Kursplan för

Professionella frågor och etik 1, 3 hp

Professional issues and ethics 1, 3 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , HT12 , HT13 , HT14 , HT15
Kurskod
2LG016
Kursens benämning
Professionella frågor och etik 1
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2010-05-05
Reviderad av
Programnämnd 4
Senast reviderad
2014-04-28
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- översiktligt beskriva och exemplifiera röst-, tal- och språkstörningar samt sväljningsstörningar hos barn, ungdomar och vuxna
- översiktligt beskriva olika team-modeller i vården och deras betydelse för patienten
- redogöra för innebörden i begreppen likabehandling, miljö och hållbarhet
- reflektera över logopedisk profession och verksamhet 
- diskutera centrala etiska begrepp och principer
- söka och tolka information i bibliotekskataloger och databaser

Innehåll


Kursen innehåller översiktliga föreläsningar i de logopediska områdena, i ämnet likabehandling och hållbar utveckling samt  om grundläggande etiska begrepp samt om hur vetenskaplig information är organiserad och strukturerad. Kursen innehåller också en orientering i kliniskt arbete genom auskultationer hos logopeder inom olika verksamhetsområden samt gruppdiskussioner kring logopedrollen.

Arbetsformer

Självstudier via web-kurs, föreläsningar, gruppövningar och auskultationer hos yrkesverksam logoped. Skriva loggbok i anslutning till auskultation.

Auskultation och loggbok, samt vissa föreläsningar och gruppövningar är obligatoriska.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 

Examination

Skriftlig individuell inlämningsuppgift
Rättning sker anonymt genom kodnummer för varje student.

För godkänd kurs krävs även närvaro vid obligatoriska delar. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett och ett halvt år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av tre år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering kommer i huvudsak ske genom mentormeterknappsystem.

Litteratur och övriga läromedel

Föreläsningsanteckningar, hand-outs och loggbok

KomIgång : en föräldrakurs om kommunikation och kommunikationsstöd : kursbok Thunberg, Gunilla; Carlstrand, Anna; Claesson, Britt; Rensfeldt Flink, Anna
Lynöe, Niels Medicinska etikens ABZ Juth, Niklas
Läsanvisningar ges inför kursstart