Medicin 3: pediatrik, barnneurologi och barnpsykiatri, 4,5 hp
Medicine 3: Pediatrics, Pediatric Neurology and Child Psychiatry, 4,5 credits- Kurskod
- 2LG079
- Kursens benämning
- Medicin 3: pediatrik, barnneurologi och barnpsykiatri
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2017-04-27
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2022-03-16
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Mål
Pediatrik, 2 hp
Studenten ska kunna:
- Översiktligt beskriva barnets somatiska och psykomotoriska utveckling, inklusive embryologisk och senare utveckling av huvud-/hals-området
- Översiktligt beskriva missbildningar, bettavvikelser, kroniska sjukdomar och betydelsen av svåra infektioner hos barn samt vanliga barnsjukdomar, både i ett nationellt och globalt perspektiv
- Redogöra för verksamhet och organisation beträffande barnsjukvård och barnhälsovård, samt för FNs barnkonvention och reflektera kring tillämpningar inom logopedisk verksamhet
- Översiktligt beskriva olika typer av pediatrisk behandling av relevans för logopedisk verksamhet, såsom exempelvis principer för orofacial rekonstruktionskirurgi
Barnneurologi och barnpsykiatri, 2,5 hp
Studenten ska kunna:
- Redogöra för utvecklingsneurologisk samt barn- och ungdomspsykiatrisk utredning och vad denna kan leda fram till vad gäller diagnos och åtgärder
- Redogöra för de vanligaste barnneurologiska och barnpsykiatriska diagnoserna samt diagnoser som berör utveckling av språk och kommunikation samt ät- och sväljfunktion
- Redogöra för ovanstående diagnosers teorier om orsak och behandling samt hur de påverkar barns och ungdomars utveckling och skolgång framför allt utifrån logopedens kompetensområde
- Beskriva översiktligt basal klinisk genetik inom neuropediatrik
Innehåll
Kursen innehåller två moment.
Pediatrik, 2.0 hp
Momentets huvudsakliga innehåll är barnets normala psykomotoriska utveckling, samt allmänna kunskaper i läran om barnsjukdomar med särskilt fokus på aspekter som berör sjukdomar som påverkar kommunikations‑, språk-, tal- och sväljförmågan hos barn. Verksamhet och organisation beträffande barnsjukvård och barnhälsovård behandlas. Översiktliga kunskaper ges också om odontologisk behandling och rekonstruktiv plastikkirurgi vid kraniofaciala missbildningar.
Barnneurologi och barnpsykiatri, 2.5 hp
Momentet omfattar kunskaper om: a) utvecklingsneurologiska/neuropediatriska tillstånd (intellektuell funktionsnedsättning, autismspektrumtillstånd, uppmärksamhetsstörning, språkstörning, förvärvad hjärnskada, epilepsi, cerebral pares, ryggmärgsbråck, hydrocephalus, neuromuskulära och neurometabola sjukdomar), b) barn- och ungdomspsykiatriska tillstånd (ångest, selektiv mutism, depression och suicidalitet, könsdysfori) c) specifika syndrom samt deras behandling. Bieffekter av läkemedel som kan påverka barnets utveckling och skolgång berörs. Tonvikt läggs särskilt på de funktionsnedsättningar och avvikelser som påverkar kommunikations-, språk- och/eller sväljfunktioner. Bakgrund ges utifrån hjärnans utveckling och mognad samt pre- och perinatala risker.
Arbetsformer
Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Pediatrik
Skriftlig redovisning av utdelad seminarieuppgift som sedan diskuteras vid ett slutseminarium.
Barnneurologi och barnpsykiatri
Skriftlig redovisning av gruppuppgift utifrån utdelade kliniska fall, som sedan presenteras och diskuteras vid ett slutseminarium.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Pediatrik 2 hp
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 382 s. ISBN:978-91-44-07187-9 LIBRIS-ID:13535642 Kap 2, 3 och 4. Sök i biblioteket
Chichester : Wiley-Blackwell, 2011 - 1 online resource ([xvii], 373 p.) ISBN:9781119998570 LIBRIS-ID:12746210 Sök i biblioteket
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, Kompendium
Barnneurologi och barnpsykiatri 2,5 hp
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 382 s. ISBN:978-91-44-07187-9 LIBRIS-ID:13535642 Kap 11, 13 och 14. Sök i biblioteket
2010 Ingår i: Research in developmental disabilities.
Läkartidningen 2014;111:CU47, 2014 URL: Länk
Internetmedicin, 2021 URL: Länk
Internetmedicin, 2021 URL: Länk
Internetmedicin, 2021 URL: Länk
Internetmedicin, 2020 URL: Länk
Internetmedicin, 2016 URL: Länk
Habilitering och Hälsa, SLSO, URL: Länk Läs gärna om de tillstånd du inte läst om i övriga referenser.
Sveriges Radio P1 Kropp och Själ, 2019 URL: Länk
Barnpsykologerna, 2019 URL: Länk
Rekommenderad litteratur
Barnneurologi och barnpsykiatri, 2,5 hp
3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 568 s. ISBN:9789127131415 LIBRIS-ID:17131336 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 382 s. ISBN:978-91-44-07187-9 LIBRIS-ID:13535642 Sök i biblioteket
Habilitering och Hälsa, SLSO, URL: ADHD-center, Autismcenter små barn, Habiliteringens kurs och kunskapscenter (fd Aspergercenter) med flera.
Stockholm : Natur och kultur, 2003 - 367, [1] s. ISBN:91-27-09438-3 (inb.) : 512:00 LIBRIS-ID:9121592 Sök i biblioteket
Socialstyrelsen, URL: Länk
Projektet Tala om tystnad / Föreningen Lokomotiv, 2020 URL: Länk
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 252 sidor ISBN:9789144125282 LIBRIS-ID:v565w94rsm260sgq Sök i biblioteket