Kursplan för

Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom - verksamhetsintegrerat lärande, 10,5 hp

Speech and Language Disorders in Children and Youth - Work-integrated Learning, 10,5 credits

Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2022.
Kurskod
2LG106
Kursens benämning
Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom - verksamhetsintegrerat lärande
Hp
10,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2021-10-18
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2022

Särskild behörighet

För tillträde till termin 4 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet samt godkänt resultat på Professionell utveckling 3, termin 3.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten under handledning kunna: 
  • undersöka barn och ungdom med svårigheter relaterade till tal, språk, kommunikation, samt läsning och skrivning
  • delta i testning som del av bedömning, motivera val av testmetod, samt utifrån analys av testresultatet föreslå diagnos och åtgärder
  • beskriva resultat av bedömning för föräldrar och/eller personal i förskola/skola samt ge råd om riktade insatser, t.ex. stimulans eller hjälpmedel för kommunikation, läsning och skrivning
  • planera och genomföra direkt och/eller indirekt behandling samt andra åtgärder
  • utifrån bedömning av en patient värdera behovet av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) och föreslå ett lämpligt AKK-sätt samt förbereda instruktioner för användande till patient eller närstående
  • utifrån remiss/frågeställning beskriva och diskutera logopediska åtgärder för barn med motoriska och/eller kognitiva funktionsnedsättningar
  • formulera journalanteckningar och skriftliga utlåtanden på ett för området korrekt sätt och beskriva aktuell juridik för journalskrivning
  • samarbeta med patienter, anhöriga, kollegor och andra yrkesutövare på ett professionellt sätt
  • i handledarsituationen reflektera över egna insatser
  • identifiera och beskriva kompetenser hos minst tre andra professioner som logopeden samverkar med

Innehåll

Den verksamhetsförlagda utbildningen sker inom de logopediska verksamhetsområdena tal-, och språkstörning, kommunikationssvårigheter och läs- och skrivsvårigheter hos barn och ungdomar. Fokus ligger på att träna de generiska färdigheterna inom området utifrån det patientunderlag som finns i verksamheten där studenten är placerad. Kursen innefattar undersökning, bedömning, analys, behandling, åtgärder och dokumentation av patienter/brukare inom verksamhetsområdet. Diskussion om motiv för val av metoder utifrån aktuell teori och evidens och med avseende på ICF-klassifikation ingår i kursen, liksom beaktande av förutsättningar för bedömning och behandling av barn med flerspråkig bakgrund. Olika syn på hälsobegreppet och på barns utveckling diskuteras med utgångspunkt i en mångkulturell omvärld.

Arbetsformer

Den klinisk-praktiska utbildningen (praktik) omfattar VIL i verksamhet med huvudplacering i en verksamhet, t ex en logopedmottagning eller ett habiliteringscenter. Undervisningen ges i mindre grupper om 2-6 studenter. Lärandemålen ska nås med stöd av handledning. I verksamheten genomförs auskultationer och eget patientarbete under handledning samt deltagande i fallkonferens/teammöten, hem- och förskolebesök, VIL-relaterade aktiviteter vid lärosätet genomförs också i form av t ex workshop, genomgångar, och gruppövningar.

All undervisning är obligatorisk om inget annat anges på schemat. Vid kortare frånvaro ansvarar studenten själv för att ta kontakt med handledare och vid längre frånvaro ska kontakt även tas med kursansvarig lärare. För mer detaljerad information, se Studiehandledningen. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Studieresultat kan inte rapporteras innan studenten deltagit i samtliga obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa tillfälle kursen ges.

Examination

Sammanlagd examination av genomförd verksamhetsförlagd utbildning används, vilket innebär uppnådda lärandemål under VIL i verksamheterna enligt bedömning (se nedan) samt godkända obligatoriska bedömningsinstrument: uppfylld närvaro, färdigställande av journaler, tillämpning av kunskaper och färdigheter enligt lärandemålen samt förmågan att samarbeta. Vid bedömningen tas också hänsyn till ett professionellt förhållningssätt i mötet med patienten/brukaren, anhörig och annan personal. Denna bedömning ställs i relation till att studenten går på termin 4 och ska uppnå lärandemålen under handledning. 

Studerande som inte blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att gå om det aktuella momentet en gång. Efter två underkända praktikperioder i samma moment kan studenten söka dispens hos utbildningsnämnden för att genomgå momentet ytterligare en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tilllfälle på denna kurs.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Studenten förväntas följa de rutiner för hygien och arbetskläder som finns i den verksamheten där man är placerad.

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Manualer för bedömningsmaterial, test och behandlingsprogram tillkommer. Dessa behöver ej köpas in utan lånas på resp. praktikplats eller på Enheten för logopedi.

Rekommenderad litteratur

Magnusson, Barbro Teckenkommunikation : grundordbok - med illustrationer
Beukelman, David R.; Light, Janice C. Augmentative & alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs