Från symptom till diagnos och behandling - sjukdomar i hormonproducerande organ, 7,5 hp
Symptoms, diagnosis and treatment - endocrine diseases, 7,5 credits- Kurskod
- 2LK042
- Kursens benämning
- Från symptom till diagnos och behandling - sjukdomar i hormonproducerande organ
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
- Medverkande institutioner
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2010-05-11
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2010
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1-3 samt godkänt på momentet "Medicinsk diagnostik" i kursen Den sjuka människan 2 och momentet "Kliniskt körkort" i kursen Integrerad deltentamen samt grundläggande erfarenhet av patientkontakt och journalskrivning
Mål
Det övergripande målet är att studenten ska ha erhållit fördjupade kunskaper om hormonella reglersystem och hormoneffekter för att förstå och kunna härleda symptom på hormonell sjukdom till korrekt diagnos och behandling, av särskild vikt pga behandlingsbara sjukdomar hos ofta unga patienter och flera av våra vanliga folksjukdomar. Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *. Kunskap och förståelse: Studenten skall kunna de viktigaste hormonella reglersystemen, (hypothalamus-hypofys, thyroidea, parathyroidea, pancreas, binjurar, gonader och tarm) hormoneffekter och tecken på hormonell över- och underfunktion (S4). Studenten skall förstå sambandet mellan den kliniska symptombilden och den hormonella sjukdomen (S3). Studenten skall kunna de viktigaste behandlingsstrategierna, särskilt vid livshotande, behandlingsbara hormonsjukdomar (S2). Studenten skall ha en uppfattning om bakgrund och orsak till sjukdomar i hormonproducerande organ för att kunna söka ytterligare information och följa utvecklingen inom området (S1). Färdigheter: Studenten ska kunna göra korrekt anamnes, som innehåller den för olika diagnoser adekvata, nödvändiga och viktiga informationen såsom möjliga komplikationer (M2). Studenten skall kunna göra noggrant status med fokus på särskilda undersökningar (M4). Studenten ska kunna föreslå utredningsprogram vid misstänkt diagnos (M3). Studenten ska kunna tolka och diskutera resultat av utredning, föreslå ev. komplettering och också föreslå behandling (M3). Förhållningssätt: Studenten ska visa förmåga att skapa god kontakt såsom förtroende och lyssnande med patienten för att kunna handlägga utredning, diagnos, behandling och uppföljning på bästa sätt (M3). Studenten ska visa förmåga att analysera och tillgodose patientens behov av information (M3). Studenten ska visa förmåga att korrekt prioritera utredning i ett tidsperspektiv relaterat till misstänkt diagnos och kunna beskriva detta (M3). Studenten skall kunna diskutera etiska överväganden vid kronisk sjukdom (M2).
Innehåll
Kursen syftar till en fördjupad kunskap om hormonella reglersystem och hormoneffekter för att förstå och kunna relatera olika symptombilder till specifika diagnoser. Olika behandlingsstrategier med särskild betoning på farmakologisk substitutionsbehandling diskuteras liksom bakomliggande orsaker till sjukdomar i hormonbildande organ. Sjukdomar i hormonproducerande organ omfattar såväl flera grupper av folksjukdomar- diabetes mellitus, thyroidea-parathyroideasjukdomar och benmetabola sjukdomar (osteoporos)- som mer ovanliga sjukdomsgrupper som hypofyssjukdomar, binjuresjukdomar och hormonella tarmsjukdomar. Gemensamt för många av dessa sjukdomsgrupper är att man ofta drabbas i unga år. Med korrekt behandling är dock de flesta patienter botbara eller behandlingsbara. Utan korrekt diagnos och behandling uppstår ofta livshotande tillstånd. Det är därför nödvändigt att ha så stor kunskap som möjligt för att förstå och misstänka hormonell sjukdom bakom ibland subtila symptom. Dessa patientgrupper kommer framtida läkare att träffa oavsett specialitet och verksamhet. Studenterna tränas i anamnes och statustagande av patienter med hormonella sjukdomar, framförallt folksjukdomarna diabetes mellitus och thyroideasjukdomar. Kompetensen kompletteras med undervisning om hormonella reglersystem, patofysiologi, behandlingsstrategier och farmakologi. Träning i informationssökande ingår. Lärare från olika kliniska discipliner med huvudansvar från klinisk endokrinologi deltar i samarbete med klinisk farmakologi, bild och funktion samt paramedicinare. Helhetsperspektiv och integrering inom detta område har de deltagande lärarna mångårig erfarenhet av. Kursen bygger på ronder, patientdemonstrationer, patientkonferenser och egna patienter för träning under individuell handledning med efterföljande gemensamma diskussioner i seminarieform. Undervisning i seminarieform. De flesta hormonellt orsakade sjukdomarna har genusperspektiv med olika symptombild, incidens och även behandlingsperspektiv, vilket utgör en viktig del i kursens kunskapsförmedling. Etnicitet påverkar frekvens av vissa diagnoser. Vi kommer att särskilt diskutera förhållningssätt vid kontakt med unga, nyinsjuknade patienter, där diagnosen kräver livslång behandling och kontroller, ofta med behov av särskild livsföring (ex. diabetes mellitus). Vi arbetar med stora nätverk av nära samarbete mellan basvetenskap vid ffa KI och klinisk forskning inom alla sektioner av endokrinologi. Flera berörda områden kommer att belysas i forskningsperspektiv med diskussioner angående aktuell forskningsfront. Kursen indelas i olika kunskapsområden, där varje del (exempelvis diabetes mellitus, benmetabola sjukdomar och hypofyssjukdomar) har teoretisk introduktion, seminarier, ronder och individuell handläggning med utredning och behandling. Sammanfattning där deltagarnas patienter presenteras och diskuteras och avslutning med redogörelse för aktuell forskningsfront. Individuella fördjupningsprojekt med 1 deltagare/grupp. Litteraturgenomgång, gärna med aktuell frågeställning (ex. indikation för minirin till nocturi hos barn upphör) resultat av nya behandlingar (ex. sometainj/1g/år med tydligt resultat på vissa frakturer hos bensköra) mm. Integrerande uppgifter: 1. Viktminskning 2. Stor och liten urinmängd 3. Trötthet 4. Menstruationsrubbning 5. Ökad svettning 6. Infertilitet/sexuell dysfunktion
Arbetsformer
Undervisningsformer relaterade till kursens mål: Föreläsningar, seminarier, ronder, konferenser med och utan patienter, individuellt patientomhändertagande, fördjupningsprojekt.
Examination
Obligatoriska moment: Patientkontakter på ronder och mottagning med journalskrivning, omfattande de olika delarna av endokrinologin. Konferensbesök på sektioner inom det endokrina nätverket med seminarier (Andrologen, Farmlab samt Röntgen). Godkänd handläggning av 5 egna patientfall som handlagts individuellt. Individuellt patientfall redovisas med förslag till utredning, diagnos och behandling i grupp med gemensam diskussion. Individuellt patientfall för uppföljning av vårdprocessen, redovisas skriftligt. Godkänt fördjupningsprojekt med gemensam muntlig redovisning för kursdeltagarna och lärarna. Redovisning av kunskaper i fysiologi och patofysiologi skriftligt. Godkänt i angivna kompetenser enl ovan: Patientbemötande. Samarbetsförmåga. Analys av patientkontakt, utredning och behandling. Förmåga att diskutera resultat och differentialdiagnoser. Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Behörighet Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammet. Kursvärdering sker enlig de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet. Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. Om du är osäker kontakta studievägledningen. * Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin: S1) enkel (ex. känna till, identifiera), S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva), S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera). Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid: M1) veta, M2) veta hur man utför, M3) kunna visa, och M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur:
4.[rev] uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 502 s. ISBN:9789147093311 LIBRIS-ID:11617792 Sök i biblioteket
New York : McGraw-Hill Medical, 2007 - xiv, 1010 s. ISBN:0-07-144011-9 (ISBN 10) LIBRIS-ID:10577774 Sök i biblioteket
2. uppl. : Liber, 2007 - 456 s. ISBN:91-47-08428-6 (inb.) LIBRIS-ID:10521230 Sök i biblioteket