Praktisk allmänmedicin inför AT med fördjupning inom ortopedisk medicin, 7,5 hp
Family Medicine Prior to Internship and Extended Proficiency in Orthopedic Medicine, 7,5 credits- Kurskod
- 2LK072
- Kursens benämning
- Praktisk allmänmedicin inför AT med fördjupning inom ortopedisk medicin
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Medverkande institutioner
- Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik
- Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2011-10-18
- Reviderad av
- Programnämnd 2
- Senast reviderad
- 2014-10-14
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2015
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1–9. För tillträde till kursen ”Integrerad slutexamination” samt SVK på termin 11 krävs dessutom alla
högskolepoäng från termin 10 samt att studenten är registrerad på kursen ”Hälsa i samhälle och miljö”.
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU- tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig en bred och fördjupad kompetens i handläggning av patienter i primärvård samt ny och utvidgad kunskap inom ortopedisk medicin ur ett allmänmedicinskt perspektiv.
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
Kunskap och förståelse
Studenten skall kunna
- Självständigt analysera, bedöma, och handlägga patienter med i primärvård vanligen förekommande symptom och tillstånd *(S4).
- relatera och diskutera biomekanik, fysiologiska faktorer, skadeprevention och rehabilitering inom ortopedisk medicin hos såväl vuxna som barn (S3)
Färdigheter
Studenten skall kunna
- behärska korrekt teknik vid allmän statusundersökning och självständigt kunna utföra diagnostiska undersökningar såsom (S3)
- kunna utföra ett riktat ortopedmedicinskt status inklusive perifert neurologiskt status (S3)
- kunna värdera och skriftligt sammanställa vetenskapliga rön.* (S3)
Förhållningssätt Studenten skall kunna
- tillämpa ett patientcentrerat arbetssätt med beaktande av patientens autonomi och delaktighet i den egna vården, där kunskap och erfarenhet integreras i ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt *
Innehåll
Kursen avser att ge fördjupade kunskaper inom ämnet allmänmedicin. Fokus är dels de stora folksjukdomarna och dels områden som endast mera översiktligt tidigare berörts i core för läkarprogrammet, såsom ortopedisk medicin och idrottsmedicin. Kursen är till huvuddelen förlagd i
verksamhetsförlagd utbildning på vårdcentral med träning och utveckling av kliniska och konsultatoriska färdigheter samt ett professionellt förhållningssätt. Särskild vikt läggs vid medicinsk kompetens, analytiskt tänkande och differentialdiagnostiska överväganden. Förmågan till kreativ anpassning i varje individuellt patientmöte med beaktande av bland annat patientens egna förmågor, genusperspektiv, sociala faktorer, språk och etnicitet tränas.
En ökande grad av autonomi i arbetet eftersträvas. Studenten får, med stöd av handledare, arbeta självständigt med patienter med mångfacetterade problemställningar, både vid egen bokad mottagning och vid öppen akutmottagning samt vid mottagning på BVC.
En dryg vecka av kursen utgörs av en ortopedmedicinsk/idrottsmedicinsk fördjupningsdel med såväl praktiskt som teoretiskt innehåll. Delar av kursen är förlagda vid till exempel Artro Clinic och GIH.
Ett vetenskapligt fördjupningsarbete ingår i kursen där studenten inom ett allmänmedicinskt område fördjupar sina kunskaper och sammanställer resultaten i en kort skriftlig vetenskaplig rapport.
I kursen ingår delmoment såsom fysiologi, anatomi, klinisk mikrobiologi, klinisk fysiologi, ortopedi, invärtes medicin och kirurgi i ett allmänmedicinskt perspektiv.
I kursen eftersträvas att studenten alltmer självständigt kan integrera ett vetenskapligt förhållningssätt med teoretiska och kliniska färdigheter i det kliniska arbetet. Det eftersträvas även tydlig koppling till användande av vetenskaplig kompetens i daglig klinisk verksamhet som bas för
beslutsfattande, men också samspelet med den professionella rollen och förhållningssättet i det enskilda fallet.
Integrerande uppgifter:
‐ Rörelsesvårighet
‐ Smärta i nacke/skuldra/rygg
‐ Svullnad/smärta i led/extremitet
‐ Trauma/skada
‐ Kraftnedsättning
Arbetsformer
Kursen är uppbyggd kring verksamhetsförlagd utbildning med egna kliniska fall vilka ligger till grund för seminarier och färdighetsträning, konsultations-förmåga och professionellt förhållningssätt. Muntliga, skriftliga och praktiska övningar ingår.
Ortopedmedicinska statusövningar ingår som workshops, seminarier, tillsammans med fallbaserad undervisning i vården samt färdighetsträning under verksamhetsförlagd utbildning.[MO1]
Självstudier i form av en fallbeskrivningar som presenteras vid ett studentlett seminarium,samt projektarbete med ett virtuellt patientfall, omfattande en litteraturgranskning inom valbart fördjupningsområde mot bakgrund av evidensbaserad medicin (EBM). Projektarbetena presenteras muntligt och skriftligt.
Kursansvarig bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Obligatoriska moment: Genom verksamhetsförlagd utbildning/VIL tränar studenten kompetenser som behövs för att uppnå kursmålen och som inte går att tillgodogöra sig på annat sätt.
Examination: godkänd prestation vid kliniska seminarier, att kunna föra ett klinisk relevant resonemang samt att tillämpa ett patientcentrerat arbetssätt med beaktande av patientens autonomi och delaktighet i den egna vården. Godkänd prestation i verksamhetsförlagd utbildning/VIL. Projektarbete i form av skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination i form av presentation av projektarbete i grupp. Strukturerat praktiskt prov.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU tillfälle är
förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till
nytt VFU tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursen fördjupar temanära kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte medräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Litteratur och övriga läromedel
Ingen obligatorisk kurslitteratur.
3., [uppdaterade och omarb.] uppl. /b översättning av Viveka Tunek, Susanne Brokop, kapitel 21 ; [konstnärer: Lennart : Stockholm : Prisma, 2003 - x, 534 s. ISBN:91-518-3995-4 (inb.) LIBRIS-ID:8904870 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2000 - 381 s. ISBN:91-47-04884-0 (inb.) LIBRIS-ID:8354323 Sök i biblioteket
2. uppl. : Sollentuna : Orion-Farmos läkemedel, 1996 - 136 s. LIBRIS-ID:8224398
Sollentuna : Orion-Farmos läkemedel, 1992 - 186 s. ISBN:91-970727-7-X (inb.) LIBRIS-ID:8224399 Sök i biblioteket
4., omarb. uppl. : Gävle : Shoedoc, 2009 - 328 s. ISBN:978-91-633-4462-6 (inb.) LIBRIS-ID:11599530 Sök i biblioteket