Kursplan för

Tidiga avvikelser relaterade till kommunikation och sväljning, 4,5 hp

Early Communication and Feeding Disorders, 4,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , VT19 , VT20
Kurskod
2LG075
Kursens benämning
Tidiga avvikelser relaterade till kommunikation och sväljning
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2016-11-03
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2017-10-26
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2017

Särskild behörighet

För tillträde till termin 2 gäller att studenten får restera med högst 15 hp från föregående termin inom Logopedprogrammet.

Mål

Tidiga avvikelser i kommunikation och sväljning
Efter avslutat moment förväntas studenten kunna:

  • Beskriva hur barnspecifika och miljömässiga faktorer kan samverka och bidra till positiv respektive negativ utveckling hos barnet gällande ätande, kommunikation och språk.
  • Redogöra för avvikelser i förspråklig utveckling i relation till kommunikation och språk.
  • Ge exempel på hur tidiga avvikelser i kommunikation och uppfödning kan förebyggas, identifieras och behandlas.
  • Uppvisa grundläggande färdigheter i Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK).

Professionell utveckling 2
Efter avslutat moment förväntas studenten kunna:

  • Resonera kring etiska och juridiska aspekter av vård av nyfödda och beslut i livets tidiga skede.
  • Observera och beskriva interaktion vid en daglig rutin i ett spädbarns hemmiljö.
  • Etablera kontakt med föräldrar till ett spädbarn och informera om syftet med och innehållet i barnobservationerna.
  • Visa medvetenhet och reflektera om sin egen hållning, andning, avspänning, artikulation och röstfunktion i praktiska övningar, samt beskriva innebörden i dessa begrepp.
  • Ge exempel på principer för konstruktiv återkoppling, samt resonera om hur andras återkoppling kan användas i det egna lärandet.

Innehåll

Kursen innehåller 2 moment.

Tidiga avvikelser i kommunikation och sväljning, 3 hp Momentets innehåll fokuserar på riskfaktorer och skyddande faktorer i relation till prevention och identifiering av tidiga avvikelser i uppfödningsförmåga och kommunikation såsom anknytning, delad uppmärksamhet och joller hos barn. Barnspecifika riskfaktorer (t.ex. sensoriska begränsningar eller medicinska tillstånd hos barnet) liksom ogynnsamma faktorer i barnets omgivning (t.ex. hereditet, socioekonomisk status, föräldrars kommunikativa stil) behandlas liksom metoder för intervention (t.ex. alternativ nutrition, föräldrastöd, språkstimulans, TAKK). Professionell utveckling 2, 1.5 hp Momentet omfattar etiska och juridiska aspekter relaterade till vård av spädbarn - exempelvis gällande prematuritet och risk för relaterade svårigheter vad gäller t.ex. kognition och språk. Dessutom ryms under momentet barnobservationer och träning av egen röst. Barnobservationer omfattar regelbundna observationer av ett och samma barn i barnets hemmiljö. I fokus är dels barnets utveckling avseende kommunikation, motorik, språk och personlighet, dels hur barnets omgivning medverkar i denna utveckling. Observationerna redovisas och diskuteras vid två seminarier i mindre grupp. Träning av egen röst genomförs dels i interaktivt lärande med äldrekursare, dels under handledning av legitimerad logoped. Övningarna kompletteras med seminarier.

Arbetsformer

Föreläsningar, övningar, observationer och seminarier. Övningar, observationer och seminarier är obligatoriska om inte annat anges i schemat.

Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Individuell skriftlig uppgift samt muntlig redovisning samt obligatoriska moment.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Houston, D; Miyamoto, R Effects of early auditory experience on word learning and speech perception in deaf children with cochlear implants: Implications for sensitive periods of language development. 31 (2010) s. 1248-1253

Oller, K., Eilers, R., Neal, R. & CoboLewis, A. Late onset canonical babbling: a possible early marker of abnormal development 103 (1998) :249-263,

Santrock, John W. Life-span development
Singh, S.J., Iacono, T. & Gray, K.M. Interactions of pre-symbolic children with developmental disabilities with their mothers and siblings 50 (2015) :2, s. 202-214

Hartelius, L.; Nettelbladt, U.; Hammarberg, B. Logopedi
Weisleder, A; Fernard, A Talking to children matters: Early Language Experience Strengthens Processing and Builds Vocabulary 24 (2013) s. 2143-2152

Observation method identifies that a lack of canonical babbling can indicate future speech and language Lohmander, A; Holm, K; Eriksson, S; Lieberman, M 106 (2017) :6, s. 935-943

Paul, Rhea; Norbury, Courtenay Language disorders from infancy through adolescence : listening, speaking, reading, writing, and communicating

Rekommenderad litteratur

Hwang, Car Philip; Lundberg, Ingvar; Smedler, Ann-Charlotte Grunderna i vår tids psykologi Thornéus, Per
Anknytning i praktiken : tillämpningar av anknytningsteorin Broberg, Anders
Oller, K., Eilers, R., Neal, A. & Schwartz, H. Precursors to speech in infancy, the prediction of speech and language disorders. 32 (1999) s. 223-245

Fördjupningslitteratur

Brain talk : discourse with and in the brain : [papers from the first Birgit Rausing Language Program Conference in Linguistics, Lund, June 2008] Alter, Kai-Uwe