Språkstörningar hos barn och ungdom, 4,5 hp
Children and youth with language disorders, 4,5 credits- Kurskod
- 2LG030
- Kursens benämning
- Språkstörningar hos barn och ungdom
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2011-05-04
- Reviderad av
- Programnämnd 4
- Senast reviderad
- 2015-04-27
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
För tillträde till termin 5 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Karakterisera språk och kommunikation hos barn och ungdomar med språkstörning utifrån språkliga domäner i ett utvecklingsperspektiv
- Beskriva språk- och kommunikationssvårigheter hos barn med olika typer av utvecklingsavvikelser samt resonera kring samsjuklighet och differentialdiagnostik
- Beskriva, förklara och jämföra olika orsaksteorier till språk- och kommunikationsstörningar
- Beskriva metoder för bedömning av språk och kommunikation samt analysera och tolka resultat som underlag för diagnostik av språkstörning
- Förklara hur språkstörning kan utredas och diagnosticeras hos barn med flerspråkig utveckling
- Beskriva, förklara och jämföra modeller för samt motivera val av intervention
- Redogöra för olika AKK-sätt och resonera kring för- och nackdelar med dem samt redogöra för tillvägagångssätt vid uppbyggande av vokabulär
Innehåll
Kursen omfattar grundläggande teoretiska kunskaper om förekomst och orsaker till språk- och kommunikationsstörning hos barn och ungdom. Vidare innehåller den karakteristik av svårigheterna utifrån olika språkliga domäner (fonologi, grammatik, semantik, och pragmatik) och under olika betingelser (t.ex. hörselnedsättning, neurologiska utvecklingsavvikelser och kognitiva funktionsnedsättningar), diagnostik samt modeller för intervention. Aspekter av flerspråkighet och språkstörning belyses liksom möjliga konsekvenser av svårigheterna för den enskilda individen och dess familj. Ett utvecklingsperspektiv på språkstörning genomsyrar kursens synsätt. Kunskaperna etableras på en sådan nivå att de ska kunna diskuteras med personer inom andra yrkesspecialiteter.
Arbetsformer
Föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och övningar.
Gruppdiskussioner, seminarier och övningar är obligatoriska.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Individuell inlämningsuppgift, aktivt deltagande vid obligatorisk gruppdiskussion/seminarier samt skriftlig tentamen
Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultatet. Det tredje omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett och ett halvt år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av tre år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursvärdering kommer i huvudsak ske genom mentometerknappsystem alt genom enkät KI-survey.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar motsvarande cirka 150 sidor tillkommer
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 325 s. ISBN:978-91-44-01771-6 LIBRIS-ID:9933760 kapitel 1, 4, 6, 8-10 Sök i bibliotekskatalogen Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 kap 10-14 samt 35 Sök i bibliotekskatalogen Sök i biblioteket
4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub., cop. 2013 - 593 s. ISBN:978-1-59857-196-7 (inb.) LIBRIS-ID:13496609 Kapitel 2, 10; sidor 208-211 Sök i bibliotekskatalogen Sök i biblioteket
Göteborg : DART, 2011 - 108 s. ISBN:9789163382390 LIBRIS-ID:12545332 Kapitel (2), 3, 4 och 7 Sök i bibliotekskatalogen Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 536 s. ISBN:9789144017648 LIBRIS-ID:12445723 Kap s 15-22, kap 2 s 54-62, kap 3 s 63-66 och 84-87, kap 4 s 91, 98-99 och 105-107, kap 12 s 331-350, 355-364, kap 13 s 365-375 och392-400, kap 16 s 451-458 och 461-488 Sök i bibliotekskatalogen Sök i biblioteket
Rapport inom EBH, Föreningen Sveriges Habiliteringschefer sid 5-15, 2011 version 3 sid 7-17, 2014
New York : Psychology Press, 2009. - xviii, 590 p. ISBN:978-1-84169-433-7 (hbk.) LIBRIS-ID:12109162 Kapitel Gerenser J, Language Disorders in Children with Autism s 67-82 Sök i biblioteket
Referenslitteratur
1. uppl. : Härnösand : OrdAF, 2013 - 72 s. ISBN:9789198106800 (spiralh.) LIBRIS-ID:14207631 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 536 s. ISBN:9789144017648 LIBRIS-ID:12445723 kap 12 s 350-355 Sök i biblioteket