Dysfagi, 4,5 hp
Dysphagia, 4,5 credits- Kurskod
- 2LG092
- Kursens benämning
- Dysfagi
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2018-10-16
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2019
Särskild behörighet
För tillträde till termin 6 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet. Därtill krävs godkänt betyg på följande kurser på termin 2: Tidiga avvikelser relaterade till kommunikation och sväljning samt Medicin 2: patologi, tal- och röstfysiologi och audiologi.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för den normala sväljfysiologin genom livsspannet
- Identifiera tecken och symtom på dysfagi och relatera dem till olika sjukdomstillstånd
- Differentialdiagnostisera mellan olika former av dysfagi
- Analysera vad olika bedömningsinstrument och analysmetoder för dysfagi har för syfte och uppbyggnad enligt Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF)
- Föreslå och motivera intervention vid dysfagi utifrån evidens och etiska överväganden
Innehåll
Kursen omfattar grundläggande fakta om förekomst, etiologi och genes vid dysfagi. Den normala sväljprocessen och dess utveckling under livsspannet diskuteras liksom hur salivproduktionen och andra odontologiska faktorer påverkar ät- och sväljfunktionen. Vidare beskrivs symtomatologi vid olika former av dysfagi, t.ex. orofaryngeal och esofageal dysfagi, och differentialdiagnoser inom området. Metoder för bedömning och intervention relaterade till funktions-, delaktighets- och aktivitetsaspekter såväl som person- och omgivningsfaktorer presenteras. För området relevanta etiska frågeställningar, t.ex. intervention i livets slutskede och insatser till patienter som inte kan ge samtycke, samt likabehandlingsfrågor, diskuteras också.
Studenternas beskrivningar av tidiga matningssituationer från genomförda barnobservationer (delstrimma i Professionell utveckling) kopplas till teoretiska kunskaper om tidig ätutveckling.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, laborationer, praktiska övningar individuellt och i grupp. Läraktiviteter med obligatorisk närvaro anges i schemat. Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsmoment kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Skriftlig hemtentamen.
Vid underkänt resultat har studenten rätt att inkomma med kompletteringar. Om underkänt resultat kvarstår efter komplettering har studenten rätt till ytterligare fem tentamenstillfällen. Det andra tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Berlin, Heidelberg : Springer Berlin Heidelberg, 2012. - XIX, 615 p. 65 illus., 15 illus. in color. ISBN:978-3-642-17887-0 LIBRIS-ID:13573569 URL: Table of Contents / Abstracts Läsanvisningar ges vid kursstarten Sök i biblioteket