Tal- och språkstörningar hos barn och ungdomar 2, 4,5 hp
Speech and Language Disorders in Children and Youth 2, 4,5 credits- Kurskod
- 2LG105
- Kursens benämning
- Tal- och språkstörningar hos barn och ungdomar 2
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2021-10-18
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2022
Särskild behörighet
För behörighet till kurser på termin 4 gäller att studenten får restera med sammanlagt högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten ska kunna:
- Beskriva tal-, språk- och kommunikationsstörningar inklusive läs- och skrivsvårigheter hos en- och flerspråkiga elever, och diskutera hur språkliga och kulturella krav i omgivningen i samspel med individens kapacitet kan påverka funktionell kommunikation och delaktighet.
- Diskutera ledande förklaringsmodeller till avkodningssvårigheter, beskriva samband mellan läs- och skrivsvårigheter och andra funktionsnedsättningar, samt redogöra för konsekvenser för bedömning och diagnostisering.
- Motivera val av bedömningsmetoder och -verktyg för en- och flerspråkiga elever med språk- och kommunikationsstörningar inklusive läs- och skrivsvårigheter.
- Diskutera logopedens roll i skolan och relationen till andra professioner som möter elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter, motivera val av preventiva, kompensatoriska och intervenerande insatser för elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter, samt beskriva hur logopediska insatser för elever i skolåldern kan utvärderas.
Innehåll
Kursen behandlar förekomst och orsaker till språk-, läs- och skrivsvårigheter hos skolbarn och ungdom. Vidare diskuteras samband mellan tal- och språkstörningar och läs- och skrivsvårigheter, och mellan språk-, läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Diagnostik och differentialdiagnostisering kommer också att belysas. Hur en språkstörnings uttryck kan förändras beroende på sammanhang och kontext kommer att diskuteras, med särskild utgångspunkt i de språkliga kraven i skolan och från ett funktionellt delaktighetsperspektiv.
Kursen behandlar vidare metoder för bedömning av språk och kommunikation hos äldre barn och ungdomar inklusive läsning och skrivning samt diagnostisering, och olika typer av insatser, såväl preventiva som kompensatoriska och intervenerande. Kursen tar även upp aspekter av läs- och skrivprocessen ur ett flerspråkighetsperspektiv samt läs- och skrivutveckling och -svårigheter hos personer som använder alternativ kompletterande kommunikation.
Slutligen berörs logopedens roll i skolan utifrån grundläggande kunskap om pedagogiskt arbete och pedagogiskt förhållningssätt till elever med funktionsnedsättningar, samt utifrån skolans styrdokument och läroplaner.
Arbetsformer
Föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och övningar. Seminarier och praktiska övningar är obligatoriska. En del av dessa aktiviteter kan ske online.
Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Examinationen utgörs av aktivt deltagande vid obligatoriska moment, kortare skriftliga inlämnings- och diskussionsuppgifter samt en skriftlig salstentamen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Fifth edition. : 2018 - xx, 812 pages ISBN:9780323442343 LIBRIS-ID:22421406 ca 110 sidor: s. 418-446, 485-525, 543-546, 551-560, 615-641 Sök i biblioteket
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2017 URL: Länk
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & kultur, [2019] - 79 sidor ISBN:9789127455184 LIBRIS-ID:1bcs91xgzr42x4h3 Sök i biblioteket
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur AB, 2021 - 197 sidor ISBN:9789144154466 LIBRIS-ID:crn9zb6p97c3n5x6 Obligatorisk litteratur: del 2 och 3: ca 100 sidor (Del 1: rekommenderad litteratur) Sök i biblioteket
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2014 - 332 s. ISBN:978-91-85413-66-9 LIBRIS-ID:16938160 URL: Online Kapitel 2, 5, 6, 8, 11 Sök i biblioteket
Fifth edition. : Baltimore : Paul H. Brookes Publishing Co., [2020] - PDF (xvi, 686 sidor) ISBN:9781681253046 LIBRIS-ID:t6k6j7rtr9jmhq3w ca 20 sidor Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2015 - 34 s. ISBN:9789128007269 LIBRIS-ID:19277332 URL: Fulltext Sök i biblioteket
3rd ed., Pearson new international ed. : Harlow, England : Pearson, c2014. - 1 online resource (i, 321 p.) ISBN:9781292035192- LIBRIS-ID:15124366 Sök i biblioteket
Austin, Texas : PRO-ED, Inc., 2015 - xiv, 675 pages ISBN:9781416405955 LIBRIS-ID:18572538 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 119 sidor ISBN:9789127460072 LIBRIS-ID:lz2r7p4tjdsz35c8 Sök i biblioteket
Stockholm : Skolverket, 2016 - 106 s. ISBN:978-91-7559-255-8 LIBRIS-ID:20107426 URL: Länk Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
3., kompletterade uppl. : Stockholm : Skolverket, 2016 - 284 s. ISBN:978-91-38-32691-6 LIBRIS-ID:19509185 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 240 sidor ISBN:9789144138824 LIBRIS-ID:fsp82j0mcf7mxnjm Sök i biblioteket
New York, NY : Cambridge University Press, 2014 - 271 p. ISBN:978-0-521-11986-3 LIBRIS-ID:16373686 Sök i biblioteket
Fourth Edition : Austin, Texas : PRO-ED, 2016 - x, 325 pages ISBN:9781416410133 LIBRIS-ID:19756405 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 404 sidor ISBN:9789144097121 LIBRIS-ID:fpkl6b4hc397bp5b Sök i biblioteket