Tal- och språkstörningar hos barn och ungdomar 1, 12 hp
Speech and Language Disorders in Children and Youth 1, 12 credits- Kurskod
- 2LG103
- Kursens benämning
- Tal- och språkstörningar hos barn och ungdomar 1
- Hp
- 12 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2021-03-15
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
För behörighet till kurser på termin 3 gäller att studenten får restera med sammanlagt högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet.
Mål
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Karaktäristik, 6 hp
Studenten ska kunna:
- använda och förklara termer, begrepp och definitioner som används inom området tal- och språkstörningar samt kommunikationsvårigheter hos barn,
- beskriva förekomst av tal- och språkstörningar samt kommunikationsvårigheter, samförekomst med andra funktionsnedsättningar, samt resonera kring hur detta kan påverka bedömning och intervention,
- översiktligt redogöra för och jämföra olika förklaringsmodeller till avvikande tal- och språkutveckling hos barn med och utan strukturella orala avvikelser,
- redogöra för och reflektera över vilka konsekvenser tal-, språk- och kommunikationssvårigheter hos barn kan ha avseende kommunikativ och social aktivitets- och delaktighetsinskränkning, samt över betydelsen av person- och omgivningsfaktorer,
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Bedömning, 3 hp
- redogöra för hur tal, språk och kommunikation hos barn med tal- och språkstörningar utreds och diagnostiseras,
- analysera och tolka resultat som underlag för diagnostik av tal- och språkstörning,
- kritiskt värdera information som är relevant för området typisk och avvikande utveckling av tal, språk och kommunikation hos en- och flerspråkiga barn
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Behandling, 3 hp
- redogöra för och motivera förebyggande insatser och intervention vid avvikande tal- och språkutveckling i förhållande till utredningsresultat och tillgänglig evidens, samt beskriva hur insatserna skall utvärderas,
- utifrån givna bedömningar föreslå adekvata interventionsmål och sätt att utvärdera om målen uppnåtts,
- beskriva viktiga ställningstaganden vid utprovning och anpassning av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) avseende symbolsystem, vokabulär och organisation av vokabuläret, samt beskriva olika modeller för att introducera och lära ut AKK
Innehåll
Kursen innehåller 3 moment:
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Karaktäristik
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Bedömning
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Behandling
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Karaktäristik, 6.0 hp
Förekomst av tal- och språkstörningar samt kommunikationssvårigheter hos barn, ur ett nationellt såväl som globalt perspektiv, samt samförekomst med andra funktionsnedsättningar och differentialdiagnostik. Kategorisering av tal- och språkstörningar samt kommunikationssvårigheter utifrån språkliga domäner i ett utvecklingsperspektiv. Möjliga orsaker till tal- och språkstörningar, grundade i teori kring fysiologiska och kognitiva förutsättningar, samt vad detta innebär vad gäller prognos för fortsatt utveckling. Tal- och språkstörning i en flerspråkig miljö.
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Bedömning, 3.0 hp
Metoder för bedömning och diagnostik vid misstänkt tal- och språkstörning hos barn. Differentiering av talstörningar med primärt strukturell eller neurologisk förklaring (t ex vid kraniofacial missbildning, respektive dysartri eller taldyspraxi) och talstörningar utan känd orsak, samt hur sådana störningar förhåller sig till språkstörning.
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Behandling, 3.0 hp
Principer för intervention, dels ur ett utvecklingsperspektiv, dels utifrån ett multidisciplinärt perspektiv. Tillämpning av dessa principer vid analys av behandlingssessioner.
Arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarier, laborationer och praktiska övningar. Seminarier, laborationer och övningar är obligatoriska om inte annat anges i schemat.
Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Karaktäristik
Skriftlig tentamen.
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Bedömning
Aktivt deltagande vid laboration. Muntlig redovisning och skriftlig inlämningsuppgift.
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom: Behandling
Muntlig redovisning och skriftlig inlämningsuppgift.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Specificerade läsanvisningar ges vid kursstart. Artiklar till seminarier, web-aktiviteter och hand-outs enligt lärarens rekommendationer tillkommer.
Böcker/Bokkapitel
Fifth edition. : 2018 - xx, 812 pages ISBN:9780323442343 LIBRIS-ID:22421406 Kapitel 1-5, samt 7-9 Sök i biblioteket
uuuu-uuuu LIBRIS-ID:18458298 Kapitel 2 (s. 62-75, s. 80-88) (21 sidor)
4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub., cop. 2013 - 593 s. ISBN:978-1-59857-196-7 (inb.) LIBRIS-ID:13496609 Kap 2 (s. 17-35), kap 3 (s. 37-42, 50-57), kap 9 (s. 225-254), kap 10 (260-277). (80 sidor.) Sök i biblioteket
Chichester : Wiley-Blackwell, 2011 - 1 online resource ([xvii], 373 p.) ISBN:9781119998570 LIBRIS-ID:12746210 Kapitel 2, 3, 11 (40 sidor). Sök i biblioteket
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 95 s. ISBN:9789144107400 LIBRIS-ID:17802293 Kap 2 (16 sidor) Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 404 sidor ISBN:9789144097121 LIBRIS-ID:fpkl6b4hc397bp5b Kapitel 3, 6, 7 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kapitel 14, 28 Sök i biblioteket
Artiklar och övrigt
Applied Linguistics, 2020 URL: https://doi.org/10.1093/applin/amaa058
Lund : Lund University, 2015 - PDF (79 s. LIBRIS-ID:18715391 URL: Länk s. 15-30
International Journal of Communication Disorders, 2018 URL: https://doi-org.proxy.kib.ki.se/10.1111/1460-6984.12371
Journal of Speech Language and Hearing Research, 2020 URL: https://doi.org/10.1044/2020_JSLHR-19-00263
ASHA, 2021 URL: https://leader.pubs.asha.org/do/10.1044/leader.FTR1.26012021.46/full/
Cochrane Database of Systematic Reviews, 2016 URL: https://doi.org/10.1002/14651858.CD006937.pub3
Rekommenderad litteratur/Övriga rekommenderade läromedel
Böcker/Bokkapitel
uuuu-uuuu LIBRIS-ID:18458298
Second edition. : Baltimore, Maryland : Paul H. Brookes Publishing Co., [2017] - xxviii, 520 pages ISBN:9781598579796 LIBRIS-ID:20033399 Valda delar, om intervention vid språkstörning. Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Sid. 165-173, Kapitlet Språkstörning vid neuro-psykiatriska funktionshinder Sök i biblioteket
Chichester : Wiley-Blackwell, 2011 - 1 online resource ([xvii], 373 p.) ISBN:9781119998570 LIBRIS-ID:12746210 Kapitel 7, 13, 15, 16, 17 (59 sidor) Sök i biblioteket
3. ed. : Austin, Tex. : Pro-Ed, cop. 2010 - xiii, 576 p. ISBN:9781416404347 LIBRIS-ID:11898184 Hustad, K. C. (2010) Childhood dysarthria: Cerebral Palsy, s. 369-379. Erhålles som pdf. Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 536 s. ISBN:9789144017648 LIBRIS-ID:12445723 Delar ur kap 1, 2, 3, 8, 9, 12, 13 och 16. Sök i biblioteket
Artiklar och övrigt
North American Journal of Medicine & Science, 2013 URL: https://www-ncbi-nlm-nih-gov.proxy.kib.ki.se/pmc/articles/PMC3862077/
Rapport inom EBH, Föreningen Sveriges Habiliteringschefer sid 5-15, 2011
2013 Ingår i: Acta Paediatrica : international journal of paediatrics
Utbildningsradion, 2015 URL: Länk
Fördjupningslitteratur
uuuu-uuuu ISBN:9781681253596 LIBRIS-ID:x9hkwc5vvktr0qf4 Valda delar, om metoder för behandling vid SSD. Sök i biblioteket
2017 URL: Länk Ingår i: Pediatrics
2014 Ingår i: International Journal of Speech & Language Pathology
American Speech-Language-Hearing Association, 2021 URL: www.asha.org/Practice-Portal/Clinical-Topics/Childhood-Apraxia-of-Speech/
2010 URL: https://doi.org/10.1044/0161-1461(2009/08-0129) Ingår i: Language, speech, and hearing services in schools[Elektronisk resurs].
Chichester : Wiley-Blackwell, 2011 - 1 online resource ([xvii], 373 p.) ISBN:9781119998570 LIBRIS-ID:12746210 Kapitel 6 Sök i biblioteket
2017 URL: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0172242 Ingår i: PloS one
2021 URL: https://doi.org/10.1177/0023830920987268 Ingår i: Language and speech
2020 URL: https://doi.org/10.1044/2020_LSHSS-20-00003 Ingår i: Language, speech, and hearing services in schools[Elektronisk resurs].