- och samhälleliga aspekter
- etiska principer
- Hälso- och sjukvårdslagen och FN:s barnkonvention
- omvårdnadsprocessen
- dokumentation
- interprofessionell samverkan
- handhavande av medicinteknisk utrustning
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är VIL (verksamhetsintegrerat lärande) och studentaktiverande undervisning (enskilt och i seminarieform), vilka är obligatoriska.
För egna studier kommer en webbaserad lärplattform att användas.
Den verksamhetsförlagda utbildningen som motsvarar 5 antal veckor omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagda i verksamheten. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Kursen examineras genom tre delexaminationer bestående av individuella arbeten och i seminarieform, inkluderat bedömning av verksamhetsförlagd utbildning enligt Bedömningsformulär för Verksamhetsförlagd utbildning (BeVut).
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en skriftlig individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska. Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Senaste upplagan gäller.
Litteratur på engelska kan förekomma.
4. uppl. : Natur & Kultur Akademisk, 2016 - 500 s. ISBN:9789127142381 LIBRIS-ID:17414359 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s. ISBN:9789144071015 LIBRIS-ID:14663523 Sidorna 25-33 Pedagogiska möten Sök i biblioteket
5 uppl. : Studentlitteratur AB, 2020 - 914 sidor ISBN:9789144129563 LIBRIS-ID:dqcngst5bbf77xdx Sök i biblioteket
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 271 s. ISBN:9789144109534 LIBRIS-ID:19523669 Sök i biblioteket
3.,[utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 245 s. ISBN:978-91-44-04008-0 LIBRIS-ID:12294621 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 222 sidor ISBN:978-91-44-11578-8 LIBRIS-ID:21874618 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 252 s. ISBN:9789144094342 LIBRIS-ID:17898480 Sök i biblioteket
[Ny, omarb. och uppdaterad utg.] : Stockholm : Karolinska Institutet University Press, 2015 - 388 s. ISBN:9789185565764 LIBRIS-ID:17592866 Sök i biblioteket
2., utök. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 559 s. ISBN:9789144096681 LIBRIS-ID:18685673 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 320 s. ISBN:978-91-44-05550-3 LIBRIS-ID:13743346 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2021 - 595 sidor ISBN:9789144136240 LIBRIS-ID:dsmknc7hbrddvbsh Sök i biblioteket
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 514 sidor ISBN:9789144125244 LIBRIS-ID:9l3pfxjd7x8774sx Sök i biblioteket
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 271 sidor ISBN:9789144120515 LIBRIS-ID:22684770 Sök i biblioteket
2:a upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 627 sidor ISBN:9789147112968 LIBRIS-ID:21139754 Sök i biblioteket
2. [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 384 s. ISBN:9789147115099 LIBRIS-ID:17978431 Sök i biblioteket
4. [uppdaterade] utg., varav den tredje på svenska : Stockholm : Natur & Kultur, 2016 - 276 s. ISBN:9789127142374 LIBRIS-ID:17414557 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 344 s. ISBN:9789144094557 LIBRIS-ID:14834101 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 246 s. ISBN:9789144092447 LIBRIS-ID:19731063 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2007 ISBN:97-89-14404518-4 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 216 s. ISBN:9789147114061 LIBRIS-ID:14813662 Sök i biblioteket
Inera AB och Vårdhandboken, URL: http://vardhandboken.se/
Åttonde upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 454 sidor ISBN:9789147114276 LIBRIS-ID:6hcdb3t547nrlll2 Sök i biblioteket
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s. ISBN:9789144056340 LIBRIS-ID:11593550 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 483 sidor ISBN:9789144123172 LIBRIS-ID:dpsx0xwsbp338v4z Sök i biblioteket
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 207 sidor ISBN:9789127827684 LIBRIS-ID:lz6pk2g9jffggwk6 Sök i biblioteket