Kursplan för

Statistik 2, 4,5 hp

Statistics 2, 4,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2025.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT18 , VT21 , VT22 , VT24 , VT25
Kurskod
2LG081
Kursens benämning
Statistik 2
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2017-10-26
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2024-10-14
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2025

Särskild behörighet

För tillträde till termin 4 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet. Därtill krävs godkänt på kursen Statistik 1, termin 1.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • förstå vanligt förekommande statistiska begrepp inom logopedisk kvantitativ forskning 
  • producera, presentera, tolka och värdera mer avancerad deskriptiv statistik 
  • producera, presentera, tolka och värdera ett urval av inferentiella statistiska analyser, såväl grafiskt som i siffror.
     

Innehåll

Kursen ger studenten fördjupade statistiska kunskaper relevanta för logopedisk tillämpning och forskning. Detta genom att utveckla en förmåga att dels själv utföra vissa mer fördjupade statistiska analyser för att besvara logopediska forskningsfrågor, dels ta till sig resultat och slutsatser från forskningslitteratur inom logopedi, inklusive att med ett kritiskt förhållningssätt värdera dess tillförlitlighet. Under denna kurs kommer den "generella linjära modellen", med fokus på multipla linjära regressioner, att presenteras och föreslås som ett allmänt statistiskt analysverktyg för att besvara logopediska forskningsfrågor. Kursen innefattar även en kort teoretisk och praktisk ingång till statistisk testning, hypotesprövning och statistisk osäkerhet. Begreppet hållbar kunskapsutveckling tas också upp utifrån hur kunskapsbyggande kan granskas i systematiska översikter. All praktisk tillämpning på denna kurs görs i relevant statistisk mjukvara.

Arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar samt praktiska övningar.  De praktiska övningarna är obligatoriska, om inte annat anges i schemat.

Examination

Kursen examineras genom en individuell inlämningsuppgift i två delar. I del ett får studenten delar av en publicerad artikel med tillhörande frågor för att visa förmågan att värdera statistiska analyser. I del två får studenten en för logopedämnet relevant fråga inklusive tillhörande datamaterial, och sedan svara på frågan genom att analysera datamaterialet med utgångspunkt i de statistiska verktyg som presenterats på kursen. Studenten ska sedan skriftligt redovisa resultat och slutsatser i form av statistiska mått, tabeller och grafer. 

Vid frånvaro från obligatoriska inslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med moment- eller kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompletteras. Innan studenten deltagit i de obligatoriska inslagen, eller kompletterat frånvaro i enlighet med examinators anvisningar, kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt inslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examinator kan besluta att en student som inte har godkänts på kursen får komplettera examinationsunderlaget om bara något enstaka lärandemål inte är uppfyllt. Studenten ska då utföra kompletteringen under aktuell termin eller senast till den tidpunkt som examinator har bestämt. Studenten ska utföra kompletteringen i enlighet med instruktion från examinator eller rättande lärare. Av instruktionen ska framgå vad det är som ska kompletteras och på vilket sätt kompletteringen får utföras.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk är svenska, men läraktiviteter på engelska kan förekomma.

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Illowsky, B.; Dean, S. Introductory Statistics (2e)

Fördjupningslitteratur

Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt föreläsarens rekommendationer.