Tidiga avvikelser relaterade till kommunikation och sväljning, 4,5 hp
Early Communication and Feeding Disorders, 4,5 credits- Kurskod
- 2LG075
- Kursens benämning
- Tidiga avvikelser relaterade till kommunikation och sväljning
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2016-11-03
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2018-10-16
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2019
Särskild behörighet
För tillträde till termin 2 gäller att studenten får restera med högst 15 hp från föregående termin inom Logopedprogrammet.
Mål
Tidiga avvikelser i kommunikation och sväljning
Efter avslutat moment förväntas studenten kunna:
- Beskriva hur barnspecifika och miljömässiga faktorer kan samverka och bidra till positiv respektive negativ utveckling hos barnet gällande ätande, kommunikation och språk.
- Redogöra för avvikelser i förspråklig utveckling i relation till kommunikation och språk.
- Ge exempel på hur tidiga avvikelser i kommunikation och uppfödning kan förebyggas, identifieras och behandlas.
- Uppvisa grundläggande färdigheter i Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK).
Professionell utveckling 2
Efter avslutat moment förväntas studenten kunna:
- Resonera kring etiska och juridiska aspekter av vård av nyfödda och beslut i livets tidiga skede.
- Observera och beskriva interaktion vid en daglig rutin i ett spädbarns hemmiljö.
- Etablera kontakt med föräldrar till ett spädbarn och informera om syftet med och innehållet i barnobservationerna.
- Visa medvetenhet och reflektera om sin egen hållning, andning, avspänning, artikulation och röstfunktion i praktiska övningar, samt beskriva innebörden i dessa begrepp.
- Ge exempel på principer för konstruktiv återkoppling, samt resonera om hur andras återkoppling kan användas i det egna lärandet.
Innehåll
Kursen innehåller 2 moment.
Bedömning och intervention under småbarnstiden, 3.0 hp
Momentets innehåll fokuserar på riskfaktorer och skyddande faktorer i relation till prevention och identifiering av tidiga avvikelser i uppfödningsförmåga och kommunikation såsom anknytning, delad uppmärksamhet och joller hos barn. Barnspecifika riskfaktorer (t.ex. sensoriska begränsningar eller medicinska tillstånd hos barnet) liksom ogynnsamma faktorer i barnets omgivning (t.ex. hereditet, socioekonomisk status, föräldrars kommunikativa stil) behandlas liksom metoder för intervention (t.ex. alternativ nutrition, föräldrastöd, språkstimulans, TAKK).
Professionell utveckling 2, 1.5 hp
Momentet omfattar etiska och juridiska aspekter relaterade till vård av spädbarn - exempelvis gällande prematuritet och risk för relaterade svårigheter vad gäller t.ex. kognition och språk. Dessutom ryms under momentet barnobservationer och träning av egen röst. Barnobservationer omfattar regelbundna observationer av ett och samma barn i barnets hemmiljö. I fokus är dels barnets utveckling avseende kommunikation, motorik, språk och personlighet, dels hur barnets omgivning medverkar i denna utveckling. Observationerna redovisas och diskuteras vid två seminarier i mindre grupp. Träning av egen röst genomförs dels i interaktivt lärande med äldre kursare, dels under handledning av legitimerad logoped. Övningarna kompletteras med seminarier.
Arbetsformer
Föreläsningar, övningar, observationer och seminarier. Övningar, observationer och seminarier är obligatoriska om inte annat anges i schemat.
Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Individuell skriftlig uppgift samt muntlig redovisning samt obligatoriska moment.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1998 Ingår i: American journal of mental retardation AJMR.
Fifteenth edition. : New York, NY : McGraw-Hill, 2015 - xxxi, 614 pages ISBN:9781259095030 LIBRIS-ID:18354433 Kapitel 6:2, s. 178-195. Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kapitel: L Sjögreen, "Ätsvårigheter hos barn och ungdomar", kap. 37, s. 479-490. Sök i biblioteket
2017 Ingår i: Acta Paediatrica : international journal of paediatrics
4th ed. : St. Louis : Elsevier, c2012 - xxi, 756 p. ISBN:9780323071840 LIBRIS-ID:12746654 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 348 s. ISBN:978-91-27-13167-5 LIBRIS-ID:13415641 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2008 - 427 s. ISBN:978-91-27-11484-5 (inb.) LIBRIS-ID:11179623 Kapitel 7, s. 208-232. Sök i biblioteket
1999 Ingår i: Journal of communication disorders.
2015 Ingår i: International journal of language and communication disorders
Fördjupningslitteratur
Lund : [Språk- och litteraturcentrum], Lunds universitet, 2009 - 334 s. ISBN:9789163355615 LIBRIS-ID:11703022 Kapitel: F. Lacerda, "On the emergence of early linguistic functions: A biological and interactional perspective", s. 207-230. Sök i biblioteket