Kursplan för

Kognitions- och neuropsykologi 2, 3 hp

Cognitive- and Neuropsychology 2, 3 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT18 , HT21 , HT22
Kurskod
2LG085
Kursens benämning
Kognitions- och neuropsykologi 2
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2018-04-10
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2018

Särskild behörighet

För behörighet till kurser på termin 5 gäller att studenten får restera med sammanlagt högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet.
 

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
 

  • Redogöra för centrala kognitiva funktioner utifrån ett neuroperspektiv.
  • Redogöra för metoder och tillämpningar inom kognitiv neuropsykologi.
  • Redogöra för språkspecifika neurala funktioner och processer.

Innehåll

Denna kurs är en grundläggande kurs som ger en orientering om teorier, metoder, resultat och tillämpningar inom kognitiv neuropsykologi. Perception, inlärning, minne, medvetande, intelligens, språk, samspel mellan tänkande och emotioner är exempel på centrala kognitiva företeelser som studeras utifrån ett psykologiskt perspektiv. Kursens fokus är neurokognition och är utformad runt tre huvudteman: Kognitiva processer i hjärnan (seminarium 1), Språket i hjärnan (seminarium 2), Neurolingvistiska undersökningsmetoder (seminarium 3).
 

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av tre seminarier.
 

Examination

Aktivt deltagande på varje seminarium.
 
Student som ej är godkänd efter ordinarie kurstillfälle kommer att tilldelas kompletteringsuppgifter i form av muntlig redovisning där artiklarna diskuteras med seminarieledare och tillfälle bokas individuellt.
 

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuellnedläggning av kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Litteratur och övriga läromedel

Seminarium 1 (Kognitiva processer i hjärnan)

Psychology / Daniel Schacter, Daniel Gilbert, Daniel Wegner, Bruce Hood. Schacter, Daniel L.; Gilbert, Daniel Todd; Wegner, Daniel M.; Hood, Bruce M.

Seminarium 2 (Språket i hjärnan)

Friederici, A. D. The brain basis of language processing: from structure to function. 91 (2011) :4, s. 1357-1392

Turken & Dronkers The neural architecture of the language comprehension network: ... (2011)

Seminarium 3 (Neurolingvistiska undersökningsmetoder)

Dehaene‐Lambertz, G; Hertz‐Pannier, L; Dubois, J Nature and nurture in language acquisition: Anatomical and functional brain‐imaging studies in infants 29 (2006) :7, s. 367-373

Dennis, EL; Thompson, PM Mapping connectivity in the developing brain. 31 (2013) :7, s. 525-542

Friederici, AD Neurophysiological markers of early language acquisition: From syllables to sentences. 9 (2005) :10, s. 481-488