Kursplan för

Statistik och metod 2, 7 hp

Statistics and Methodology 2, 7 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT14 , VT15 , VT16 , VT17
Kurskod
2LG051
Kursens benämning
Statistik och metod 2
Hp
7 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2011-11-02
Reviderad av
Programnämnd 4
Senast reviderad
2013-11-04
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2014

Särskild behörighet

För tillträde till termin 4 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet.

Mål

Kursen består av två moment: Statistik och Testmetodik.
Statistik, 4 hp
Efter avslutat moment skall studenten kunna, inom både grundläggande deskriptiv och hypotesprövande statistik,
- förklara grundläggande statistiska begrepp och termer
- utföra de statistiska analysmetoder som presenterats på kursen
- göra korrekta och relevanta tolkningar av resulaten från dessa analysmetoder

Testmetodik, 3 hp
Efter avslutat moment ska studenten kunna
- beskriva de teoretiska grunderna i psykologisk mätteori
- analysera och kritiskt granska test
- konstruera ett eget test och kunna beräkna och dra slutsatser ur testresultatet.

Innehåll

Kursens syfte är att ge deltagarna en förståelse av hypotesprövande statistik samt till testmetodik. Därmed ska kursen ge deltagarna ökade insikter i forskningsprocessen och i förmåga att bedöma forskningsresultat. Kursen ska även introducera deltagarna till testkonstruktion och datainsamling.  Kursen bygger på kunskaper förvärvade under första terminens kurs i statistik. Kursen består av två delar: statistik och testmetodik.

Statistik, 4 hp Statistik, 4 hp
Under momentet repeteras deskriptiv (beskrivande) statistik översiktligt. Grundläggande inferentiell (hypotesprövande) statistik introduceras och behandlas utförligt.Under momentet behandlas följande ämnen:
Repetition av beskrivande statistik med särskilt fokus på fördelning
Z- och t-test
Variansanalys
Regressionsanalys Testmetodik, 3 hp Testmetodik, 3 hp
Under momentet ges en introduktion till testteori. Huvuddelen av tiden ägnas vidare åt en testkonstruktionsuppgift. Uppgiften, som löses i grupp, består i att, under handledning, konstruera ett test, genomföra testning, utföra diverse beräkningar, samt presentera och diskutera resultaten i form av en skriftlig rapport och muntlig presentation. Under momentet behandlas följande ämnen:
Reliabilitet
Validitet
Test konstruktion
Bearbetning av egna data

Arbetsformer

Kursen består av föreläsningar och gruppövningar och ett seminarium. Individuella hemuppgifter kommer att kopplas till ämnet för föreläsningarna så att deltagarnas förståelse och problemformuleringar av materialet ska ha inflytande på föreläsningarna.  Obligatorisk närvaro förekommer vid seminarier och övningar.

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för kompletteringsuppgift. Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Statistik, 4 hp
Examination på momentet sker genom skriftlig individuell tentamen.

Testmetodik, 3 hp
Examination på momentet sker genom att gruppen lämnar in en skriftlig testrapport och redovisar muntligen sitt arbete vid ett examinationsseminarium.

Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen

Övriga föreskrifter

Kursen ges i sin helhet vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.

Kursvärderingen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Hassmén, N. Linjär regressionsanalys
Borg, Elisabet; Westerlund, Joakim Statistik för beteendevetare. : Faktabok
Cohen, Ronald Jay.; Swerdlik, Mark E Psychological testing and assessment : an introduction to tests and measurement