Examensarbete i omvårdnad - kirurgisk vård, 15 hp
Degree Project in Nursing - Surgical Care, 15 credits- Kurskod
- 2KV006
- Kursens benämning
- Examensarbete i omvårdnad - kirurgisk vård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2023-03-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2024-10-14
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet - kirurgisk vård.
Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp på avancerad nivå.
Mål
Studenterna ska under kursen fördjupa sin kunskap i huvudområdets vetenskapliga grund och integrera teoretiska och praktiska kunskaper i specialistområdet kirurgisk vård samt visa förmåga att tillämpa relevant forskningsmetodik i ett självständigt examensarbete. Målet är också att visa färdighet i vetenskapsteori och metod för att kunna delta i forskningsarbete och leda utvecklingen av evidensbaserad omvårdnad inom specialistområdet kirurgisk vård. Målet uppnås genom att studenten självständigt genomför, presenterar och försvarar ett examensarbete samt opponerar på ett annat examensarbete.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa fördjupad kunskap inom huvudområdet omvårdnad och dess vetenskapliga grund
- visa fördjupad kunskap inom specialistområdet kirurgisk vård och dess vetenskapliga grund
- visa fördjupad kunskap i metodik vad gäller design, metoder för datainsamling och analys
- systematiskt söka, kritiskt granska och tolka information som grund för examensarbetet
- planera och med adekvat metodik genomföra ett vetenskapligt arbete
- muntligt och skriftligt med vetenskaplig noggrannhet presentera, diskutera komplexa situationer och argumentera för val och slutsatser i forskningsprocessen
- utifrån ett omvårdnads- och samhällsperspektiv diskutera och argumentera för examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/eller kliniska relevans
- tillämpa vårdetiska principer beaktande mänskliga rättigheter
- tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- tillämpa och föra ett kritiskt resonemang vad gäller det vetenskapliga språket, vedertagna skrivregler och referenshantering
Innehåll
I kursen ingår att självständigt planera och genomföra ett examensarbete i omvårdnad med relevans för kirurgisk vård samt presentation och försvar av eget examensarbete. Systematisk sökning och värdering av vetenskapliga artiklar, metodologiska och forskningsetiska diskussioner, muntlig och skriftlig presentation samt kritisk granskning av andras examensarbete ingår.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, föreläsningar och handledning.
Handledningen sker företrädesvis i seminarieform. Kontinuerlig uppföljning av examensarbetets genomförandeprocess sker under handledda, schemalagda seminarier. Föreläsningar som stödjer genomförandeprocessen ingår. Examensarbetet utförs i par om inte särskilda skäl föreligger.
Examination
Examensarbetet bedöms individuellt och studenten ska visa självständighet i genomförandet av arbetet.
Examinationen sker i tre steg:
- det skriftliga examensarbetet bedöms av examinator utifrån fastställda bedömningskriterier
- muntlig examination där studenten försvarar sitt arbete
- muntlig examination där studenten opponerar på ett annat examensarbete
För godkänd kurs krävs att samtliga steg i examinationen är godkända.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
För sent inlämnat examensarbete beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfälle.
Begränsning av antalet provtillfällen:
För samtliga examinationer gäller att student har rätt att delta vid sammanlagt sex provtillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan i mån av plats erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Design och metod
2. ed. : London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2016 - xv, 229 p. ISBN:9780335263806 LIBRIS-ID:19466808 Sök i biblioteket
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 564 sidor ISBN:9789144161389 LIBRIS-ID:p6schdfgm0lfm80n Sök i biblioteket
Eleventh edition : Philadelphia : Wolters Kluwer Health, [2021] - 839 pages ISBN:9781975154141 LIBRIS-ID:4gf8d5hq2n5lwcff URL: Länk Sök i biblioteket
Fifth edition. : Thousand Oaks, California : Sage, 2023 - xxxiv, 515 pages ISBN:9781544398396 LIBRIS-ID:dxhvx1kvbwvdjr72 Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 327 sidor ISBN:9789147143009 LIBRIS-ID:hvvtsmcpfz3n6qjr Sök i biblioteket
Australian Journal of Advanced Nursing, 2002 20,(2), 22-26.
Qualitative Health Research, 2015 25(9), 1212-1222
Research in Nursing & Health, 2007 30, 99-111
Journal of Advanced Nursing, 2005 52: 546-553.
Teori och begrepp
Tenth edition : St. Louis, Missouri : Elsevier, [2022] - 604 pages ISBN:9780323757027 LIBRIS-ID:3hpwm0q51vq5spwm Sök i biblioteket
Sixth edition : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2018 - 665 sidor ISBN:9780060000424 LIBRIS-ID:20032019 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 447 sidor ISBN:9789144139555 LIBRIS-ID:l1w0z437j5txh8tr Sök i biblioteket
Forskningsetik
Ny omarbetad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2024 - 121 s. LIBRIS-ID:k4jm047khvkvrtk0 URL: https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2024-10-02-god-forskningssed-2024.html
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 119 sidor ISBN:9789144161075 LIBRIS-ID:6p7hwjsn42smzfrd Sök i biblioteket
Att skriva och referera vetenskaplig text
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 424 sidor ISBN:9789144129327 LIBRIS-ID:v5wwk5b6s6t8zzxf Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 66 s. ISBN:9789144095066 LIBRIS-ID:14673582 Sök i biblioteket
Seventh edition : Washington, D.C. : American Psychological Association, 2020 - xxii, 427 pages ISBN:9781433832161 LIBRIS-ID:q1g750s6n082gqw5 Sök i biblioteket