Talstörningar och dysfagi hos vuxna, 7,5 hp
Speech Disorders and Dysphagia in Adults, 7,5 credits- Kurskod
- 2LG043
- Kursens benämning
- Talstörningar och dysfagi hos vuxna
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2011-11-02
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2022-10-10
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2016
Särskild behörighet
För tillträde till termin 6 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för förekomst, etiologi och genes vid talstörningar och dysfagi hos vuxna
- beskriva symtom vid talstörningar och dysfagi hos vuxna och relatera dessa till bakomliggande sjukdomstillstånd (inklusive strukturella förändringar)
- beskriva och jämföra diagnoser gällande talstörningar och dysfagi - hur dessa är relaterade till varandra samt redogöra för kriterier för differentialdiagnostik gentemot andra tillstånd
- beskriva på vilket sätt odontologiska förhållanden och konstruktioner kan påverka tal- och ätfunktion
- identifiera syfte med och beskriva innehåll och uppbyggnad av bedömningsinstrument och analysmetoder gällande funktion, aktivitet-delaktighet samt person- och omgivningsfaktorer inom talstörningar och dysfagi
- bedöma behov av intervention vid talstörningar och dysfagi hos vuxna, beskriva olika behandlingsmetoder samt motivera val av metod utifrån aktuell teori och tillgänglig information
- reflektera över likabehandlingsfrågor i förhållande till talstörningar och dysfagi hos vuxna.
Innehåll
Kursen omfattar grundläggande kunskaper om förekomst av samt etiologi och genes vid talstörningar och dysfagi hos vuxna.
Vidare beskrivs symtomatologi, diagnoser och differentialdiagnoser inom området. Metoder för bedömning respektive intervention (inklusive alternativ och kompletterande kommunikation) av talstörningar och dysfagi hos vuxna relaterade till funktions-, delaktighets- och aktivitetsaspekter såväl som person- och omgivningsfaktorer presenteras. För området relevanta likabehandlingsfrågor diskuteras också.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, laborationer, praktiska övningar individuellt och i grupp.
Obligatorisk närvaro vid alla undervisningsmoment förutom föreläsningar, om inget annat anges på schemat.
Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsmoment kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Skriftlig tentamen samt deltagande vid obligatoriska seminarium (anges i schemat) samt praktiska övningar
Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student).
Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem tentamenstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av resultat. Det andra innan nästkommande terminsstart. Det tredje omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Inlämning av blank skrivning räknas som ett provtillfälle. Provtillfälle till vilken studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången vårterminen 2018. Examination enligt denna kursplan ges sista gången vårterminen 2023 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen kan ges på engelska, om inresande utbytesstudenter ska gå kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub., cop. 2013 - 593 s. ISBN:978-1-59857-196-7 (inb.) LIBRIS-ID:13496609 Kap: 4, 14, 17, 18. Sök i bibliotekskatalogen. Sök i biblioteket
Göteborg : Institute of Neuroscience and Physiology at Sahlgrenska Academy, University of Gothenburg, 2011 - 63 s. ISBN:9789162882402 LIBRIS-ID:12102541 URL: Länk https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/23939/4/gupea_2077_23939_4.pdf Sök i biblioteket
3rd ed. : Clifton Park, NY : Delmar, Cengage Learning, c2010. - xxix, 713 p. ISBN:978-1-4180-6730-4 LIBRIS-ID:12467774 Kap 3 sid 106-143 kap 4, 6, 7, 8. Sök i bibliotekskatalogen. Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kap. 31 sid 413-421 Sök i biblioteket
2. ed. : St. Louis, Mo. : Elsevier, cop. 2016 - ix, 386 p. ISBN:9780323187015 LIBRIS-ID:18319060 Kap. 2-10 Sök i biblioteket
Second edition. : Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, [2016], 2017 - xvii, 571 pages ISBN:978-1-284-07731-5 LIBRIS-ID:19578746 Kapitel 21 och 22. Sök i biblioteket
Referenslitteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kap. 32 sid 423-432, Kap 34 sid 445-457. Sök i biblioteket