Medicin 3: pediatrik, barnneurologi och barnpsykiatri, 4,5 hp
Medicine 3: Pediatrics, Pediatric Neurology and Child Psychiatry, 4,5 credits- Kurskod
- 2LG079
- Kursens benämning
- Medicin 3: pediatrik, barnneurologi och barnpsykiatri
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2017-04-27
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
För behörighet till kurser på termin 3 gäller att studenten får restera med sammanlagt högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet.
Mål
Pediatrik, 2 hp
Studenten ska kunna:
- Översiktligt beskriva barnets somatiska och psykomotoriska utveckling, inklusive embryologisk och senare utveckling av huvud-/hals-området
- Översiktligt beskriva missbildningar, bettavvikelser, kroniska sjukdomar och betydelsen av svåra infektioner hos barn samt vanliga barnsjukdomar, både i ett nationellt och globalt perspektiv
- Redogöra för verksamhet och organisation beträffande barnsjukvård och barnhälsovård, samt för FNs barnkonvention och reflektera kring tillämpningar inom logopedisk verksamhet
- Översiktligt beskriva olika typer av pediatrisk behandling av relevans för logopedisk verksamhet, såsom exempelvis principer för orofacial rekonstruktionskirurgi
Barnneurologi och barnpsykiatri, 2,5 hp
Studenten ska kunna:
- Redogöra för utvecklingsneurologisk samt barn- och ungdomspsykiatrisk utredning och vad denna kan leda fram till vad gäller diagnos och åtgärder
- Beskriva översiktligt basal klinisk genetik inom neuropediatrik
- Redogöra för olika diagnoser inom områdena, teorier om orsaker och behandling, samt kortfattat beskriva hur detta kan påverka barns och ungdomars utveckling och skolgång där logopedens specialkunskaper behövs
Innehåll
Kursen innehåller två moment.
Barnneurologi och barnpsykiatri, 2.5 hp Momentet omfattar kunskaper om utvecklingsneurologiska/neuropediatriska tillstånd (intellektuell funktionsnedsättning, autismspektrumtillstånd, uppmärksamhetsstörning, språkstörning, epilepsi, cerebral pares, ryggmärgsbråck, hydrocephalus, neuromuskulära och neurometabola sjukdomar), barn- och ungdomspsykiatriska tillstånd samt specifika syndrom och deras behandling. Bieffekter av läkemedel som kan påverka barnets utveckling och skolgång berörs. Tonvikt läggs särskilt på de funktionsnedsättningar och avvikelser som påverkar kommunikations-, språk- och/eller sväljfunktioner. Bakgrund ges utifrån hjärnans utveckling och mognad samt pre- och perinatala risker.
Arbetsformer
Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Pediatrik
Skriftlig redovisning av utdelad seminarieuppgift som sedan diskuteras vid ett slutseminarium.
Barnneurologi och barnpsykiatri
Skriftlig redovisning av utdelad seminarieuppgift som sedan diskuteras vid ett slutseminarium.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Pediatrik 2 hp
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 382 s. ISBN:978-91-44-07187-9 LIBRIS-ID:13535642 Kap 2, 3 och 4. Sök i biblioteket
Chichester : Wiley-Blackwell, 2011 - 1 online resource ([xvii], 373 p.) ISBN:9781119998570 LIBRIS-ID:12746210 Kap. 4 (sid 56-64), 5 (sid 87-100), 8 (sid 145-162) Sök i biblioteket
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, Kompendium
Barnneurologi och barnpsykiatri 2,5 hp
SLL-rapport, 2010 URL: Länk
2010 Ingår i: Research in developmental disabilities.
3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 568 s. ISBN:9789127131415 LIBRIS-ID:17131336 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 382 s. ISBN:978-91-44-07187-9 LIBRIS-ID:13535642 Kap 11, 13 och 14. Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Barnneurologi och barnpsykiatri, 2,5 hp
Stockholm : Natur och kultur, 2003 - 367, [1] s. ISBN:91-27-09438-3 (inb.) : 512:00 LIBRIS-ID:9121592 Sök i biblioteket
Oxford University Press, 2009
Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - 1 online resource (764 p.) ISBN:9780511543807 LIBRIS-ID:10962867 URL: Table of Contents / Abstracts Sök i biblioteket
Habilitering och Hälsa, URL: Länk
Habilitering och Hälsa, URL: Länk