Kursplan för

Idrottsmedicin, 7,5 hp

Sports Medicine, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT09 , HT14 , VT15 , VT17 , HT23
Kurskod
2LK022
Kursens benämning
Idrottsmedicin
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för fysiologi och farmakologi
Medverkande institutioner
  • Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
  • Institutionen för medicin, Solna
  • Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Programnämnden för läkarprogrammet
Datum för fastställande
2009-12-02
Reviderad av
Programnämnd 2
Senast reviderad
2016-11-08
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2017

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1–3 samt godkänt på momentet ”Medicinsk diagnostik” i kursen Den sjuka människan 2 samt godkänd praktisk färdighetsexamination på patient i kursen Integrerad deltentamen.

Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Mål

Syfte
Syftet är att studenten ska tillägna sig en fördjupad kompetens inom det idrottsmedicinska fältet, att hantera kliniskt relevanta frågeställningar, effektivt kunna leda och medverka i arbete med levnadsvanor och därmed förbättrad vårdkvalitet samt insikt i idrottsmedicinsk forskning.
Kursen utgör en fördjupning av kursen klinisk medicin (tema 3) på läkarprogrammet.

Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4)*.

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
- diskutera och analysera värdet av fysisk aktivitet och rehabilitering som en del av behandling eller som alternativ behandling och i relation till vetenskaplig litteratur (S3)
- analysera och jämföra principer för handläggning av fysisk aktivitet på recept (FaR) för specifika medicinska tillstånd (S3)
- analysera och jämföra individer med träningsrelaterade problem (S3)

Färdigheter:
Studenten ska kunna
- rådgiva patienter kring utövande av fysisk aktivitet och idrott samt tillämpa preventions- och rehabiliteringsprinciper för idrottsrelaterade skador (M2)
- utreda och fastställa behov av fysisk aktivitet för patienter och använda FaR (M2)

Förhållningssätt:
Studenten ska kunna
- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och annan personal samt ta aktivt ansvar för sitt eget lärande och sin professionella utveckling

Innehåll

Kursen är inriktad på principerna för praktisk handläggning av idrottsskador och träning/fysisk aktivitet hos friska och vid vissa sjukdomstillstånd. Inlärningen baseras på föreläsningar och på fall under handledning av erfarna idrottsmedicinare, både kliniker och grundforskare. Inom kursen belyses det faktum att fysisk inaktivitet är särskilt prevalent inom socioekonomiska grupper med låg utbildning och lägre inkomst.

Inom flera olika medicinska och kirurgiska specialiteter möter läkare idrottsmedicinskt relaterade problem som kräver kunskap rörande exempelvis: överbelastningsskador, rehabilitering efter skada, vätska och nutrition, infektioner vid träning, dopning samt fysisk aktivitet för olika åldersgrupper. Detta är områden som kommer att beröras under kursens gång.
 
VIL är förlagd till kliniker och testkliniker i syfte att koppla samman teori med praktik. Dessa omfattar basal träningsfysiologi, idrottsskador samt lämplig fysisk aktivitet för något av ett stort antal tillstånd.
Färdighetsträning sker i form av att använda forskningsrelaterade mätmetoder.
 

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i form av studiebesök och auskultation. Fallbaserad undervisning och andra praktiska demonstrationer. Färdighetsträning. Projektarbete.

Examination

Obligatorier: 
Aktivt deltagande i projektarbetet, VIL, studiebesök/auskultation samt vid seminarier, då dessa tränar kompetenser som behövs för att uppnå kursmålen och som är svåra att tillgodogöra sig på annat sätt.
 
Examination:
Muntlig och skriftlig redovisning av vetenskapligt projektarbete. Opposition på andra studenters projektarbeten. Individuell bedömning av studenternas prestationer.
Muntlig examination.
 
Kursansvarig bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde. 

Övriga föreskrifter

Kursen fördjupar temanära kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte medräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.

**
Målet omfattar professionell utveckling (PU), vetenskaplig utveckling (VetU) och primärvård (PV)

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur

FYSS, 2015: Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling

Rekommenderad litteratur

Aktuell vetenskaplig litteratur

Eriksson, Bengt O. Idrott, hälsa och sjukdom