Kursplan för

Verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser, 7,5 hp

Clinical Education within Children Care and Student Health, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT20 , HT20 , HT21 , VT23 , HT23 , HT24
Kurskod
2DS012
Kursens benämning
Verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2019-09-10
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2020-03-15
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2020

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten genom tillämpning av tillägnat och integrerat teoretisk kunskap självständigt ska kunna bedriva patientsäker  och evidensbaserad omvårdnad ur ett livsvärldsperspektiv inom ramen för barnhälsovården och elevhälsans medicinska insatser.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • självständigt utföra hälso- och omvårdnadsarbete inom barnhälsovård (BHV) och elevhälsans medicinska insatser (EMI) utifrån olika modeller/metoder och aktuell forskning
  • visa kunskap om och förståelse för barn/barnets perspektiv i vårdarbetet
  • självständigt identifiera, analysera och tillsammans med barn, unga och familj bedöma omvårdnadssituationer ur ett livsvärldsperspektiv samt planera, genomföra och utvärdera omvårdnad även med begränsad information
  • självständigt kunna bedöma barns och ungas näringsbehov
  • självständigt bedöma, ordinera och administrera läkemedel för vaccinationer inom BHV och EMI
  • tillämpa lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter i hälso- och omvårdnadsarbete
  • självständigt genomföra vaccinationer på ett pedagogiskt och patientsäkert sätt i alla åldrar

Värdering och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • visa förmåga att reflektera utifrån barns/barnets perspektiv
  • visa insikt om och reflektera över barns och ungas sårbarhet och närståendes betydelse i relation till miljö och hälsa  
  • visa förmåga att göra bedömningar, prioriteringar och utvärdera omvårdnad med hänsyn till etiska aspekter samt kunna reflektera över konsekvenser för den enskilda barnet, unga och deras närstående

Innehåll

  • Etiska och existentiella värderingar och ställningstaganden inom BHV och EMI
  • Bedömningar och prioriteringar med hänsyn till etiska aspekter
  • VFU inom BHV och EMI
  • Hälsofrämjande och förebyggande arbete, modeller och metoder bland barn och ungdomar
  • Omvårdnad vid vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar
  • Omvårdnad vid vaccinationsverksamhet
  • Näringsbehov, amning och ätande hos barn och unga
  • Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserad omvårdand bland barn och ungdomar
  • Tillämpa lagar, författningar och styrdokument samt barnkonventionen
  • Barns, ungas och närståendes sårbarhet i relation till omgivning och miljö
  • Psykisk ohälsa

Arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning, VFU inom BHV och EMI. VFU omfattar 32 timmar/vecka. Resterande tid i veckan (8 timmar) är för studieuppgifter/examination (heltidsstudier). Under VFU sker handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp.

VFU är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation efter samråd med examinator. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisning kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Klinisk examination i vaccination.
Webbaserad kunskapstest som examinerar amning och näringsbehov hos barn och unga.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sammanlagt sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Dessutom sker under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär vid tre veckors placering inom Barnhälsovården (heltidsstudier).

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgås ytterligare en gång.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia Amning i dag
Hertz, Søren Barn- och ungdomspsykiatri : nya perspektiv och oanade möjligheter Engelsöy, Peter; Lindahl, Charlotta
Barnhälsovård : att främja barns hälsa Magnusson, Margaretha; Blennow, Margareta; Hagelin, Elisabet; Sundelin, Claes
Evidensbaserad elevhälsa Milerad, Josef; Lindgren, Carl
Näringslära för högskolan : från grundläggande till avancerad nutrition Abrahamsson, Lillemor
Pediatrisk omvårdnad Hallström, Inger; Lindberg, Tor
Perspektiv på barnkonventionen : forskning, teori och praktik Ponnert, Lina; Sonander, Anna
Vägledning för barnhälsovården.
Vägledning för elevhälsan.
Hwang, Philip; Nilsson, Björn Utvecklingspsykologi