Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom - verksamhetsintegrerat lärande, 12 hp
Speech and Language Disorders in Children and Youth - Work-integrated Learning, 12 credits- Kurskod
- 2LG084
- Kursens benämning
- Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom - verksamhetsintegrerat lärande
- Hp
- 12 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2017-10-26
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2017-10-26
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2018
Särskild behörighet
För tillträde till termin 4 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet samt godkänt resultat på momentet Professionell utveckling 3 (PU-veckan) från termin 3.
Mål
Kursen innehåller två moment med separata lärandemål.
Moment: VIL inriktning tal- och språksvårigheter 9 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- Undersöka, bedöma och diagnostisera barn och ungdom med tal- och språkstörning samt kommunikationssvårigheter och planera och genomföra behandling och andra åtgärder
- utifrån remiss/frågeställning beskriva och diskutera logopediska åtgärder för barn med motoriska och/eller kognitiva funktionsnedsättningar samt barn med flerspråkig bakgrund
- utifrån bedömning av en patient kunna föreslå och motivera lämpligt AKK-sätt (alternativ kompletterande kommunikation)
- formulera journalanteckningar på ett för området korrekt sätt
- utbyta information och utforma rådgivning till patient/brukare, närstående och andra yrkesutövare
- samarbeta med patienter, anhöriga, kollegor och andra yrkesutövare på ett professionellt sätt
- i handledarsituationen reflektera över egna insatser
- identifiera och beskriva kompetenser hos minst tre andra professioner som logopeden samverkar med samt reflektera över arbetet i team
- ge exempel på metoder som kan användas vid professionella samtal och relatera till teoribildning kring samtalsmetodik och professionellt förhållningssätt
- beskriva observatörens förhållningssätt till den triadiska situationen, dvs. observatör, observerad person och närstående samt reflektera över hur denna triad kan hanteras under olika omständigheter
Moment: VIL-inriktning läs- och skrivsvårigheter 3 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- motivera val av test, utföra testning samt utifrån analys av testresultatet föreslå åtgärder för barn- och ungdom med läs- skrivsvårighet
- dra slutsatser och beskriva resultat av utredning och bedömning för skolans personal samt ge råd om riktade insatser, t ex hjälpmedel
- dokumentera såväl bedömning, utredning och utlåtande på ett för ändamålet korrekt sätt
- visa ett professionellt förhållningssätt i mötet med patient, närstående, omgivande personal och samhälle samt kollegor
- ge instruktion till patient eller närstående i användningen av hjälpmedel för att underlätta kommunikation och/eller läsning och skrivning
Innehåll
Den verksamhetsförlagda utbildningen sker inom de logopediska verksamhetsområdena Tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos barn och ungdom. Momentet innefattar utredning, bedömning, analys, behandling, åtgärder och dokumentation av patienter/brukare inom verksamhetsområdet. Diskussion om motiv för val av metoder utifrån aktuell teori och evidens och med avseende på ICF-klassifikation ingår i kursen liksom beaktande av förutsättningar för bedömning och behandling av barn med flerspråkig bakgrund. Olika syn på hälsobegreppet och på barns utveckling diskuteras med utgångspunkt i en mångkulturell omvärld. Kursen innehåller flera IPL-inslag (interprofessionellt lärande) som riktar sig till pedagoger, lärare samt andra yrkeskategorier inom Habilitering och Hälsa.
I kursen ingår följande aktiviteter inom Professionell utveckling; fortsatta barnobservationer med seminarium samt undervisning om samtalsmetodik.
Arbetsformer
Den verksamhetsförlagda utbildningen (praktik) omfattar kliniska auskultationer och eget patientarbete under handledning samt fallkonferens, workshop och gruppövningar och ges i mindre grupper om 2-6 studenter.
All undervisning är obligatorisk om inget annat anges på schemat. Vid kortare frånvaro ansvarar studenten själv för att ta kontakt med handledare och vid längre frånvaro även med kursansvarig lärare. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Studieresultat kan inte rapporteras innan studenten deltagit i samtliga obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa tillfälle kursen ges.
Examination
Sammanlagd examination av genomförd verksamhetsförlagd utbildning (VIL/VFU, praktik), uppnådda lärandemål enligt bedömning (se nedan) samt godkända obligatoriska moment. För godkänd på den klinisk/praktiska utbildningen (verksamhetsförlagd utbildning) krävs, utifrån ett särskilt bedömningsinstrument: uppfylld närvaro, färdigställande av journaler, tillämpning av kunskaper och färdigheter enligt lärandemålen samt förmågan att samarbeta. Vid bedömningen tas också hänsyn till ett professionellt förhållningssätt i mötet med patienten/brukaren, anhörig och annan personal. Denna bedömning ställs i relation till vilken termin studenten befinner sig på.
Studerande som inte blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att gå om det aktuella momentet en gång. Efter två underkända praktikperioder i samma moment kan studenten söka dispens hos utbildningsnämnden för att genomgå momentet ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tilllfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Studenten förväntas följa de rutiner för hygien och arbetskläder som finns i den verksamheten där man är placerad.
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Moment: VIL inriktning tal- och språksvårigheter 9 hp
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 325 s. ISBN:978-91-44-01771-6 LIBRIS-ID:9933760 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2010 ISBN:91-44-06929-4 LIBRIS-ID:12076406 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2010 ISBN:91-44-06975-8 LIBRIS-ID:12076432 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB, 2011 - 64 s. ISBN:91-44-07155-8 LIBRIS-ID:12076446 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2010 ISBN:91-44-06950-2 LIBRIS-ID:12076419 Sök i biblioteket
[Sverige) : 2009 - 81 s. LIBRIS-ID:11768706
2., rev. uppl. : Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK), 2010 - 87 s. ISBN:978-91-633-6859-2 LIBRIS-ID:11860883 Sök i biblioteket
3. utg. : Lövestad : Bam språkteknik, 2008 - 97 s. ISBN:978-91-633-2386-7 (sprialh.) LIBRIS-ID:10920618 Sök i biblioteket
4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub., cop. 2013 - 593 s. ISBN:978-1-59857-196-7 (inb.) LIBRIS-ID:13496609 Sök i biblioteket
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 95 s. ISBN:9789144107400 LIBRIS-ID:17802293 Sök i biblioteket
Moment: VIL-inriktning läs- och skrivsvårigheter 3 hp
[Ny utg.] : Stockholm : Hogrefe Psykologiförlaget, 2009 - 14 s. LIBRIS-ID:11909489
Hägersten : Psykologiförl., 1999 - 95 s. ISBN:91-7418-247-1 (spiralh.) LIBRIS-ID:7641333 Sök i biblioteket
Stockholm : Hogrefe Psykologiförlaget, 2010 - 131 s. LIBRIS-ID:12130858
Stockholm : Psykologiförlaget, 2002 - 147 s. ISBN:91-7418-278-1 (spiralh.) LIBRIS-ID:8740679 Sök i biblioteket
[Ny utg.] : Hägersten : Psykologiförlaget, 2004 - 165, [2] s. ISBN:91-7418-310-9 (spiralh.) LIBRIS-ID:9837474 Sök i biblioteket
LIBRIS-ID:11768969 Ingår i: Samuelsson, Stefan Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
Avdelningen för logopedi, foniatri och audiologi, Institutionen för kliniska vetenskaper, Lund, 2011
Malmö : Pedagogisk design, cop. 1997 - 35 s. LIBRIS-ID:8876324
Nypon förlag, 2011 - s. ISBN:9789185857005 LIBRIS-ID:13515765 Sök i biblioteket
Ytterligare test kan tillkomma beroende på vad som används på respektive praktikplacering