Kursplan för

Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom - verksamhetsintegrerat lärande, 12 hp

Speech and Language Disorders in Children and Youth - Work-integrated Learning, 12 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2019.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT18 , VT19 , VT20 , VT21 , VT24
Kurskod
2LG084
Kursens benämning
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom - verksamhetsintegrerat lärande
Hp
12 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2017-10-26
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2018-10-16
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2019

Särskild behörighet

För tillträde till termin 4 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet samt godkänt resultat på momentet Professionell utveckling 3 (PU-veckan) från termin 3.

Mål

Kursen innehåller två moment med separata lärandemål.

Moment: VIL-inriktning förskolebarn 9 hp
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna: 

  • Undersöka, bedöma och diagnostisera barn och ungdom med tal- och språkstörning samt kommunikationssvårigheter och planera och genomföra behandling och andra åtgärder
  • utifrån remiss/frågeställning beskriva och diskutera logopediska åtgärder för barn med motoriska och/eller kognitiva funktionsnedsättningar samt barn med flerspråkig bakgrund
  • utifrån bedömning av en patient kunna föreslå och motivera lämpligt AKK-sätt (alternativ kompletterande kommunikation)
  • formulera journalanteckningar på ett för området korrekt sätt och beskriva gällande juridik för journalskrivning
  • utbyta information och utforma rådgivning till patient/brukare, närstående och andra yrkesutövare
  • samarbeta med patienter, anhöriga, kollegor och andra yrkesutövare på ett professionellt sätt
  • i handledarsituationen reflektera över egna insatser
  • identifiera och beskriva kompetenser hos minst tre andra professioner som logopeden samverkar med
  • ge exempel på metoder som kan användas vid professionella samtal och relatera till teoribildning kring samtalsmetodik och professionellt förhållningssätt
  • beskriva observatörens förhållningssätt till den triadiska situationen, dvs. observatör, observerad person och närstående samt reflektera över hur denna triad kan hanteras under olika omständigheter

Moment: VIL-inriktning skolbarn 3 hp 
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

  • motivera val av test, utföra testning samt utifrån analys av testresultatet föreslå åtgärder för barn- och ungdom med läs- skrivsvårighet
  • dra slutsatser och beskriva resultat av utredning och bedömning för skolans personal samt ge råd om riktade insatser, t ex hjälpmedel
  • dokumentera såväl bedömning, utredning och utlåtande på ett för ändamålet korrekt sätt
  • visa ett professionellt förhållningssätt i mötet med patient, närstående, omgivande personal och samhälle samt kollegor
  • ge instruktion till patient eller närstående i användningen av hjälpmedel för att underlätta kommunikation och/eller läsning och skrivning

Innehåll

Den verksamhetsförlagda utbildningen sker inom de logopediska verksamhetsområdena Tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos barn och ungdom. Momentet innefattar utredning, bedömning, analys, behandling, åtgärder och dokumentation av patienter/brukare inom verksamhetsområdet. Diskussion om motiv för val av metoder utifrån aktuell teori och evidens och med avseende på ICF-klassifikation ingår i kursen liksom beaktande av förutsättningar för bedömning och behandling av barn med flerspråkig bakgrund. Olika syn på hälsobegreppet och på barns utveckling diskuteras med utgångspunkt i en mångkulturell omvärld. Kursen innehåller flera IPL-inslag (interprofessionellt lärande) som riktar sig till pedagoger, lärare samt andra yrkeskategorier inom Habilitering och Hälsa.
 
I kursen ingår följande aktiviteter inom Professionell utveckling; fortsatta barnobservationer med seminarium samt undervisning om samtalsmetodik.

VIL-inriktning förskolebarn, 9.0 hp

Betygsskala: GU

VIL-inriktning skolbarn, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Arbetsformer

Den verksamhetsförlagda utbildningen (praktik) omfattar kliniska auskultationer och eget patientarbete under handledning samt fallkonferens, workshop och gruppövningar och ges i mindre grupper om 2-6 studenter.
 
All undervisning är obligatorisk om inget annat anges på schemat. Vid kortare frånvaro ansvarar studenten själv för att ta kontakt med handledare och vid längre frånvaro även med kursansvarig lärare. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Studieresultat kan inte rapporteras innan studenten deltagit i samtliga obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa tillfälle kursen ges.

Examination

Sammanlagd examination av genomförd verksamhetsförlagd utbildning (VIL/VFU, praktik), uppnådda lärandemål enligt bedömning (se nedan) samt godkända obligatoriska moment. För godkänd på den klinisk/praktiska utbildningen (verksamhetsförlagd utbildning) krävs, utifrån ett särskilt bedömningsinstrument: uppfylld närvaro, färdigställande av journaler, tillämpning av kunskaper och färdigheter enligt lärandemålen samt förmågan att samarbeta. Vid bedömningen tas också hänsyn till ett professionellt förhållningssätt i mötet med patienten/brukaren, anhörig och annan personal. Denna bedömning ställs i relation till vilken termin studenten befinner sig på.

Studerande som inte blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att gå om det aktuella momentet en gång. Efter två underkända praktikperioder i samma moment kan studenten söka dispens hos utbildningsnämnden för att genomgå momentet ytterligare en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tilllfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Studenten förväntas följa de rutiner för hygien och arbetskläder som finns i den verksamheten där man är placerad.

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Moment: VIL inriktning tal- och språksvårigheter 9 hp

Nettelbladt, U.; Salameh, E-K. Språkutveckling och språkstörning hos barn.n D. 1,p Fonologi, grammatik, lexikon
Hansson, Kristina; Nettelbladt, Ulrika Gramba grammatiktest för barn - helt set
Hellquist, Britt Metafon - helt set
Hellquist, Bengt; Hellquist, Mia Praxis : träningsmaterial för dyspraktiska barn enligt Nuffield Centre Dyspraxia Programme med svensk anpassning. Manual Hellquist, Britt
Rejnö Habte-Selassie, Gunilla Koltis - helt set
Bishop, D. V. M. Test for reception of grammar : Version 2 : TROG-2 manual Garsell, Maria
Heister Trygg, Boel TAKK TAKK : tecken som alternativ och kompletterande kommunikation
Magnusson, Barbro Teckenkommunikation : grundordbok - med illustrationer
Beukelman, David R.; Mirenda, Pat; Beukelman, David R. Augmentative and alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs
Lohmander, Anette Svante Manual

Moment: VIL-inriktning läs- och skrivsvårigheter 3 hp

Järpsten, Birgitta; Taube, Karin DLS. : Läsförståelse.
Järpsten, Birgitta DLS : handledning : för klasserna 2 och 3
Järpsten, Birgitta; Taube, Karin DLS : för skolår 4-6. Handledning
Järpsten, Birgitta DSL handledning : för skolår 7 - 9 och år 1 i gymnasiet
Johansson, Maj-Gun Klassdiagnoser i läsning och skrivning för högstadiet och gymnasiet. : Handledning : [diktamen, avläsning, ordförståelse, läsförståelse]
Elwér, Åsa Specifika läsförståelseproblem Sök i biblioteket

Martell, Helena; Hjertstrand, Per Avkodnings- och kodningsförmåga i årskurs 6 - en normering av LäSt
Nielsen, Jørgen Chr.; Jensen, Svend Erik Ordläsningsprov OS64 och OS120 : meningsläsningsprov SL60 och SL40 : [handledning Magnusson, Eva; Nauclér, Kerstin
Testbatteriet Dalgaard, Kirsten; Krogshöj, Liselotte; Lund, Yvonne; Otzen, Elsebeth
Manualer behöver ej köpas in då de finns på resp praktikplats alt. på enheten för logopedi
Ytterligare test kan tillkomma beroende på vad som används på respektive praktikplacering