Kursplan för

Statistik och metod 2, 7 hp

Statistics and Methodology 2, 7 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT14 , VT15 , VT16 , VT17
Kurskod
2LG051
Kursens benämning
Statistik och metod 2
Hp
7 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2011-11-02
Reviderad av
Programnämnd 4
Senast reviderad
2011-11-02
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2012

Särskild behörighet

För tillträde till termin 4 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet

Mål

Kursen består av två moment: Statistik och Testmetodik. Statistik, 4 hp (Statistics) Efter avslutat moment skall studenten kunna, inom både grundläggande deskriptiv och inferentiell statistik, - förklara statistiska begrepp och termer - använda presenterade statistiska analysmetoder - utföra beräkningar och göra korrekta tolkningar av resultatet. Testmetodik, 3 hp (Test methodology) Efter avslutat moment ska studenten kunna - beskriva de teoretiska grunderna i psykologisk mätteori - analysera och kritiskt granska test - konstruera ett eget test och kunna beräkna och dra slutsatser ur testresultatet.

Innehåll

Kursen bygger på kunskaper förvärvade under första terminens kurs i statistik. Kursen består av två delar: statistik och testmetodik.

Statistik, 4 hp Statistik, 4 hp (Statistics) Under momentet repeteras deskriptiv (beskrivande) statistik översiktligt. Grundläggande inferentiell (hypotesprövande) statistik introduceras och behandlas utförligt. Testmetodik, 3 hp Testmetodik, 3 hp (Test methodology) Under momentet ges en introduktion till testteori. Huvuddelen av tiden ägnas vidare åt en testkonstruktionsuppgift. Uppgiften, som löses i grupp, består i att, under handledning, konstruera ett test, genomföra testning, utföra diverse beräkningar, samt presentera och diskutera resultaten i form av en skriftlig rapport.

Arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar och gruppövningar. Obligatorisk närvaro förekommer vid seminarier och övningar.

Examination

Statistik, 4 hp (Statistics) Examination på momentet sker genom skriftlig tentamen. Testmetodik, 3 hp (Test methodology) Examination på momentet sker genom att gruppen lämnar in en skriftlig testrapport och redovisar muntligen sitt arbete vid ett examinationsseminarium. Vid frånvaro vid obligatorisk undervisning ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt reslutat på skriftlig tentamen har studenten enligt KI:s lokala riktlinjer, rätt till sammanlagt 6 provtillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultat. Andra omtentamenstillfället sker i slutet av terminen och övriga omtentamenstillfällen i samband med terminsstart (uppsamlingstillfälle). Studerande som underkänts två gånger i prov på kursen eller på del av kursen har rätt att begära att annan lärare utses för att bestämma betyg på kursen. Framställan härom ska göras i första hand till studierektor eller hos det organ som har utsett lärare att bestämma betyg på kursen.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen

Övriga föreskrifter

Kursen ges i sin helhet vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet. Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering kommer i huvudsak vara webbaserad.

Litteratur och övriga läromedel

Borg, Elisabet; Westerlund, Joakim Statistik för beteendevetare
Cohen, Ronald Jay.; Swerdlik, Mark E Psychological testing and assessment : an introduction to tests and measurement
Hassmén, N. Linjär regressionsanalys