Idrottsmedicin, 7,5 hp
Sports Medicine, 7,5 credits- Kurskod
- 2LK022
- Kursens benämning
- Idrottsmedicin
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för fysiologi och farmakologi
- Medverkande institutioner
- Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
- Institutionen för medicin, Solna
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2009-12-02
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2023-04-24
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2023
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1-3 samt godkänt på momentet "Medicinsk diagnostik" i kursen Den sjuka människan 2 samt godkänd praktisk färdighetsexamination på patient i kursen Integrerad deltentamen.
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Mål
Syfte
Syftet är att studenten ska tillägna sig en fördjupad kompetens inom det idrottsmedicinska fältet, att hantera kliniskt relevanta frågeställningar, effektivt kunna leda och medverka i arbete med levnadsvanor och därmed förbättrad vårdkvalitet samt insikt i idrottsmedicinsk forskning.
Kursen utgör en fördjupning av kursen klinisk medicin (tema 3) på läkarprogrammet.
Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4)*.
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
- diskutera och analysera värdet av fysisk aktivitet och rehabilitering som en del av behandling eller som alternativ behandling och i relation till vetenskaplig litteratur (S3)
- analysera och jämföra principer för handläggning av fysisk aktivitet på recept (FaR) för specifika medicinska tillstånd (S3)
- analysera och jämföra individer med träningsrelaterade problem (S3)
Färdigheter:
Studenten ska kunna
- rådgiva patienter kring utövande av fysisk aktivitet och idrott samt tillämpa preventions- och rehabiliteringsprinciper för idrottsrelaterade skador (M2)
- utreda och fastställa behov av fysisk aktivitet för patienter och använda FaR (M2)
Förhållningssätt:
Studenten ska kunna
- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och annan personal samt ta aktivt ansvar för sitt eget lärande och sin professionella utveckling
Innehåll
Kursen är inriktad på principerna för praktisk handläggning av idrottsskador och träning/fysisk aktivitet hos friska och vid vissa sjukdomstillstånd. Inlärningen baseras på föreläsningar och på fall under handledning av erfarna idrottsmedicinare, både kliniker och grundforskare. Inom kursen belyses det faktum att fysisk inaktivitet är särskilt prevalent inom socioekonomiska grupper med låg utbildning och lägre inkomst.
Inom flera olika medicinska och kirurgiska specialiteter möter läkare idrottsmedicinskt relaterade problem som kräver kunskap rörande exempelvis: överbelastningsskador, rehabilitering efter skada, vätska och nutrition, infektioner vid träning, dopning samt fysisk aktivitet för olika åldersgrupper. Detta är områden som kommer att beröras under kursens gång.
VIL är förlagd till kliniker och testkliniker i syfte att koppla samman teori med praktik. Dessa omfattar basal träningsfysiologi, idrottsskador samt lämplig fysisk aktivitet för något av ett stort antal tillstånd.
Färdighetsträning sker i form av att använda forskningsrelaterade mätmetoder.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i form av studiebesök och auskultation. Fallbaserad undervisning och andra praktiska demonstrationer. Färdighetsträning. Projektarbete.
Examination
Obligatorier:
Aktivt deltagande i projektarbetet, VIL, studiebesök/auskultation samt vid seminarier, då dessa tränar kompetenser som behövs för att uppnå kursmålen och som är svåra att tillgodogöra sig på annat sätt.
Examination:
Muntlig och skriftlig redovisning av vetenskapligt projektarbete. Opposition på andra studenters projektarbeten. Individuell bedömning av studenternas prestationer.
Muntlig examination.
Kursansvarig bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Kursen läggs ner och ges sista gången HT2023. Kursen ersätts inte med annan kurs då programmet avvecklas. Utöver ordinarie skriftlig examination och examinerande seminarier, ges ytterligare 3 examinationstillfällen för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat. För obligatorier erbjuds högst tre resttillfällen eller om examinator så anger, ersättningsuppgift. Skriftlig examination och obligatorier enligt denna kursplan ges sista gången HT24. Datum meddelas genom kurswebb.
Övriga föreskrifter
Kursen fördjupar temanära kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte medräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.
**
Målet omfattar professionell utveckling (PU), vetenskaplig utveckling (VetU) och primärvård (PV)
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk kurslitteratur
YFA, 2015 URL: Länk
Rekommenderad litteratur
Aktuell vetenskaplig litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB, 2011 - 574 s. ISBN:978-91-44-04109-4 (inb.) LIBRIS-ID:12149657 Sök i biblioteket