Kursplan för

Omvårdnad inom intensivvård 3, 7,5 hp

Nursing in Intensive Care 3, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , HT14 , HT15 , VT20 , HT21
Kurskod
2IN011
Kursens benämning
Omvårdnad inom intensivvård 3
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2012-12-21
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2019-12-12
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2020

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - intensivvård.

Godkänt resultat på kursen Medicinsk vetenskap inom akutsjukvård 7.5 hp samt godkänt resultat på moment 2 Verksamhetsförlagd utbildning 6 hp i kursen Omvårdnad inom intensivvård 1.

Student som underkänts på verksamhetsförlagt utbildning (VFU/motsvarande) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patientens förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens mål är att utifrån omvårdnadens centrala begrepp: människa, relation, hälsa och miljö, kunna bedriva vård inom intensivvård samt att integrera fördjupade kunskaper inom omvårdnad och medicinsk behandling för att kunna observera, bedöma och analysera patientens fysiska och psykiska tillstånd. Studenten ska kunna initiera och självständigt utföra evidensbaserade, såväl medicinska åtgärder som omvårdnadsåtgärder samt utvärdera dessa. Utöver det så är kursens mål att vidareutveckla och fördjupa specialistsjuksköterskans professionella kompetens och förståelse för sitt och andra professioners ansvar och roller i temaarbetet i patient vården.

Lärandemål:

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • korrekt övervaka och utvärdera av intensivvårdsrelaterade läkemedel samt i relation till gällande lagar och författningar
  • kommunicera, stödja, och informera patient och närstående
  • undervisa patient, närstående eller personal
  • visa på kunskaper och insikter om internationella förhållanden och förutsättningar för hälsa och ohälsa i ett globalt perspektiv och vara förberedd för arbete i en mångkulturell och internationell miljö

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • resonera utifrån samhälleliga aspekter genom att utföra omvårdnad i enlighet med relevanta lagar och författningar, beaktande sjukvårdsteknik, medicinsk teknik, hygien och läkemedel 
  • bedöma vitala funktioner samt psykiska tillstånd, bedöma, värdera och prioritera vård och omvårdnadsbehov samt genomföra omvårdnadshandlingar hos en intensivvårdspatient med svikt i vitala funktioner samt förklara sambandet mellan omvårdnadsbehov, omvårdnadshandling och medicinsk vård
  • argumentera för evidensbaserade omvårdnadshandlingar till intensivvårdspatienter samt analysera, prioritera och utvärdera dessa med hjälp av bedömningsskalor
  • med säkerhet och respekt för patient och personal självständigt utföra avancerade sjukvårdstekniska moment samt självständigt kunna tillämpa medicintekniska produkter [MTP] inom intensivvården
  • tillämpa hygieniska och aseptiska principer utifrån gällande riktlinjer och assistera vid vanliga förekommande mindre kirurgiska ingrepp inom intensivvård
  • stärka säkerheten för patienten i vården genom att samarbeta och kommunicera med medarbetarna i teamet utifrån ett professionellt förhållningssätt
  • reflektera kring och  medverka vid  undersökningar och behandlingar vid vård i livets slutskede
  • visa vårdpedagogisk förmåga mot patient, närstående och personal
  • bemöta och hantera kris och sorgereaktioner hos patient och närstående

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • tillämpa omvårdnad utifrån ett vårdetiskt och sociokulturellt perspektiv för att värna om patienters och närståendes autonomi, trygghet och integritet
  • tillämpa ett professionellt förhållningssätt mot patienter, närstående och personal
  • arbeta med personlig kompetensutveckling genom att identifiera sina egna styrkor och begränsningar och vid behov söka ytterligare kunskap

Innehåll

  • verksamhetsförlagd utbildning inom intensivvård
  • övervakning samt bedömning av omvårdnadsbehov hos patient med svikt av vitala funktioner i ett eller flera organ
  • omvårdnad utifrån etiska och sociokulturella behov: integritet, autonomi, och trygghet
  • hygien och aseptisk teknik inom intensivvård och postoperativ vård
  • läkemedelshantering
  • kommunikation och samspel med patient, närstående och medarbetare
  • medicinsk teknik och patientsäkerhet i relation till omvårdnad i klinisk praxis
  • generell och regional anestesi samt perioperativ omvårdnad alternativt i kursen 2IN010
  • lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter i relation till omvårdnad och behandling
  • träning i team och interprofessionellt arbete
  • uppföljning av patienters upplevelser efter IVA-vården
  • intensivvårdssjuksköterskans roll vid stora olyckor och katastrofer
  • identifierar och analyserar konkreta situationer och verkliga problem för att öva på att formulera vidare kunskapsbehov (livslångt lärande)
  • organdonation, dödsbegreppet
  • vårdandets etik
  • intensivvårdssjuksköterskan som profession

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, studieuppgifter, seminarium, simulering och verksamhetsförlagd utbildning.

Deltagande i studieuppgifter, seminarium, simulering och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt. Då kursen är nätbaserad kan grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid).

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Den verksamhetsförlagda utbildningen på 5 veckor är förlagd till en intensivvårdsavdelning inom Region Stockholm. 
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

Kursen examineras dels genom en klinisk examination och dels genomförs en bedömning under verksamhetsförlagd utbildning. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

För godkänd kurs krävs att samtliga lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat på verksamhetsförlagd utbildning, klinisk examination samt aktivt deltagande i obligatoriska delar.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment mm. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå - och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska, dock kan undervisning på engelska förekomma.

Litteratur och övriga läromedel

Critical care nursing : a holistic approach Morton, Patricia Gonce; Fontaine, Dorrie K.
Clinical wisdom and interventions in acute and critical care : a thinking-in-action approach Benner, Patricia E.; Hooper-Kyriakidis, Patricia Lee.; Stannard, Daphne.; Benner, Patricia E.
Intensivvård Larsson, Anders; Rubertsson, Sten
Patientsäkerhet : teori och praktik Ödegård, Synnöve
Anestesiologisk omvårdnad Hovind, Inger Liv
Att förebygga vårdrelaterade infektioner : ett kunskapsunderlag
Vårdhandboken
Jacobson, Bertil Jacobsons teknik i praktisk sjukvård Lindén, Maria; Öberg, P. Åke
Kock-Redfors, Maria Plötslig oväntad död : att ta hand om anhöriga i akut kris
Gulbrandsen, Tove; Stubberud, Dag-Gunnar Intensivvård : Avancerad omvårdnad och behandling
Smaken av vatten : en antologi om god vård, bemötande och etik Hanson Green, Ulla; Thorsson, Anne-Maj