Kursplan för

Hälsa, livsvillkor och miljö, 7,5 hp

Health, living conditions and environment, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , HT09 , HT10 , HT11
Kurskod
2DS000
Kursens benämning
Hälsa, livsvillkor och miljö
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
Datum för fastställande
2007-06-05
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2017-03-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten skall uppnå kompetens för att självständigt kunna bedriva hälsofrämjande- och förebyggande arbete i alla åldrar inom distriktsvård.

Efter genomgången kurs ska studenten:

- Kunna förstå och förklara epidemiologiska begrepp och kunna inhämta och analysera epidemiologisk information och forskningsresultat.

- Kunna beskriva och förklara människors hälsa ur ett livscykelperspektiv samt kunna reflektera över olika hälsoproblem, utbredning, orsaker och konsekvenser nationellt och internationellt.

- Kunna beskriva och tolka samband mellan människors livsvillkor, miljö och hälsa, förklara orsaksbakgrund till aktuella hälsoproblem och dess verkan relaterat till ålder, genus, kulturell bakgrund och socioekonomiska villkor.

- Kunna beskriva, kritisk granska och värdera, risk- och friskfaktorer och sårbara grupper och utifrån teorier om hälsa, kunna självständigt initiera, genomföra och utvärdera distriktssköterskans hälsofrämjande och förebyggande arbete på individ och gruppnivå samt kunna medverka i befolkningsinriktat hälsoarbete.

- Kunna tillämpa och värdera teorier, modeller, metoder och interventioner tillämpliga för hälsoarbete på individ och gruppnivå samt reflektera över sitt eget etiska förhållningssätt i relation till hälsoarbete.

- Kunna förklara samband mellan hälsopolitiska styrdokument och statens, landstingets och kommunens ansvarsområden i förhållande till människors hälsa samt kunna relaterat detta till den egna professionens ansvar.

Innehåll

I kursen läggs fokus på hur samhällsstruktur och närmiljön påverkar människors hälsa och livsvillkor i lokalsamhället, samt relevanta strategier och metoder för distriktssköterskans hälsoarbete för att främja, förebygga och upprätthålla befolkningens hälsa inom distriktsvård. Användning av aktuella forskningsresultat betonas.

- Epidemiologiska begrepp och metoder
- Människors livsvillkor, miljö och hälsa
- Risk- och friskfaktorer, sårbara grupper för olika folkhälsoproblem
- Teorier om hälsa
- Hälsopedagogiska teorier och metoder
- Hälsopolitik

Arbetsformer

Kursen genomförs såväl som campusutbildning (helfart) och distansutbildning (halvfart).

I campusutbildningen ingår olika pedagogiska arbetsformer såsom föreläsning, seminarier, arbete i grupp, litteratursökning samt skriftliga uppgifter. En fältstudie där bl a studiebesök, insamling av data, rapportskrivning ingår.

Distansutbildningen är IT baserad och utmärks av självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng.

Examination

I kursen ingår två examinationer:

1. Skriftlig epidemiologisk rapport, som kan skrivas individuellt eller i par, samt ett muntligt seminarium
2. Individuell skriftlig examination som främst utgår från fall/situationsbeskrivningar samt kortsvarsfrågor.


På seminarier och schemalagda gruppträffar är närvaro obligatorisk. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare. Samtliga studieuppgifter och examination 1 ska vara genomförda för att få delta i examination 2.

Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT13. Kursen är ersatt med annan kurs och examination erbjuds enligt riktlinjer i kursplanen för 2DS007.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur - obligatorisk litteratur

Folkhälsorapport 2009
Naidoo, Jennie; Wills, Jane Folkhälsa och hälsofrämjande insatser
Andersson, Ingemar Epidemiologi för hälsovetare : en introduktion
Barth, Tom; Näsholm, Christina Motiverande samtal - MI : att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Ewles, Linda; Simnett, Ina Hälsoarbete