Kursplan för

Språkstörningar hos barn och ungdom, 4,5 hp

Children and youth with language disorders, 4,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12 , HT13 , HT14 , HT15 , HT16
Kurskod
2LG030
Kursens benämning
Språkstörningar hos barn och ungdom
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2011-05-04
Reviderad av
Programnämnd 4
Senast reviderad
2012-05-03
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

För tillträde till termin 5 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- karakterisera språk och kommunikation hos barn och ungdomar med språkstörning utifrån språkliga domäner i ett utvecklingsperspektiv
- beskriva språk- och kommunikationssvårigheter hos barn med olika typer av utvecklingsavvikelser samt resonera kring samsjuklighet och differentialdiagnostik
- beskriva, förklara och jämföra olika orsaksteorier till språk- och kommunikationsstörningar
- beskriva metoder för bedömning av språk och kommunikation samt analysera och tolka resultat som underlag för diagnostik av språkstörning
- förklara hur språkstörning kan utredas och diagnosticeras hos barn med flerspråkig utveckling
- beskriva, förklara och jämföra modeller för samt motivera val av intervention
- redogöra för olika AKK-sätt och resonera kring för- och nackdelar med dem samt redogöra för tillvägagångssätt vid uppbyggande av vokabulär

Innehåll

Kursen omfattar grundläggande teoretiska kunskaper om förekomst och orsaker till språk- och kommunikationsstörningar hos barn och ungdom. Vidare innehåller den karakteristik av svårigheterna utifrån olika språkliga domäner (fonologi, grammatik, semantik, och pragmatik)
och under olika betingelser (t.ex. hörselnedsättning, neurologiska utvecklingsavvikelser och kognitiva funktionsnedsättningar), diagnostik samt modeller för intervention. Aspekter av flerspråkighet och språkstörning belyses liksom möjliga konsekvenser av svårigheterna för den enskilda individen och dess familj. Ett utvecklingsperspektiv på språkstörning genomsyrar kursens synsätt. Kunskaperna etableras på en sådan nivå att de ska kunna diskuteras med personer inom andra yrkesspecialiteter.

Arbetsformer

Föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och övningar.

Examination

Individuell inlämningsuppgift, aktivt deltagande vid obligatorisk gruppdiskussion/seminarier samt skriftlig tentamen

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten enligt KI:s lokala riktlinjer rätt till sammanlagt 6 examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultat. Det tredje omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett och ett halvt år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av tre år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering för respektive moment kommer i huvudsak att vara webbaserad.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatotisk litteratur

Artiklar motsvarande max 150 sidor tillkommer

Nettelbladt, U.; Salameh, E-K. Språkutveckling och språkstörning hos barn.n D. 1,p Fonologi, grammatik, lexikon
Hartelius, L.; Nettelbladt, U.; Hammarberg, B. Logopedi
Schwartz, Richard G. Handbook of child language disorders Child language disorders
Beukelman, David R.; Mirenda, Pat Augmentative and alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs