Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom - verksamhetsintegrerat lärande, 10,5 hp
Speech and Language Disorders in Children and Youth - Work-integrated Learning, 10,5 credits- Kurskod
- 2LG106
- Kursens benämning
- Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom - verksamhetsintegrerat lärande
- Hp
- 10,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2021-10-18
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2024-10-14
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Studenten får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet och behöver även godkänt resultat på momentet Karaktäristik inom kursen 2LG103: Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom 1, och hela kursen Professionell utveckling 3, termin 3.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenten, under omfattande handledning, kunna följande inom området barn och ungdomar med tal-, språk- och kommunikationsstörningar samt läs- och skrivsvårigheter:
- Hålla i del av besök med patient/brukare, anhörig eller personal med anamnestagning, bedömning, behandling, återgivning och rådgivning.
- Delta i testning som del av bedömning och resonera kring val av testmetod.
- Delta i planering och genomförande av direkt och/eller indirekt behandling.
- Formulera journalanteckning och skriftliga utlåtanden samt kommunicera information på ett för ändamålet korrekt sätt efter återkoppling.
- Bemöta patienter/brukare, anhöriga, kollegor och andra yrkesutövare på ett professionellt sätt.
- I handledarsituationen reflektera över egna insatser.
Innehåll
Den verksamhetsförlagda utbildningen sker inom de logopediska verksamhetsområdena tal- och språkstörning, kommunikationssvårigheter och läs- och skrivsvårigheter hos barn och ungdomar. Fokus ligger på att träna de generiska färdigheterna inom området utifrån det patientunderlag som finns i verksamheten där studenten är placerad. Dessa färdigheter ligger till grund för fortsatt utveckling under VFU/VIL-kurser på senare terminer.
Kursen innefattar undersökning, bedömning, analys, behandling, åtgärder och dokumentation inom verksamhetsområdet. Diskussion om motiv för val av metoder utifrån aktuell teori och evidens och med avseende på ICF-klassifikation ingår i kursen, liksom beaktande av förutsättningar för bedömning och behandling av barn med flerspråkig bakgrund. Interprofessionellt samarbete betonas under kursen och uppgifter att identifiera, beskriva och reflektera kring kompetenser hos andra professioner som logopeden samverkar med ingår. Det ingår också att beskriva och diskutera logopediska åtgärder för barn med motoriska och/eller kognitiva funktionsnedsättningar. Vad gäller alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) ingår aktiviteter för träning i att föreslå lämpligt individuellt anpassat AKK-sätt, att ge instruktion till patient eller närstående samt att resonera om betydelsen av symbolsystem, vokabulär och organisation av vokabuläret.
Arbetsformer
Det verksamhetsförlagda utbildningen under denna period består av två placeringar i logopedisk verksamhet (logopedmottagning och ett habiliteringscenter). I verksamheten genomförs auskultationer och eget patientarbete under handledning samt deltagande i fallkonferens/teammöten, hem- och förskolebesök. Flera VIL-relaterade lärtillfällen sker vid lärosätet i form av t ex workshop, gruppövningar och reflektionsuppgifter.
Examination
Examinationen sker löpande och utgörs av sammanlagd bedömning av uppnådda lärandemål i verksamhet enligt ett bedömningsinstrument samt godkänt resultat i obligatoriska muntliga och skriftliga läraktiviteter. Bedömningen ställs i relation till att studenten går på termin 4 och ska uppnå lärandemålen under handledning.
All undervisning är obligatorisk om inget annat anges på schemat. Vid kortare frånvaro ansvarar studenten själv för att ta kontakt med handledare och vid längre frånvaro ska kontakt även tas med kursansvarig lärare. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Studieresultat kan inte rapporteras innan studenten deltagit i samtliga obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa tillfälle kursen ges.
Studerande som inte blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att gå om det aktuella momentet en gång. Efter två underkända praktikperioder i samma moment kan studenten söka dispens hos utbildningsnämnden för att genomgå momentet ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tilllfälle på denna kurs.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk är svenska, men läraktiviteter på engelska kan förekomma.
Studenten förväntas följa de rutiner för hygien och arbetskläder som finns i den verksamheten där man är placerad.
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Fifth edition. : Baltimore : Paul H. Brookes Publishing Co., [2020] - PDF (xvi, 686 sidor) ISBN:9781681253046 LIBRIS-ID:t6k6j7rtr9jmhq3w Sök i biblioteket
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2014 - 332 s. ISBN:978-91-85413-66-9 LIBRIS-ID:16938160 URL: Online Sök i biblioteket
Svenska logopedförbundet (Slof), 2017 URL: Länk
Rekommenderad litteratur
3. utg. : Lövestad : Bam språkteknik, 2008 - 97 s. ISBN:978-91-633-2386-7 (sprialh.) LIBRIS-ID:10920618 Sök i biblioteket
uuuu-uuuu ISBN:9780323442350 LIBRIS-ID:gt1qjz3tdzhrm3mv URL: Online access for KIB Sök i biblioteket
Socialstyrelsen, 2019 URL: Kunskapsläget kring förekomst och konsekvenser av språkstörning för normalbegåvade unga och vuxna i ett livsperspektiv
Socialstyrelsen, URL: Kunskapsguiden. Språkstörning
ISBN:9789144181370 LIBRIS-ID:l4mk0zxjj5m2cvjv Sök i biblioteket