Omvårdnad inom intensivvård 3, 7,5 hp
Nursing in Intensive Care 3, 7,5 credits- Kurskod
- 2IN011
- Kursens benämning
- Omvårdnad inom intensivvård 3
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-12-21
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2014-05-14
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2014
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.
Godkänt resultat på kursen Medicinsk vetenskap inom akutsjukvård 7.5 hp samt godkänt resultat på moment 2 Verksamhetsförlagd utbildning 6 hp i kursen Omvårdnad inom intensivvård 1.
Student som underkänts på verksamhetsförlagt utbildning (VFU/motsvarande) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patientens förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens mål är att utifrån omvårdnadens centrala begrepp: människa, relation, hälsa och miljö, kunna bedriva en personcentrerad vård inom intensivvård samt att integrera fördjupade kunskaper inom omvårdnad och medicinsk behandling för att kunna observera, bedöma och analysera patientens fysiska och psykiska tillstånd. Studenten ska kunna initiera och självständigt utföra evidensbaserade, såväl medicinska åtgärder som omvårdnadsåtgärder samt utvärdera dessa. Utöver det så är kursens mål att vidareutveckla och fördjupa specialistsjuksköterskans professionella kompetens och förståelse för sitt och andra professioners ansvar och roller i temaarbetet i patient vården.
Lärandemål:
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
• korrekt kunna räkna, bereda och administrera samt övervaka och analysera effekter av läkemedel som används inom intensivvård och postoperativ vård.
• stödja och informera patient och närstående i samband med Intensivvård
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
• analysera, värdera och prioritera omvårdnadsbehov hos en patient med svikt i vitala funktioner samt förklara sambandet mellan omvårdnadsbehov, omvårdnadshandlingar och medicinsk vård.
• reflektera kring omvårdnadshandlingar till patienten inom intensivvård samt analysera, prioritera och utvärdera omvårdnadshandlingar med hjälp av bedömningsskalor.
• med säkerhet och respekt för patient och personal självständigt utföra avancerade sjukvårdstekniska moment.
• på ett för patient och personal säkert sätt självständigt tillämpa medicintekniska produkter [MTP] inom intensivvården.
• tillämpa hygieniska och aseptiska principer utifrån gällande riktlinjer och under handledning assistera vid vanliga förekommande mindre kirurgiska ingrepp inom intensivvård.
• stärka säkerheten för patienten i vården genom att samarbeta och kommunicera med medarbetarna i teamet utifrån ett professionellt förhållningssätt.
• reflektera kring och medverka vid undersökningar och behandlingar vid vård i livets slutskede.
• visa vårdpedagogisk förmåga mot patient, närstående och personal.
• bemöta och hantera kris och sorgereaktioner hos patient och närstående.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
• reflektera kring personcentrerad omvårdnad utifrån ett etiskt och sociokulturellt perspektiv för att kunna värna om patienters och närståendes autonomi, trygghet och integritet.
• tillämpa ett professionellt förhållningssätt mot patienter, närstående och personal.
• kontinuerligt arbeta med personlig kompetensutveckling genom att identifiera sina egna styrkor och begränsningar och vid behov söka ytterligare kunskap
Innehåll
• Verksamhetsförlagd utbildning inom intensivvård
• Övervakning samt bedömning av omvårdnadsbehov hos patient med svikt av vitala funktioner i ett eller flera organ
• Personcentrerad omvårdnad utifrån etiska och sociokulturella behov: integritet, autonomi, och trygghet
• Hygien och aseptisk teknik inom intensivvård och postoperativ vård
• Kommunikation och samspel med patient, närstående och medarbetare
• Medicinsk teknik och patientsäkerhet i relation till omvårdnad i klinisk praxis
• Generell och regional anestesi samt perioperativ omvårdnad alternativt i kursen 2IN010
• Lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter i relation till omvårdnad och behandling
• Träning i team och interprofessionellt arbete
• Uppföljning av patienters upplevelser efter IVA-vården
• Intensivvårdssjuksköterskans roll vid stora olyckor och katastrofer
• Identifierar och analyserar konkreta situationer och verkliga problem för att öva på att formulera vidare kunskapsbehov (livslångt lärande)
• Organdonation, dödsbegreppet
• Vårdandets etik
• Intensivvårdssjuksköterskan som profession
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, studieuppgifter, seminarium, simulering och verksamhetsförlagd utbildning.
Deltagande i studieuppgifter, seminarium, simulering och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt. Då kursen är nätbaserad kan grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid). Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Den verksamhetsförlagda utbildningen på 5 veckor är förlagd till en intensivvårdsavdelning inom Stockholms läns landsting. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Kursen examineras dels genom en klinisk examination och dels genomförs en bedömning under verksamhetsförlagd utbildning. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
För godkänd kurs krävs att samtliga lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat på verksamhetsförlagd utbildning, klinisk examination samt aktivt deltagande i obligatoriska delar.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Lund : Studentlitteratur, 2012 - 102 s. ISBN:978-91-44-07100-8 LIBRIS-ID:13414052 Sök i biblioteket
2. ed. : New York : Springer, cop. 2011 - xxiii, 576 s. ISBN:978-0-8261-0573-8 LIBRIS-ID:12292069 Kap 11, 12 Sök i biblioteket
1:1 : Lund : Studentlitteratur AB, 2009 - 692 sid ISBN:978-91-44-03771-4 Sök i biblioteket
Jönköping : Qulturum, 2008 - 79 s. ISBN:978-91-976015-4-2 (spiralh.) LIBRIS-ID:10972790 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 602 s. ISBN:978-91-44-07659-1 LIBRIS-ID:13743339 Sök i biblioteket
3., omarb. uppl. : Stockholm : Svenska fören. för medicinsk teknik och fysik ;a [Linköping :b P. Å. Öberg] ;a Lund :b Studentlitteratur [distributör], 2003 - 366 s. ISBN:91-631-4004-7 (inb.) LIBRIS-ID:9132430 Sök i biblioteket
Sävedalen : Warne, 2002 - 80 s. ISBN:91-86425-34-X LIBRIS-ID:8594654 Sök i biblioteket
2., grundligt omarb. och utök. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 774 s. ISBN:978-91-47-09958-0 (inb.) LIBRIS-ID:12542994 Sök i biblioteket
5., [rev. och omarb.] uppl. /b Maria Lindén & P. Åke Öberg (red.) ; [illustrationer: Bertil Jacobson] : Lund : Studentlitteratur ;a Stockholm :b Svensk förening för medicinsk teknik och fysik (MTF), 2006 - 580 s. ISBN:91-44-04760-6 (inb.) LIBRIS-ID:10203566 Sök i biblioteket
10. ed. : Philadelphia, Pa. : Lippincott Williams & Wilkins/Wolters Kluwer, cop. 2013 - 1321 s. ISBN:9781609137496 LIBRIS-ID:13542796 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2006 - 461 s. ISBN:91-85482-14-5 LIBRIS-ID:10159871 URL: http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/ECE8175D-45BD-4039-A2AD-E49292A2BC60/5483/200612312.pdf Sök i biblioteket
Inera AB, URL: Länk
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 599 s. ISBN:9789147106448 LIBRIS-ID:14010180 Sök i biblioteket