Kursplan för

Praktisk logopedi och professionellt förhållningssätt 1, 3 hp

Speech and Language Pathology Practice and Professional Approach 1, 3 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT13 , VT14 , VT16 , VT17
Kurskod
2LG054
Kursens benämning
Praktisk logopedi och professionellt förhållningssätt 1
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2011-11-02
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2017-09-07
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2017

Särskild behörighet

För tillträde till termin 4 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet.

Student som underkänts på verksamhetsintegrerat lärande (VIL)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VIL-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Studenten förväntas efter avslutad kurs kunna:

  • visa medvetenhet och reflektera om sin egen hållning, andning, avspänning, artikulation och röstfunktion i praktiska övningar samt beskriva innebörden i dessa begrepp
  • tillämpa en väl fungerande röstteknik i praktiska övningar
  • instruera avspännings-, andnings- och röstövningar samt översiktligt beskriva syftena med dessa
  • beskriva sambandet mellan röst, personlighet och kroppsspråk
  • använda sig av den professionella rollen som logoped genom interaktivt lärande i olika fingerade patientmöten
  • reflektera kring professionellt förhållningssätt både hos sig själv och andra studenter samt ge och få återkoppling
  • efter handledning genomföra ett nybesök av barn, ungdom eller vuxen med röststörning innehållande anamnesupptagning, beskrivning av röstfunktion och behandlingsgång, röstergonomiska råd samt motivera, föreslå och planera åtgärd
  • efter handledning utifrån aktuell teori/evidens och med avseende på funktionsnedsättning, aktivitetsbegränsning och delaktighetsinskränkning planera, formulera mål, genomföra, utvärdera och dokumentera behandling av barn, ungdom eller vuxen med röststörning
  • beskriva och genomföra hjärtlungräddning (HLR)

Innehåll

Träning av den egna rösten och det egna talet. Hållning, andning, avspänning, artikulation och röstfunktion i praktiska övningar och träning av logopedrollen genom interaktivt lärande.
Kursen omfattar också utredning, bedömning, analys, behandling, åtgärder och dokumentation inom verksamhetsområdet röststörningar.
I kursen ingår också diskussioner, reflektioner och återkoppling kring professionellt förhållningssätt.

Arbetsformer

Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar auskultationer och eget patientarbete under handledning och ges i mindre grupper av 2-6 studenter samt seminarier, workshop och gruppövningar.

All undervisning inom VIL samt övriga utbildningsmoment på kursen är obligatoriska om inget annat anges på schemat.

Vid frånvaro vid obligatorisk undervisning ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt undervisningsmoment kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

För godkänd på den klinisk/praktiska utbildningen (VIL) krävs, utifrån ett särskilt bedömningsinstrument: uppfylld närvaro, färdigställande av journaler, tillämpning av kunskaper och färdigheter enligt lärandemålen samt förmågan att samarbeta. Vid bedömningen tas också hänsyn till ett professionellt förhållningssätt i mötet med patient/brukare, anhörig och annan personal. Denna bedömning ställs i relation till vilken termin studenten befinner sig på.

Studerande som inte blivit godkänd i VIL har rätt att gå om det aktuella momentet en gång. Efter två underkända VIL-perioder i samma moment kan studenten söka dispens för att genomgå momentet ytterligare en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VIL eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VIL avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VIL-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VIL-tilllfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT17. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT19 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Stenciler och kompendier tillkommer.

Elliot, Ninni Röstboken : tal-, röst- och sångövningar
Sala, E; Sihvo, M; Laine, M Röstergonomi : Rösten - ett fungerande arbetsredskap
Hartelius, L.; Nettelbladt, U.; Hammarberg, B. Logopedi