Kursplan för

Röst- tal- och kommunikationsstörningar 1, 4 hp

Voice- Speech- and Communication Disorders 1, 4 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT15 , VT16
Kurskod
2LG065
Kursens benämning
Röst- tal- och kommunikationsstörningar 1
Hp
4 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2014-11-05
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2017-09-07
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2016

Särskild behörighet

För tillträde till termin 4 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom logopedprogrammet.

Mål

Studenten förväntas efter avslutad kurs kunna:

  • redogöra för talperception hos individer med hörselnedsättning
  • redogöra för röstens normala utveckling och åldrande samt könsaspekter
  • redogöra för förekomst, definition, etiologi, stämbandsstatus, symtombild samt indikationer för och utvärdering av behandling av vanligt förekommande röststörningar
  • redogöra för olika bedömnings- och analysmetoder samt generella apekter på intervention vid olika röst- tal- och kommunikationsstörningar
  • förklara innebörden av arbetsrelaterad röststörning och röstergonomi och tillämpa kunskaperna vid anamnesupptagning och rådgivning
  • beskriva och förklara hur rumsakustiska faktorer och omgivningsbuller påverkar kommunikation och relatera till röststörning och hörselnedsättning
  • redogöra för hur tekniska hjälpmedel kan kompensera för röststörningar och hörselnedsättning
  • redogöra för den tekniska utrustningens och den akustiska miljöns betydelse vid inspelning av tal och röst i syfte att dokumentera och utvärdera behandling
  • redogöra för förskrivningsprocessen för kommunikationshjälpmedel och ge exempel på tillämpningar för individer med kommunikationssvårigheter relaterade till hörselnedsättning och röststörning
  • reflektera över kommunikativa rättigheter

Innehåll

Kursen omfattar

  • Teoretiskt och praktiskt lärande om röstfunktion, röststörningar och hörselnedsättning samt hur dessa tillstånd påverkar kommunikation.
  • Förekomst, definition, etiologi, stämbandsstatus, symtombild samt indikationer för och utvärdering av behandling av vanligt förekommande röststörningar.
  • Perceptuell och instrumentell analys av röstkvalitet.
  • Innebörden av yrkesrelaterad röststörning och röstergonomi.
  • Röst- och talavvikelser vid hörselnedsättning.
  • Talperception vid hörselnedsättning
  • Rumsakustiska faktorers och omgivningsbullers påverkan på talperception och talproduktion relaterat till röststörning och hörselnedsättning.

Kursen innehåller också en översikt av alternativ kommunikation (AKK) ingående i den AKK-strimma som startar termin 1.
 

Arbetsformer

Föreläsningar, gruppövningar, seminarier och laborationer. Gruppövningar, seminarier och laborationer är obligatoriska.

Efter frånvaro från obligatorisk undervisning ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kurs- eller momentansvarig lärare för kompletterande uppgift. Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 

Examination

Skriftlig tentamen
Skriftlig inlämningsuppgift samt aktivt deltagande i seminarier/gruppövningar

Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student).  Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem tentamenstillfällen varav det första innan nästkommande terminsstart. Det andra omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. Provtillfälle till vilken studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas också komplettering av inlämningsuppgifter.
 

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT17. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT19 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Kurvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk Litteratur

Gelfand, Stanley A. Hearing : an introduction to psychological and physiological acoustics
Cole, Elizabeth Bingham; Flexer, Carol Ann Children with hearing loss : developing listening and talking, birth to six
Hartelius, L.; Nettelbladt, U.; Hammarberg, B. Logopedi
Rapport
Andersson, Gerhard Nordisk lärobok i audiologi : b Arlinger, Stig

Referenslitteratur

Sundberg, Johan Röstlära: fakta om rösten i tal och sång
Artiklar/material motsvarande 150 sidor kan tillkomma.