Röststörningar, 6 hp
Voice Disorders, 6 credits- Kurskod
- 2LG093
- Kursens benämning
- Röststörningar
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2018-10-16
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2019
Särskild behörighet
För tillträde till kurser på termin 6 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer på Logopedprogrammet.
Därtill krävs godkänt betyg på kursen Medicin 2: patologi, tal- och röstfysiologi och audiologi, termin 2.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva förekomst, etiologi, stämbandsstatus, röstkvalitet och symptom vid vanliga och ovanliga röststörningar inkluderande patienter inom högspecialiserad vård.
- Förklara innebörden av arbetsrelaterade röststörningar och röstergonomi och motivera vikten av att inkludera denna kunskap vid anamnesupptagning, rådgivning, prevention och intervention utifrån aktuell forskning.
- Jämföra olika frågeformulär om patientens subjektiva uppfattning om sina röstproblem och vilka konsekvenser problemen får i vardagen.
- Bedöma behov av intervention vid olika röststörningar och efter laryngektomi samt motivera val av behandlingsmetod, inklusive tekniska hjälpmedel, utifrån aktuell forskning och tillgänglig information
- Redogöra för den tekniska utrustningens, den akustiska miljöns samt kalibreringens betydelse vid ljudinspelning av röst och tal i syfte att dokumentera och utvärdera behandling på reliabla sätt.
- Använda audio-perceptuella, akustiska och aerodynamiska metoder av relevans för bedömning av olika typer av röststörningar och tolka resultaten.
Innehåll
Kursen innehåller fakta om vanliga och ovanliga röststörningar vad gäller förekomst, etiologi, stämbandsstatus, röstkvalitet, symptom och aktivitets- och delaktighetsinskränkning i kommunikativa situationer samt om rehabilitering efter laryngektomi. Information om intervention vid olika röststörningar, röstergonomiska aspekter och prevention utifrån aktuell forskning presenteras. Metoder för audio-perceptuell, akustisk och aerodynamisk analys av röst och tal beskrivs liksom instrument för bedömning av patienters skattningar av sina problem för att användas vid bedömning av röststörningar och utvärdering av intervention.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, laborationer och praktiska övningar individuellt och i grupp.
Obligatorisk närvaro vid alla undervisningsmoment förutom föreläsningar om inget annat anges på schemat.
Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv att ta kontakt med kursansvarig för ersättningsuppgift.
Examination
Aktivt deltagande i praktiska övningar, laborationer och gruppredovisning. Inlämnings-uppgifter i form av laborationsrapporter. Skriftlig tentamen. Skriftlig och muntlig redovisning av patientfall utifrån specifika frågeställningar.
Skriftlig tentamen som rättas anonymt. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje examinationstillfället är nästa ordinarie examinationstillfälle på kursen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
4. ed. : New York : Thieme, cop. 2009 - 301 s. ISBN:978-1-58890-662-5 LIBRIS-ID:11423854 Sök i biblioteket
DeKalb, Ill. : Northern Illinois Univ. Press, 1987 - x, 216 s. ISBN:0-87580-120-X LIBRIS-ID:6211242 Sök i biblioteket
2018 Ingår i: Journal of voice : official journal of the Voice Foundation
2015 Ingår i: Logopedics phoniatrics vocology