Kursplan för

Röststörningar, 6 hp

Voice Disorders, 6 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2019.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT19 , VT20 , VT21 , VT22 , VT24
Kurskod
2LG093
Kursens benämning
Röststörningar
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2018-10-16
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2019

Särskild behörighet

För tillträde till kurser på termin 6 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer på Logopedprogrammet.
Därtill krävs godkänt betyg på kursen Medicin 2: patologi, tal- och röstfysiologi och audiologi, termin 2.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva förekomst, etiologi, stämbandsstatus, röstkvalitet och symptom vid vanliga och ovanliga röststörningar inkluderande patienter inom högspecialiserad vård.
  • Förklara innebörden av arbetsrelaterade röststörningar och röstergonomi och motivera vikten av att inkludera denna kunskap vid anamnesupptagning, rådgivning, prevention och intervention utifrån aktuell forskning.
  • Jämföra olika frågeformulär om patientens subjektiva uppfattning om sina röstproblem och vilka konsekvenser problemen får i vardagen.
  • Bedöma behov av intervention vid olika röststörningar och efter laryngektomi samt motivera val av behandlingsmetod, inklusive tekniska hjälpmedel, utifrån aktuell forskning och tillgänglig information
  • Redogöra för den tekniska utrustningens, den akustiska miljöns samt kalibreringens betydelse vid ljudinspelning av röst och tal i syfte att dokumentera och utvärdera behandling på reliabla sätt.
  • Använda audio-perceptuella, akustiska och aerodynamiska metoder av relevans för bedömning av olika typer av röststörningar och tolka resultaten.

Innehåll

Kursen innehåller fakta om vanliga och ovanliga röststörningar vad gäller förekomst, etiologi, stämbandsstatus, röstkvalitet, symptom och aktivitets- och delaktighetsinskränkning i kommunikativa situationer samt om rehabilitering efter laryngektomi. Information om intervention vid olika röststörningar, röstergonomiska aspekter och prevention utifrån aktuell forskning presenteras. Metoder för audio-perceptuell, akustisk och aerodynamisk analys av röst och tal beskrivs liksom instrument för bedömning av patienters skattningar av sina problem för att användas vid bedömning av röststörningar och utvärdering av intervention.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, laborationer och praktiska övningar individuellt och i grupp.
Obligatorisk närvaro vid alla undervisningsmoment förutom föreläsningar om inget annat anges på schemat.

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv att ta kontakt med kursansvarig för ersättningsuppgift.

Examination

Aktivt deltagande i praktiska övningar, laborationer och gruppredovisning. Inlämnings-uppgifter i form av laborationsrapporter. Skriftlig tentamen. Skriftlig och muntlig redovisning av patientfall utifrån specifika frågeställningar.

Skriftlig tentamen som rättas anonymt. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje examinationstillfället är nästa ordinarie examinationstillfälle på kursen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Aronson, Arnold E.; Bless, Diane M. Clinical voice disorders
Sundberg, Johan The science of the singing voice
iwarsson et al Auditory-Perceptual Evaluation of Dysphonia: A Comparison Between Narrow and Broad Terminology Systems. 32 (2018) :4, s. 428-436

iwarsson, jenny Reflections on clinical expertise and silent know-how in voice therapy. 40 (2015) :2, s. 66-71