Kursplan för

Verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser, 7,5 hp

Clinical Education within Children Care and Student Health, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT20 , HT20 , HT21 , VT23 , HT23 , HT24
Kurskod
2DS012
Kursens benämning
Verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2019-09-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2020

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska ha uppnått kompetens för att självständigt och professionellt kunna ansvara för, bedriva och utveckla hälso- och omvårdnadsarbete inom distriktsvård.  Med distriktsvård avses även barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser.

Lärandemål

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • Självständigt utföra hälso- och omvårdnadsarbete inom barnhälsovård (BHV) och elevhälsans medicinska insatser (EMI) utifrån olika modeller/metoder och aktuell forskning
  • Självständigt identifiera, analysera och tillsammans med människan och närstående (familjen) bedäma omvårdnadssituationer samt planera, genomföra och utvärdera omvårdnad även med begränsad information
  • Självständigt bedöma, ordinera och administrera läkemedel för vaccinationer inom BHV och EMI och självständigt genomföra vaccinationer på ett pedagogiskt och säkert sätt i alla åldrar
  • Tillämpa lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter i hälso- och omvårdnadsarbete

Värdering och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska studenten kunna

  • Visa insikt om och reflektera över människans sårbarhet och närståendes (familjens) betydelse i relation till miljö och hälsa
  • Visa förmåga att göra bedömningar, prioriteringar och utvärdera omvårdnad med hänsyn till etiska aspekter samt kunna reflektera över konsekvenser för den enskilda människan och närstående (familjen)

Innehåll

  • VFU inom BHV och EMI
  • Hälsofrämjande och förebyggande arbete, modeller och metoder bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
  • Omvårdnad vid vanligt förekommand ehälsoproblem och sjukdomstillstånd bland barn, ungdomar, vuxna och äldre
  • Omvårdnad vid vaccinationsverksamhet
  • Vanligt förekommande hälsoproblem och sjukdomar samt evidensbaserad omvårdand bland barn och ungdomar
  • Tillämpa lagar, författningar och styrdokument samt barnkonventionen
  • Människans och närståendes (familjens) sårbarhet i relation till omgivning och miljö
  • Bedömningar och prioriteringar med hänsyn till etiska aspekter
  • Etiska värderingar och ställningstaganden

Arbetsformer

Verksamhetsförlagd utbildning, VFU inom BHV och EMI. VFU omfattar 32 timmar/vecka. Resterande tid i veckan (8 timmar) är för studieuppgifter/examination (heltidsstudier). Under VFU sker handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp.

VFU är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation efter samråd med examinator/kursansvarig. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisning kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examineras genom en klinisk examination där första delen sker individuellt och andra delen sker i par. Redovisas skrifligt.
Dessutom sker under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär vid tre veckors placering inom Barnhälsovården (heltidsstudier).

Underkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgås ytterligare en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av kommittén för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Näringslära för högskolan : från grundläggande till avancerad nutrition Abrahamsson, Lillemor
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin
Engström, Birgitta; Johansson, Gunilla Sjuksköterska med uppdrag att leda Kihlgren, Mona
Hallström, Inger; Lindberg, Tor Pediatrisk omvårdnad
Barnmedicin Hanséus, Katarina; Lagercrantz, Hugo; Lindberg, Tor
Hertz, Søren Barn- och ungdomspsykiatri : nya perspektiv och oanade möjligheter Engelsöy, Peter; Lindahl, Charlotta
Hwang, Philip; Nilsson, Björn Utvecklingspsykologi
Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia Amning i dag Amning idag
Barnhälsovård : att främja barns hälsa Magnusson, Margaretha; Blennow, Margareta; Hagelin, Elisabet; Sundelin, Claes
Evidensbaserad elevhälsa Milerad, Josef; Lindgren, Carl
Vägledning för barnhälsovården.
Vägledning för elevhälsan.
Wiklund Gustin, Lena; Lindwall, Lillemor Omvårdnadsteorier i klinisk praxis