Tal- och språkstörningar hos barn och ungdomar 2, 4,5 hp
Speech and Language Disorders in Children and Youth 2, 4,5 credits- Kurskod
- 2LG105
- Kursens benämning
- Tal- och språkstörningar hos barn och ungdomar 2
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2021-10-18
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2024-10-14
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Studenten får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva orsaker till läs- och skrivsvårigheter inklusive ledande förklaringsmodeller, och utifrån denna teoretiska grund motivera vad som bör ingå i en logopedisk utredning av läs- och skrivsvårigheter hos en- och flerspråkiga barn och ungdomar i skolåldern.
- Beskriva samförekomst mellan utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar hos barn och ungdomar i skolåldern, hur samspelet mellan individens kapacitet och omgivningens krav påverkar lärande, kommunikation och delaktighet, samt diskutera konsekvenser för bedömning, diagnosticering och intervention.
- Motivera val av förebyggande, intervenerande och kompenserande insatser vid läs- och skrivsvårigheter samt beskriva hur dessa insatser kan utvärderas.
- Ge exempel på innehåll i klassrumsbaserade logopediska utredningar, behandlingsmål och insatser, samt logopedens roll i skolan inklusive samarbete med andra professioner.
Innehåll
Kursen behandlar förekomst och orsaker till språk-, läs- och skrivsvårigheter hos skolbarn och ungdomar. Vidare diskuteras samband mellan tal- och språkstörningar och läs- och skrivsvårigheter, och mellan språk-, läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar. Konsekvenserna för bedömning, diagnosticering och intervention kommer att belysas, och kopplingen mellan teori och praktik.
Kursen behandlar vidare metoder för bedömning av språk och kommunikation hos äldre barn och ungdomar inklusive läsning och skrivning och olika typer av insatser, såväl preventiva som kompensatoriska och intervenerande. Särskilt vikt läggs vid metoder lämpliga för att undersöka funktionell språklig förmåga i skolans olika kontexter ("klassrumsbaserad bedömning") samt hur lämpliga funktionella behandlingsmål och behandlingsaktiviteter för barn och ungdomar i skolåldern kan utformas och utvärderas. Kursen tar även upp aspekter av läs- och skrivprocessen ur ett flerspråkighetsperspektiv samt läs- och skrivutveckling och -svårigheter hos personer som använder alternativ kompletterande kommunikation.
Slutligen berörs logopedens roll i skolan utifrån grundläggande kunskap om pedagogiskt arbete och pedagogiskt förhållningssätt till elever med funktionsnedsättningar samt samarbete med skolans olika professioner.
Arbetsformer
Föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier. En del läraktiviteter kan ske online.
Examination
Examinationen utgörs av skriftliga inlämnings- och diskussionsuppgifter samt en skriftlig salstentamen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen ges som huvudregel på engelska men kan ges helt eller delvis på svenska om omständigheterna medger det.
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Fifth edition. : 2018 - xx, 812 pages ISBN:9780323442343 LIBRIS-ID:22421406 ca 80 sidor Sök i biblioteket
Fifth edition. : Baltimore : Paul H. Brookes Publishing Co., [2020] - PDF (xvi, 686 sidor) ISBN:9781681253046 LIBRIS-ID:t6k6j7rtr9jmhq3w ca 20 sidor Sök i biblioteket
Department of Human Communication Sciences, University of Sheffield, 2022 URL: Teen Talk Valda delar av kapitel 1, 2 och 3.
Artiklar (ytterligare läsning till seminarier kan tillkomma)
2018 Ingår i: Language speech and hearing services in schools.
2021 Ingår i: Dyslexia
2019 Ingår i: International journal of language & communication disorders
2018 Ingår i: Language speech and hearing services in schools.
Rekommenderad litteratur
3rd ed., Pearson new international ed. : Harlow, England : Pearson, c2014. - 1 online resource (i, 321 p.) ISBN:9781292035192- LIBRIS-ID:15124366 Sök i biblioteket
Austin, Texas: PRO-ED, INc., 2024, 743 pages, 2024
Fördjupningslitteratur
New York, NY : Cambridge University Press, 2014 - 271 p. ISBN:978-0-521-11986-3 LIBRIS-ID:16373686 Sök i biblioteket
San Diego, CA : Plural Publishing, Inc., 2020 - pages cm ISBN:9781635502138 LIBRIS-ID:lz4pjl35jhxk4tzx Sök i biblioteket
2022 URL: Länk Ingår i: Child neuropsychology : a journal on normal and abnormal development in childhood and adolescence.