Tal- och språkstörningar hos barn, 13,5 hp
Developmental Speech and Language Disorders, 13,5 credits- Kurskod
- 2LG080
- Kursens benämning
- Tal- och språkstörningar hos barn
- Hp
- 13,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2017-04-27
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2020-03-30
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2020
Särskild behörighet
För behörighet till kurser på termin 3 gäller att studenten får restera med sammanlagt högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet.
Mål
Tal- och språkstörningar hos barn: Karaktäristik, 6 hp
Studenten ska kunna:
- använda och förklara termer, begrepp och definitioner som används inom området tal- och språkstörningar samt kommunikationsvårigheter hos barn,
- beskriva förekomst av tal- och språkstörningar samt kommunikationsvårigheter, samförekomst med andra funktionsnedsättningar, samt resonera kring hur detta kan påverka bedömning och intervention,
- översiktligt redogöra för och jämföra olika förklaringsmodeller till avvikande tal- och språkutveckling hos barn med och utan strukturella orala avvikelser,
- redogöra för och reflektera över vilka konsekvenser tal-, språk- och kommunikationssvårigheter hos barn kan ha avseende kommunikativ och social aktivitets- och delaktighetsinskränkning, samt över betydelsen av person- och omgivningsfaktorer,
Tal- och språkstörningar hos barn: Bedömning, 3 hp
- redogöra för hur tal, språk och kommunikation hos barn med tal- och språkstörningar utreds och diagnostiseras,
- analysera och tolka resultat som underlag för diagnostik av tal- och språkstörning,
- kritiskt värdera information som är relevant för området typisk och avvikande utveckling av tal, språk och kommunikation hos en- och flerspråkiga barn
Tal- och språkstörningar hos barn: Behandling, 3 hp
- redogöra för och motivera förebyggande insatser och intervention vid avvikande tal- och språkutveckling i förhållande till utredningsresultat och tillgänglig evidens, samt beskriva hur insatserna skall utvärderas,
- utifrån givna bedömningar föreslå adekvata interventionsmål och sätt att utvärdera om målen uppnåtts,
- beskriva viktiga ställningstaganden vid utprovning och anpassning av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) avseende symbolsystem, vokabulär och organisation av vokabuläret, samt beskriva olika modeller för att introducera och lära ut AKK
Professionell utveckling 3, 1,5 hp
- planera, genomföra och muntligt beskriva observationer av barns beteende språkligt, kommunikativt, motoriskt och personlighetsmässigt samt i samspel med sin närmaste omgivning,
- resonera kring aspekter som kännetecknar ett professionellt förhållningssätt och deras betydelse för möten med patienter, anhöriga och annan vårdpersonal,
- agera i en professionell roll som logoped i fingerade patientmöten tillsammans med andra logopedstudenter samt inhämta återkoppling i övningssituationen,
- beskriva väsentliga aspekter av vårdhygien samt genomföra hjärt-lungräddning (HLR).
Innehåll
Kursen innehåller 4 moment:
Tal- och språkstörningar hos barn: Karaktäristik
Tal- och språkstörningar hos barn: Bedömning
Tal- och språkstörningar hos barn: Behandling
Professionell utveckling 3
Professionell utveckling 3, 1.5 hp
Momentet omfattar barnobservationer av ett och samma barn i barnets hemmiljö, med fokus på barnets utveckling avseende språk och kommunikation, samt samspel med sin omgivning. Observationerna redovisas och diskuteras vid seminarier i mindre grupp. Momentet rymmer även verksamhetsintegrerat lärande, med fokus på bemötande och professionellt förhållningssätt. Detta sker genom observationer och intervjuer i logopedisk klinisk verksamhet, samt genom interaktivt lärande, reflektioner och diskussioner i mindre grupp. Slutligen omfattar momentet även information från studenthälsan gällande studenters eget vaccinationsskydd inför kommande verksamhetsförlagd utbildning i hälso- och sjukvård.
Tal- och språkstörningar hos barn: Karaktäristik, 6.0 hp
Förekomst av tal- och språkstörningar samt kommunikationssvårigheter hos barn, ur ett nationellt såväl som globalt perspektiv, samt samförekomst med andra funktionsnedsättningar och differentialdiagnostik. Kategorisering av tal- och språkstörningar samt kommunikationssvårigheter utifrån språkliga domäner i ett utvecklingsperspektiv. Möjliga orsaker till tal- och språkstörningar, grundade i teori kring fysiologiska och kognitiva förutsättningar, samt vad detta innebär vad gäller prognos för fortsatt utveckling. Tal- och språkstörning i en flerspråkig miljö.
Tal- och språkstörningar hos barn: Bedömning, 3.0 hp
Metoder för bedömning och diagnostik vid misstänkt tal- och språkstörning hos barn. Differentiering av talstörningar med primärt strukturell eller neurologisk förklaring (t ex vid kraniofacial missbildning, respektive dysartri eller taldyspraxi) och talstörningar utan känd orsak, samt hur sådana störningar förhåller sig till språkstörning.
Tal- och språkstörningar hos barn: Behandling, 3.0 hp
Principer för intervention, dels ur ett utvecklingsperspektiv, dels utifrån ett multidisciplinärt perspektiv. Tillämpning av dessa principer vid analys av behandlingssessioner.
Arbetsformer
Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Tal- och språkstörningar hos barn: Karaktäristik
Skriftlig tentamen.
Tal- och språkstörningar hos barn: Bedömning
Aktivt deltagande vid laboration. Muntlig redovisning och skriftlig inlämningsuppgift.
Tal- och språkstörningar hos barn: Behandling
Muntlig redovisning och skriftlig inlämningsuppgift.
Professionell utveckling 3
Aktivt deltagande vid obligatoriska moment.
Skriftlig tentamen rättas anonymt. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Specificerade läsanvisningar ges vid kursstart. Artiklar till seminarier, web-aktiviteter och hand-outs enligt lärarens rekommendationer tillkommer.
4th ed. : St. Louis : Elsevier, c2012 - xxi, 756 p. ISBN:9780323071840 LIBRIS-ID:12746654 Kapitel 1-5 och 7-9 (334 sidor). Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 325 s. ISBN:978-91-44-01771-6 LIBRIS-ID:9933760 Kapitel 1, 4, 6, 8-10 (144 sidor). Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kapitel 10, 14, 28, 29 (43 sidor). Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 536 s. ISBN:9789144017648 LIBRIS-ID:12445723 Kap 1 (s. 15-22), kap 2 (s. 54-62), kap 3 (s. 63-66, 84-87), kap 12 (s. 331-350, 355-364), kap 13 (s. 365-375, 392-400), kap 16 (s. 452-458, 461-488). (Totalt 100 sidor.) Sök i biblioteket
American Speech-Language-Hearing Association [Practice Portal], URL: Länk
Chichester : Wiley-Blackwell, 2011 - 1 online resource ([xvii], 373 p.) ISBN:9781119998570 LIBRIS-ID:12746210 Kapitel 2, 3, 11 (40 sidor). Sök i biblioteket
4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub., cop. 2013 - 593 s. ISBN:978-1-59857-196-7 (inb.) LIBRIS-ID:13496609 Kap 2 (s. 17-35), kap 3 (s. 37-42, 50-57), kap 9 (s. 225-254), kap 10 (260-277). (80 sidor.) Sök i biblioteket
Göteborg : Department of Audiology, Logopedics, Occupational Therapy & Physiotherapy, Institute of Neuroscience and Physiology, Sahlgrenska Academy at University of Gothenburg, 2015 - 60 s. LIBRIS-ID:18455093 URL: Länk S. 1-2, 4-10, 13-34, 41-43 (= 34 sidor).
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 404 sidor ISBN:9789144097121 LIBRIS-ID:fpkl6b4hc397bp5b Kapitel 3, 6, 7 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur/Övriga rekommenderade läromedel
Wiley-Blackwell, LIBRIS-ID:15180855
New York : Psychology Press, 2009. - xviii, 590 p. ISBN:978-1-84169-433-7 (hbk.) LIBRIS-ID:12109162 Kapitlet Gerenser J. Language Disorders in Children with Autism, s 67-82. Sök i biblioteket
Rapport inom EBH, Föreningen Sveriges Habiliteringschefer sid 5-15, 2011 Reviderad 2014.
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kapitlet Bruce, B. & Thernlund, G. (2008). Språkstörning vid neuro-psykiatriska funktionshinder. Sök i biblioteket
Chichester : Wiley-Blackwell, 2011 - 1 online resource ([xvii], 373 p.) ISBN:9781119998570 LIBRIS-ID:12746210 Kapitel 7, 13, 15, 16, 17 (59 sidor). Sök i biblioteket
3. ed. : Austin, Tex. : Pro-Ed, cop. 2010 - xiii, 576 p. ISBN:9781416404347 LIBRIS-ID:11898184 Hustad, K. C. (2010) Childhood dysarthria: Cerebral Palsy, s. 369-379. Erhålles som pdf. Sök i biblioteket
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 95 s. ISBN:9789144107400 LIBRIS-ID:17802293 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 536 s. ISBN:9789144017648 LIBRIS-ID:12445723 Kap 8 och 9. Sök i biblioteket
2013 Ingår i: Acta Paediatrica : international journal of paediatrics
Utbildningsradion, 2015 URL: Länk
Fördjupningslitteratur
American Speech-Language-Hearing Association, 2007 URL: Länk
2nd ed. : Baltimore, Md. : Paul H. Brookes Pub. Co., c2011 - xv, 278 p. ISBN:9781598570588 LIBRIS-ID:12127629 Sök i biblioteket
2017 URL: Länk Ingår i: Pediatrics
2010 URL: Länk Ingår i: Language, speech, and hearing services in schools[Elektronisk resurs].
2014 Ingår i: International Journal of Speech & Language Pathology
London, Whurr Publ., Kapitlet Seil D, Nagarajan R, Wickenden M. (2011). Cleft palate speech in the majority world: models of intervention and speech outcomes in diverse cultural and language contexts.