Praktisk logopedi och professionellt förhållningssätt 1, 3 hp
Speech and Language Pathology Practice and Professional Approach 1, 3 credits- Kurskod
- 2LG054
- Kursens benämning
- Praktisk logopedi och professionellt förhållningssätt 1
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2011-11-02
- Reviderad av
- Programnämnd 4 (Audionom- och Logopedprogrammen)
- Senast reviderad
- 2012-11-26
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2013
Särskild behörighet
För tillträde till termin 4 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet.
Mål
Studenten förväntas efter avslutad kunna:
- visa medvetenhet om hållning, andning, avspänning, artikulation och röstfunktion i praktiska övningar samt kunna beskriva innebörden i dessa begrepp.
- i praktiska övningar använda en välfungerande röstteknik.
- instruera avspännings-, andnings- och röstövningar samt översiktligt beskriva syftena med dessa.
- beskriva sambandet mellan röst, personlighet och kroppsspråk.
- i rollspel använda sig av den professionella rollen som logoped i flera fingerade patientmöten.
- efter handledning genomföra ett nybesök av barn, ungdom eller vuxen person med röststörning.
innehållande anamnesupptagning, beskrivning av röstfunktion och behandlingsgång, ge röstergonomiska råd samt föreslå åtgärd.
- efter handledning utifrån aktuell teori/evidens och med avseende på funktionsnedsättning, aktivitetsbegränsning och delaktighetsinskränkning planera, formulera mål, genomföra, utvärdera och dokumentera behandling av barn, ungdom eller vuxen person med röststörning.
- beskriva och genomföra hjärtlungräddning (HLR)
Innehåll
Praktisk logopedi och professionellt förhållningssätt 1, 3hp (Speech and Language Pathology Practice and Professional Approach)
Hållning, andning, avspänning, artikulation och röstfunktion i praktiska övningar och träning av logopedrollen genom rollspel
Kursen omfattar också utredning, bedömning, analys, behandling, åtgärder och dokumentation inom verksamhetsområdet röststörningar
I kursen ingår också gruppövningar med inriktning på diskussioner kring professionellt förhållningssätt.
Arbetsformer
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar auskultationer och eget patientarbete under handledning och ges i mindre grupper av 2-6 studenter samt litteraturdiskussioner, seminarier och gruppövningar
All verksamhetsförlagd utbildning samt övriga utbildningsmoment är obligatoriska om inget annat anges på schemat.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet
med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt ut kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Skriftlig tentamen samt godkänd verkamhetsförlagd utbildning.
Vid frånvaro vid obligatorisk undervisning ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten enligt KI:s lokala riktlinjer rätt till sammanlagt 6 examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultat. Övriga omtentamenstillfällen är nästkommande ordinarie examinationstillfällen på kursen. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
För godkänd på den klinisk/praktiska utbildningen (verksamhetsförlagd utbildning) krävs, utifrån ett särskilt bedömningsinstrument: uppfylld närvaro, färdigställande av journaler, tillämpning av kunskaper och färdigheter enligt lärandemålen samt förmågan att samarbeta. Vid bedömningen tas också hänsyn till ett professionellt förhållningssätt i mötet med patienten/brukaren, anhörig och annan personal. Denna bedömning ställs i relation till vilken termin studenten befinner sig på.
Studerande som inte blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att gå om det aktuella momentet en gång. Efter två underkända vfu-perioder i samma moment kan studenten söka dispens hos programnämnden för att genomgå momentet ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tilllfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och Centrum för klinisk utbildning (CKU). Kursutvärdering kommer i huvudsak vara webbaserad.
Litteratur och övriga läromedel
Litteraturlistan kan komma att revideras innan kursstart
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 135 s. ISBN:978-91-44-05348-6 LIBRIS-ID:11262612 Sök i biblioteket
Helsingfors : Insititutet för arbetshygien, arbetarskyddscentralen, Finland, 2005
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kap 5, 8, 19-22, 24 (delar av) Sök i biblioteket