Kursplan för

Praktisk allmänmedicin inför AT med fördjupning inom ortopedisk medicin, 7,5 hp

Family Medicine Prior to Internship and Extended Proficiency in Orthopedic Medicine, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT15 , HT16
Kurskod
2LK072
Kursens benämning
Praktisk allmänmedicin inför AT med fördjupning inom ortopedisk medicin
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Medverkande institutioner
  • Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik
  • Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2011-10-18
Reviderad av
Programnämnd 2
Senast reviderad
2014-10-14
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2015

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1–9. För tillträde till kursen ”Integrerad slutexamination” samt SVK på termin 11 krävs dessutom alla
högskolepoäng från termin 10 samt att studenten är registrerad på kursen ”Hälsa i samhälle och miljö”.
 
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU- tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
 

Mål

Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig en bred och fördjupad kompetens i handläggning av patienter i primärvård samt ny och utvidgad kunskap inom ortopedisk  medicin ur ett allmänmedicinskt perspektiv.
 
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
Kunskap och förståelse
Studenten skall kunna
- Självständigt analysera, bedöma, och handlägga patienter med i primärvård vanligen förekommande symptom och tillstånd *(S4).
- relatera och diskutera biomekanik, fysiologiska faktorer, skadeprevention och rehabilitering inom ortopedisk medicin hos såväl vuxna som barn (S3)
 
Färdigheter
Studenten skall kunna
- behärska korrekt teknik vid allmän statusundersökning och självständigt kunna utföra diagnostiska undersökningar såsom (S3)
- kunna utföra ett  riktat ortopedmedicinskt status inklusive perifert neurologiskt status (S3)
- kunna värdera och skriftligt sammanställa vetenskapliga rön.* (S3)
 
 
Förhållningssätt Studenten skall kunna
- tillämpa ett patientcentrerat arbetssätt med beaktande av patientens autonomi och delaktighet i den egna vården, där kunskap och erfarenhet integreras i ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt *
 

Innehåll

Kursen avser att ge fördjupade kunskaper inom ämnet allmänmedicin. Fokus är dels de stora folksjukdomarna och dels områden som endast mera översiktligt tidigare berörts i core för läkarprogrammet, såsom ortopedisk medicin och idrottsmedicin. Kursen är till huvuddelen förlagd i
verksamhetsförlagd utbildning på vårdcentral med träning och utveckling av kliniska och konsultatoriska färdigheter samt ett professionellt förhållningssätt. Särskild vikt läggs vid medicinsk kompetens, analytiskt tänkande och differentialdiagnostiska överväganden. Förmågan till kreativ anpassning i varje individuellt patientmöte med beaktande av bland annat patientens egna förmågor, genusperspektiv, sociala faktorer, språk och etnicitet tränas.

En ökande grad av autonomi i arbetet eftersträvas. Studenten får, med stöd av handledare, arbeta självständigt med patienter med mångfacetterade problemställningar, både vid egen bokad mottagning och vid öppen akutmottagning samt vid mottagning på BVC.

En dryg vecka av kursen utgörs av en ortopedmedicinsk/idrottsmedicinsk fördjupningsdel med såväl praktiskt som teoretiskt innehåll. Delar av kursen är förlagda vid till exempel Artro Clinic och GIH.

Ett vetenskapligt fördjupningsarbete ingår i kursen där studenten inom ett allmänmedicinskt område fördjupar sina kunskaper och sammanställer resultaten i en kort skriftlig vetenskaplig rapport.

I kursen ingår delmoment såsom fysiologi, anatomi, klinisk mikrobiologi, klinisk fysiologi, ortopedi, invärtes medicin och kirurgi i ett allmänmedicinskt perspektiv.

I kursen eftersträvas att studenten alltmer självständigt kan integrera ett vetenskapligt förhållningssätt med teoretiska och kliniska färdigheter i det kliniska arbetet. Det eftersträvas även tydlig koppling till användande av vetenskaplig kompetens i daglig klinisk verksamhet som bas för
beslutsfattande, men också samspelet med den professionella rollen och förhållningssättet i det enskilda fallet.

Integrerande uppgifter:
‐ Rörelsesvårighet
‐ Smärta i nacke/skuldra/rygg
‐ Svullnad/smärta i led/extremitet
‐ Trauma/skada
‐ Kraftnedsättning

Arbetsformer

Kursen är uppbyggd kring verksamhetsförlagd utbildning med egna kliniska fall vilka ligger till grund för seminarier och färdighetsträning, konsultations-förmåga och professionellt förhållningssätt. Muntliga, skriftliga och praktiska övningar ingår.
Ortopedmedicinska statusövningar ingår som  workshops, seminarier,  tillsammans med fallbaserad undervisning i vården samt färdighetsträning under verksamhetsförlagd utbildning.[MO1] 
 
Självstudier i form av en fallbeskrivningar som presenteras vid ett studentlett seminarium,samt projektarbete med ett virtuellt patientfall, omfattande en litteraturgranskning inom valbart fördjupningsområde mot bakgrund av evidensbaserad medicin (EBM). Projektarbetena presenteras muntligt och skriftligt.
 
 
Kursansvarig bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
 
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 
 

Examination

Obligatoriska moment: Genom verksamhetsförlagd utbildning/VIL tränar studenten kompetenser som behövs för att uppnå kursmålen och som inte går att tillgodogöra sig på annat sätt.
Examination: godkänd prestation vid kliniska seminarier, att kunna föra ett klinisk relevant resonemang samt att tillämpa ett patientcentrerat arbetssätt med beaktande av patientens autonomi och delaktighet i den egna vården. Godkänd prestation i verksamhetsförlagd utbildning/VIL. Projektarbete i form av skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination i form av presentation av projektarbete i grupp. Strukturerat praktiskt prov.
 
 
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
 
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU tillfälle är
förbrukat.
 
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till
nytt VFU tillfälle på denna kurs.
 

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
 

Övriga föreskrifter

Kursen fördjupar temanära kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte medräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.
 

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Litteratur och övriga läromedel
Ingen obligatorisk kurslitteratur.

Peterson, Lars; Renström, Per Skador inom idrotten : handbok om förebyggande, behandlande och rehabiliterande åtgärder för aktiva, ledare, instruktörer, sjukgymnaster, läkare m.fl. Tunek, Viveka; Brokop, Susanne; Roos, Ole
Bojsen-Møller, Finn Rörelseapparatens anatomi Dyhre-Poulsen, Poul
Ersson, Bernt; Ersson, Bernt; Söderström, Michael Grundläggande ortopedisk medicin. : Armbåge, underarm, hand
Ersson, Bernt; Ersson, Bernt; Söderström, Michael Grundläggande ortopedisk medicin. : Ländrygg, bäcken, höft
Ersson, Bernt; Östberg, Sven Grundläggande ortopedisk medicin : Axel, nacke, thorax