Röststörningar, 6 hp
Voice Disorders, 6 credits- Kurskod
- 2LG093
- Kursens benämning
- Röststörningar
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2018-10-16
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2020-10-19
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2021
Särskild behörighet
För tillträde till kurser på termin 6 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer på Logopedprogrammet.
Därtill krävs godkänt betyg på kursen Medicin 2: patologi, tal- och röstfysiologi och audiologi, termin 2.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva förekomst, etiologi, stämbandsstatus, röstkvalitet och symptom vid vanliga och ovanliga röststörningar inkluderande patienter inom högspecialiserad vård.
- Förklara innebörden av arbetsrelaterade röststörningar och röstergonomi och motivera vikten av att inkludera denna kunskap vid anamnesupptagning, rådgivning, prevention och intervention utifrån aktuell forskning.
- Jämföra olika frågeformulär om patientens subjektiva uppfattning om sina röstproblem och vilka konsekvenser problemen får i vardagen.
- Bedöma behov av intervention vid olika röststörningar och efter laryngektomi samt motivera val av behandlingsmetod, inklusive tekniska hjälpmedel, utifrån aktuell forskning och tillgänglig information
- Redogöra för den tekniska utrustningens, den akustiska miljöns samt kalibreringens betydelse vid ljudinspelning av röst och tal i syfte att dokumentera och utvärdera behandling på reliabla sätt.
- Använda audio-perceptuella, akustiska och aerodynamiska metoder av relevans för bedömning av olika typer av röststörningar och tolka resultaten.
Innehåll
Kursen innehåller fakta om vanliga och ovanliga röststörningar vad gäller förekomst, etiologi, stämbandsstatus, röstkvalitet, symptom och aktivitets- och delaktighetsinskränkning i kommunikativa situationer samt om rehabilitering efter laryngektomi. Information om intervention vid olika röststörningar, röstergonomiska aspekter och prevention utifrån aktuell forskning presenteras. Metoder för audio-perceptuell, akustisk och aerodynamisk analys av röst och tal beskrivs liksom instrument för bedömning av patienters skattningar av sina problem för att användas vid bedömning av röststörningar och utvärdering av intervention.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, laborationer och praktiska övningar individuellt och i grupp.
Obligatorisk närvaro vid alla undervisningsmoment förutom föreläsningar om inget annat anges på schemat. Undervisning kan ges på engelska.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Aktivt deltagande i praktiska övningar, laborationer samt vid redovisningar individuellt och i grupp .Skriftlig tentamen.
Skriftlig tentamen som rättas anonymt. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje examinationstillfället är nästa ordinarie examinationstillfälle på kursen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Åhörarkopior från föreläsningar
Därtill tillkommer artiklar motsvarande ca 100 sidor.
2015 Ingår i: Logopedics phoniatrics vocology
2012 URL: Länk Ingår i: Journal of voice : official journal of the Voice Foundation
2001 Ingår i: American journal of speech-language pathology [Elektronisk resurs].
Stockholm : Arbetsmiljöverket, 2011 - 75 s. LIBRIS-ID:12287421 URL: Fulltext
2015 URL: Länk Ingår i: Logopedics phoniatrics vocology
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kapitel 5,19-26 Sök i biblioteket
[New York, N.Y.] : Raven Press, 2001- LIBRIS-ID:9034957 URL: http://www.sciencedirect.com/science/journal/08921997z Tillgänglig för användare inom Uppsala universitet s. 304-312
2009 Ingår i: Logopedics phoniatrics vocology
Fördjupningslitteratur
4. ed. : New York : Thieme, cop. 2009 - 301 s. ISBN:978-1-58890-662-5 LIBRIS-ID:11423854 Kapitel: 1,2,3,7,8,11 Sök i biblioteket
3., utvidgade uppl. : Stockholm : Proprius, 2001 - 293, [1] s. ISBN:91-7118-885-1 LIBRIS-ID:8370453 Sök i biblioteket
2009 Ingår i: The Journal of Speech and Hearing Disorders : JSHD