Tal- och språkstörningar hos barn och ungdomar 1, 12 hp
Speech and Language Disorders in Children and Youth 1, 12 credits- Kurskod
- 2LG103
- Kursens benämning
- Tal- och språkstörningar hos barn och ungdomar 1
- Hp
- 12 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2021-03-15
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2023-03-13
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2023
Särskild behörighet
För tillträde krävs godkänt resultat på kurserna 2LG072 Talkommunikation, 2LG078 Kommunikation och språklig struktur och 2LG101 Tidiga avvikelser i ätande, joller och kommunikation.
Mål
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Karaktäristik, 4.5 hp
Studenten ska kunna:
- använda och förklara termer, begrepp och definitioner som används inom området tal- och språkstörningar samt kommunikationsvårigheter hos barn,
- beskriva förekomst av tal- och språkstörningar samt kommunikationsvårigheter, samförekomst med andra funktionsnedsättningar, samt resonera kring hur detta kan påverka bedömning och intervention,
- översiktligt redogöra för och jämföra olika förklaringsmodeller till avvikande tal- och språkutveckling hos barn med och utan strukturella orala avvikelser,
- redogöra för och reflektera över vilka konsekvenser tal-, språk- och kommunikationssvårigheter hos barn kan ha avseende kommunikativ och social aktivitets- och delaktighetsinskränkning, samt över betydelsen av person- och omgivningsfaktorer,
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Bedömning, 3 hp
- redogöra för hur tal, språk och kommunikation hos barn med tal- och språkstörningar utreds och diagnostiseras,
- analysera och tolka resultat som underlag för diagnostik av tal- och språkstörning,
- kritiskt värdera information som är relevant för området typisk och avvikande utveckling av tal, språk och kommunikation hos en- och flerspråkiga barn
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Behandling, 4.5 hp
- redogöra för och motivera förebyggande insatser och intervention vid avvikande tal- och språkutveckling i förhållande till utredningsresultat och tillgänglig evidens, samt beskriva hur insatserna skall utvärderas,
- utifrån givna bedömningar föreslå adekvata interventionsmål och sätt att utvärdera om målen uppnåtts,
- redogöra för några viktiga förmågor som en person som kommunicerar via alternativ kompletterande kommunikation (AKK) behöver utveckla samt relatera detta till ett fiktivt patientfall
Innehåll
Kursen innehåller 3 moment:
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Karaktäristik
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Bedömning
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Behandling
Tal och språkstörningar hos barn och ungdom: Karaktäristik, 4.5 hp
Förekomst av tal- och språkstörningar samt kommunikationssvårigheter hos barn, ur ett nationellt såväl som globalt perspektiv, samt samförekomst med andra funktionsnedsättningar och differentialdiagnostik. Kategorisering av tal- och språkstörningar samt kommunikationssvårigheter utifrån språkliga domäner i ett utvecklingsperspektiv. Möjliga orsaker till tal- och språkstörningar, grundade i teori kring fysiologiska och kognitiva förutsättningar, samt vad detta innebär vad gäller prognos för fortsatt utveckling. Tal- och språkstörning i en flerspråkig miljö. Differentiering av talstörningar med primärt strukturell eller neurologisk förklaring (t ex vid kraniofacial missbildning, respektive dysartri eller taldyspraxi) och talstörningar utan känd orsak, samt hur sådana störningar förhåller sig till språkstörning.
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Bedömning, 3.0 hp
Metoder för bedömning och diagnostik vid misstänkt tal- och språkstörning hos en- och flerspråkiga barn och ungdomar, både från ett teoretiskt och ett praktiskt perspektiv.
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Behandling, 4.5 hp
Principer för intervention vid tal-, språk- och kommunikationsstörningar (inklusive alternativ och kompletterande kommunikation), dels ur ett utvecklingsperspektiv, dels utifrån ett multidisciplinärt perspektiv. Principer för hur funktionella interventionsmål formuleras. Tillämpning av dessa principer vid analys av behandlingssessioner och för att planera intervention. Momentet innehåller också en aktivitet om kognitivt stöd för personer med kognitiva och kommunikativa nedsättningar.
Arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarier, laborationer, självständigt arbete i grupp och individuellt samt praktiska övningar. Seminarier, laborationer och övningar är obligatoriska om inte annat anges i schemat.
Examination
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Karaktäristik
Deltagande i obligatoriska läraktiviteter samt skriftlig tentamen.
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Bedömning
Deltagande i obligatoriska läraktiviteter. Muntliga och skriftliga redovisningar i grupp samt individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Behandling
Deltagande i obligatoriska läraktiviteter. Muntlig redovisning i grupp samt individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Utöver godkänt gällande innehåll och disposition i samtliga skriftliga uppgifterkrävs att individuell skriftlig inlämningsuppgift i momentet Bedömning ska vara formulerad enligt grundläggande normer för svensk sakprosa och språkriktighet (såsom behärskning av stavning, böjning, ords och konstruktioners stilvärde, skiljetecken och meningsbyggnad).
Vid icke godkänd skriftlig individuell examinationsuppgift ges ytterligare ett tillfälle att lämna in ny sådan under innevarande termin eller senast till den tidpunkt som examinator har bestämt.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i en och samma examination. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Specificerade läsanvisningar ges vid kursstart. Artiklar till seminarier, web-aktiviteter och hand-outs enligt lärarens rekommendationer tillkommer.
Böcker/Bokkapitel
Fifth edition. : 2018 - xx, 812 pages ISBN:9780323442343 LIBRIS-ID:22421406 Kapitel 1-5, samt 7-9 Sök i biblioteket
uuuu-uuuu LIBRIS-ID:18458298 Kapitel 2 (s. 62-75, s. 80-88) (21 sidor)
Chichester : Wiley-Blackwell, 2011 - 1 online resource ([xvii], 373 p.) ISBN:9781119998570 LIBRIS-ID:12746210 Kapitel 2, 3, 11 (40 sidor). Sök i biblioteket
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 95 s. ISBN:9789144107400 LIBRIS-ID:17802293 Kap 2 (16 sidor) Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 404 sidor ISBN:9789144097121 LIBRIS-ID:fpkl6b4hc397bp5b Kapitel 3, 6, 7 Sök i biblioteket
Fifth edition. : Baltimore : Paul H. Brookes Publishing Co., [2020] - PDF (xvi, 686 sidor) ISBN:9781681253046 LIBRIS-ID:t6k6j7rtr9jmhq3w (ca 80 sidor.) Sök i biblioteket
Artiklar och övrigt
Journal of Speech Language and Hearing Research, 2020 URL: https://doi.org/10.1044/2020_JSLHR-19-00263
International Journal of Communication Disorders, 2018 URL: https://doi-org.proxy.kib.ki.se/10.1111/1460-6984.12371
ASHA, 2021 URL: https://leader.pubs.asha.org/do/10.1044/leader.FTR1.26012021.46/full/
Lund : Lund University, 2015 - PDF (79 s. LIBRIS-ID:18715391 URL: Länk s. 15-30
Applied Linguistics, 2020 URL: https://doi.org/10.1093/applin/amaa058
Cochrane Database of Systematic Reviews, 2016 URL: https://doi.org/10.1002/14651858.CD006937.pub3
Logopedics Phoniatrics Vocology, 2021 URL: Länk
Rekommenderad litteratur/Övriga rekommenderade läromedel
Böcker/Bokkapitel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Sid. 165-173, Kapitlet Språkstörning vid neuro-psykiatriska funktionshinder Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 536 s. ISBN:9789144017648 LIBRIS-ID:12445723 Delar ur kap 1, 2, 3, 8, 9, 12, 13 och 16. Sök i biblioteket
Second edition. : Baltimore, Maryland : Paul H. Brookes Publishing Co., [2017] - xxviii, 520 pages ISBN:9781598579796 LIBRIS-ID:20033399 Valda delar, om intervention vid språkstörning. Sök i biblioteket
3. ed. : Austin, Tex. : Pro-Ed, cop. 2010 - xiii, 576 p. ISBN:9781416404347 LIBRIS-ID:11898184 Hustad, K. C. (2010) Childhood dysarthria: Cerebral Palsy, s. 369-379. Erhålles som pdf. Sök i biblioteket
Artiklar och övrigt
North American Journal of Medicine & Science, 2013 URL: https://www-ncbi-nlm-nih-gov.proxy.kib.ki.se/pmc/articles/PMC3862077/
2013 Ingår i: Acta Paediatrica : international journal of paediatrics
Utbildningsradion, 2015 URL: Länk
Rapport inom EBH, Föreningen Sveriges Habiliteringschefer sid 5-15, 2011
Fördjupningslitteratur
American Speech-Language-Hearing Association, 2021 URL: www.asha.org/Practice-Portal/Clinical-Topics/Childhood-Apraxia-of-Speech/
2017 URL: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0172242 Ingår i: PloS one
Chichester : Wiley-Blackwell, 2011 - 1 online resource ([xvii], 373 p.) ISBN:9781119998570 LIBRIS-ID:12746210 Kapitel 6 Sök i biblioteket
2020 URL: https://doi.org/10.1044/2020_LSHSS-20-00003 Ingår i: Language, speech, and hearing services in schools[Elektronisk resurs].
2017 URL: Länk Ingår i: Pediatrics
2010 URL: https://doi.org/10.1044/0161-1461(2009/08-0129) Ingår i: Language, speech, and hearing services in schools[Elektronisk resurs].
2014 Ingår i: International Journal of Speech & Language Pathology
2021 URL: https://doi.org/10.1177/0023830920987268 Ingår i: Language and speech
uuuu-uuuu ISBN:9781681253596 LIBRIS-ID:x9hkwc5vvktr0qf4 Valda delar, om metoder för behandling vid SSD. Sök i biblioteket