Logopedi 2, 10,5 hp
Logopedics 2, 10,5 credits- Kurskod
- 2LG004
- Kursens benämning
- Logopedi 2
- Hp
- 10,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnden för logopedprogrammet
- Datum för fastställande
- 2008-05-12
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2008
Särskild behörighet
För tillträde till det kliniska momentet Röststörningar 1 (T4) krävs godkänt resultat på kurserna Logopedi 1, Psykologi 1 och 2, Lingvistik 1 för logopedstuderande samt delkurs 1-4 i kursen Fonetik 1 för logopedstuderande samt Allmän och speciell medicin 1. Dessutom krävs godkänt resultat på momentet Träning av den egna rösten och det egna talet (kursen Logopedi 2).
Mål
Kursen består av fem moment: Neuropsykologi, Träning av den egna rösten och det egna talet, Röststörningar 1, Normal tal- röst - och sväljfunktion och Hörselskadades tal, röst och språk. De olika momentens förväntade lärandemål beskrivs var för sig. Neuropsykologi 3 hp (eng. Neuropsychology) Studenten ska kunna redogöra för grundläggande teorier inom neuropsykologi med speciell inriktning på kognitiva funktioner och språk. Studenten ska kunna identifiera relevanta neuroanatomiska strukturer samt översiktligt kunna beskriva neuroradiologiska undersökningsmetoder. Studenten ska kunna redogöra för språkliga funktioners neurologiska korrelat. Träning av den egna rösten och det egna talet 2, 1,5 hp (eng. Training of the student's own voice and speech 2) Studenten ska visa medvetenhet om hållning, andning, avspänning, artikulation och röstfunktion i praktiska övningar samt kunna beskriva innebörden i dessa begrepp. Studenten ska i praktiska övningar kunna använda en välfungerande röstteknik. Studenten ska kunna instruera röstövningar samt kunna beskriva syftena med dessa. Studenten ska kunna tillämpa olika relevanta tekniker i röstövningar. Studenten ska kunna beskriva sambandet mellan röst, personlighet och kroppsspråk. Studenten ska kunna göra perceptuella beskrivningar av röstfunktionen/olika röstkvaliteter. Studenten ska i rollspel kunna använda sig av terapeutrollen i flera fingerade patientmöten. Röststörningar 1, 3hp (eng. Voice disorders 1) Studenten ska kunna redogöra för definition, etiologi, stämbandsstatus, symtombild och indikationer för behandling för olika slags röststörningar. Studenten ska efter handledning kunna genomföra ett nybesök innehållande anamnesupptagning, beskrivning av röstfunktion och behandlingsgång, ge röstergonomiska råd samt föreslå åtgärd. Studenten ska under handledning kunna planera, formulera mål, genomföra, utvärdera och dokumentera röstbehandling med hänsyn till diagnos, röstfunktion, personlighet och arbets-/livssituation hos den patient som studenten behandlar. Utveckling av normal tal-, röst- och sväljfunktion 1,5 hp (eng. Development of normal speech, voice and swallowing function) Studenten ska kunna redogöra för kraniofacial anatomi och tillväxt samt kunna redogöra för talapparatens muskler och funktion. Studenten ska kunna namnge och redogöra för kranialnerverna 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12 och deras funktion. Studenten ska kunna beskriva och redogöra för munmotorikens samt det tidiga sugandets utveckling från nyföddhetsreflexer till inlärt beteende i relation till postural kontroll. Studenten ska kunna redogöra för normal sväljfunktion hos barn och vuxna. Studenten ska kunna redogöra för sambandet mellan ät- och talfunktioner vid normalutveckling hos barn 0-3 år. Studenten ska känna till grunderna i odontologi, dvs känna till mjölktändernas och primära tändernas benämning och antal samt bettutvecklingen och dess terminologi samt relationer mellan bettfunktion, tungmotorik och artikulation. Studenten ska aktivt deltaga i praktiska ät- och matningsövningar och kunna hantera uppkomna problem. Hörselskadades språk, tal och röst 1,5 hp (eng. Language, speech and voice in hearing impaired patients) Studenten ska översiktligt kunna beskriva pedagogisk målsättning och metodik kring hörsel- och talspråksträning för hörselskadade barn i förskola och skola samt få en insyn i arbetet kring hörselrehabilitering av vuxna personer. Studenten ska kunna redogöra för hur en hörselskada påverkar individens röst, tal och språk. Studenten ska översiktligt kunna beskriva teamarbetet inom hörselvården samt hörselvårdens organisation.
Innehåll
Kursen består av fem moment Neuropsykologi, Träning av den egna rösten och det egna talet, Röststörningar 1, Normal tal- röst - och sväljfunktion och Hörselskadades tal, röst och språk. Neuropsykologi (eng. Neuropsychology) 3 hp Momentet avser att ge en fördjupning av neuroanatomiska och neurofysiologiska kunskaper samt ge grundläggande kunskaper i neuropsykologi med speciell inriktning på kognitiva funktioner och språk. Träning av den egna rösten och det egna talet 2, 1,5 hp (eng. Training of the student's own voice and speech 1) Momentet syftar till att studenten ska lära sig behärska den egna rösten och det egna talet, bli medveten om sambandet mellan andning, röst och kroppshållning, få insikt om sambandet mellan röst och personlighet samt hur psykologiska faktorer påverkar röstfunktionen. Röststörningar 1, 3 hp (eng. Voice disorders) Momentet avser att, på grundval av kunskaper i anatomi, fysiologi, laryngologi, neurologi och psykologi, ge teoretiska och praktiska kunskaper om olika röst- och andningsstörningar och deras behandling. Utveckling av normal tal-, röst- och sväljfunktion 1,5 hp (eng. Development of normal speech-, voice- and swallowing function) Momentet avser att ge kunskaper om utvecklings- och tillväxtaspekter samt om normala neurologiska och motoriska grundfunktioner i munhåla och svalg från spädbarn till vuxen. Hörselskadades tal, röst och språk 1,5 hp (eng. Language, speech and voice in hearing impaired patients) Momentet avser att ge kunskaper om hörselskadors inverkan på språk, tal och röst hos barn och vuxna.
Neuropsykologi, 3.0 hp
Träning av den egna rösten och det egna talet 2, 1.5 hp
Röststörningar 1, 3.0 hp
Utveckling av normal tal-, röst- och sväljfunktion, 1.5 hp
Hörselskadades språk, tal och röst, 1.5 hp
Arbetsformer
Den teoretiska undervisningen ges i föreläsningar, seminarier, gruppövningar, lärarledda diskussioner, videodemonstrationer samt rollspel. Den kliniska utbildningen under momentet Röststörningar 1 omfattar eget patientarbete under handledning och ges i mindre grupper av 2-6 studenter. Kursen omfattas även av kliniska auskultationer.
Examination
Neuropsykologi: Obligatorisk närvaro vid gruppövningar och seminarier. Muntlig presentation av grupparbete samt hemtentamen. Träning av den egna rösten och det egna talet: Obligatorisk närvaro vid gruppövningar och individuell träning samt skriftlig tentamen. Normal svälj-, tal- och röstfunktion: Skriftlig tentamen på kranialnerverna och talapparatens muskler och funktion. För övriga delar av momentet gäller obligatorisk närvaro. Röststörningar 1: Obligatorisk närvaro vid klinisk/praktisk utbildning samt skriftlig tentamen. Hörselskadades språk, tal, och röst: Obligatorisk närvaro vid föreläsningar och gruppövningar. Skriftliga tentamina rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten enligt KI:s lokala riktlinjer, rätt till sammanlagt sex provtillfällen per moment varav det första inom 14 dagar efter delgivande av tentamensresultat. Andra omtentamenstillfället sker i slutet av terminen och övriga omtentamenstillfällen i samband med terminsstart (uppsamlingstillfälle). Vid frånvaro vid obligatorisk undervisning ansvarar studenten själv för att ta kontakt med momentansvarig lärare. För godkänd på den klinisk/praktiska utbildningen krävs (utifrån särskilt bedömningsinstrument): Uppfylld närvaro, färdigställande av journaler, uppvisande av adekvata logopediska kunskaper och färdigheter samt förmågan att samarbeta. Vid bedömningen tas också hänsyn till patientbemötande och ett professionellt förhållningssätt. Denna bedömning ställs i relation till vilken termin studenten befinner sig på. Studerande som inte blivit godkänd i klinisk/praktisk utbildning, har rätt att gå om det aktuella momentet en gång. I varje enskilt fall bedöms då huruvida momentets teoretiska del ska prövas igen. Efter två underkända klinisk/praktiska utbildningsperioder i samma moment kan studenten söka dispens hos programnämnden för att genomgå momentet ytterligare en gång.
Övriga föreskrifter
Momentet Neuropsykologi, 3 hp har en tvärvetenskaplig inriktning och genomförs i samarbete mellan de tre institutionerna Psykologiska institutionen och Institutionen för lingvistik vid Stockholms universitet samt Enheten för logopedi och foniatri, CLINTEC Karolinska Institutet. Varje institution ansvarar för 3 hp, se kursplan Psykologi 2 och Lingvistik 1 för logopedstuderande. Totalt omfattar momentet Neuropsykologi således 9 hp. Dispensansökan från tillträdeskrav inlämnas till Programnämnden för Logopedprogrammet Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering för respektive moment kommer i huvudsak vara webbaserad.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Litteraturlistan innehåller litteratur för tre av kursens fem moment, Neuropsykologi, Röststörningar och Utveckling av normal tal-, röst- och sväljningsförmåga. För kursens övriga två moment kommer kompendium och artiklar att kunna köpas vid respektive kursintroduktion.
Under rubriken Läsanvisning anges under vilket moment respektive litteratur ingår.
Kompendium och artiklar omfattande ca 100 sidor kommer att utdelas vid kursintroduktionen.
2. ed. : Baltimore : Williams & Wilkins, cop. 1996 - x, [1], 417 s. ISBN:0-683-02059-5 LIBRIS-ID:8294083 MOMENT: Röststörningar Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 - 360 s. ISBN:91-47-04852-2 (inb.) LIBRIS-ID:8354312 MOMENT: Neuropsykologi Kapitel: 8, 10, 14, 16, 17 (95 sidor) Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 MOMENT: Röststörningar Kapitel 19-26, sid 245-353 (116 sidor) Sök i biblioteket
5. ed. : New York : Worth publ., cop. 2003 - xvi, 763 s. ISBN:0-7167-5300-6 LIBRIS-ID:8810696 MOMENT: Neuropsykologi Kapitel 1-3 samt 7-28 (644 sidor), kapitel 4-6 kursivt Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 363 s. ISBN:91-44-01328-0 LIBRIS-ID:8352896 MOMENT: Neuropsykologi Kapitel: 1, 9, 12, 13, 14 (79 sidor) Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 180 s. ISBN:91-44-00538-5 LIBRIS-ID:8352643 Denna bok kommer även att behövas till kursen Patologisk tal- röst och språkfunktion (termin 4) Sök i biblioteket
3., utvidgade uppl. : Stockholm : Proprius, 2001 - 293, [1] s. ISBN:91-7118-885-1 LIBRIS-ID:8370453 MOMENT: Röststörningar Totalt 247 sidor OBS! Boken köpes av författaren själv Sök i biblioteket