Kursplan för

Praktisk allmänmedicin inför AT med fördjupning inom ortopedisk medicin, 7,5 hp

Family Medicine Prior to Internship and Extended Proficiency in Orthopedic Medicine, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT15 , HT16
Kurskod
2LK072
Kursens benämning
Praktisk allmänmedicin inför AT med fördjupning inom ortopedisk medicin
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Medverkande institutioner
  • Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik
  • Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2011-10-18
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2012

Särskild behörighet

Samtliga poäng från T1 - T5 samt samtliga högskolepoäng från T6.2 - 8.2.

Mål

Det övergripande målet är att få bred och fördjupad kunskap i handläggning av patienter i primärvård och få ny och utvidgad kunskap inom  ortopedisk medicin ur ett allmänmedicinskt perspektiv.

Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO‐taxonomin och färdigheterna enligt Millers pyramid *.

Kunskap och förståelse
Studenten skall
‐ Självständigt kunna analysera, bedöma, och handlägga patienter med i primärvård vanligen
förekommande symptom och tillstånd (S3‐S4).
‐ kunna visa goda kunskaper inom ortopedisk medicin avseende biomekanik, fysiologiska faktorer,
skadeprevention och rehabilitering hos såväl vuxna som barn (S3) (S3)
‐ kunna värdera och skriftligt sammanställa vetenskapliga rön i en rapport (S3)

Färdigheter
Studenten skall
‐ behärska korrekt teknik vid allmän statusundersökning (S3)
‐ självständigt kunna utföra diagnostiska undersökningar såsom; dopplerundersökning, bladderscan,
24‐hrs blodtrycksregistrering, prokto‐/rektoskopi, spirometri, borttagande av hudförändring,
bonescan, snabbdiagnostik blod/urin (S3)
‐ kunna behärska ett utökat, riktat ortopedisk medicinskt status inklusive perifert neurologiskt status
(S3)

Förhållningssätt
Studenten skall
‐tillämpa ett patientcentrerat arbetssätt (S3) med beaktande av patientens integritet och
självständighet i den egna vården, där kunskap och erfarenhet integreras i ett professionellt och
vetenskapligt förhållningssätt (M3).

Innehåll

Kursen avser att ge fördjupade kunskaper inom ämnet allmänmedicin. Fokus är dels de stora folksjukdomarna och dels områden som endast mera översiktligt tidigare berörts i core för läkarprogrammet, såsom ortopedisk medicin och idrottsmedicin. Kursen är till huvuddelen förlagd i
verksamhetsförlagd utbildning på vårdcentral med träning och utveckling av kliniska och konsultatoriska färdigheter samt ett professionellt förhållningssätt. Särskild vikt läggs vid medicinsk kompetens, analytiskt tänkande och differentialdiagnostiska överväganden. Förmågan till kreativ anpassning i varje individuellt patientmöte med beaktande av bland annat patientens egna förmågor, genusperspektiv, sociala faktorer, språk och etnicitet tränas.

En ökande grad av autonomi i arbetet eftersträvas. Studenten får, med stöd av handledare, arbeta självständigt med patienter med mångfacetterade problemställningar, både vid egen bokad mottagning och vid öppen akutmottagning samt vid mottagning på BVC.

En dryg vecka av kursen utgörs av en ortopedmedicinsk/idrottsmedicinsk fördjupningsdel med såväl praktiskt som teoretiskt innehåll. Delar av kursen är förlagda vid till exempel Artro Clinic och GIH.

Ett vetenskapligt fördjupningsarbete ingår i kursen där studenten inom ett allmänmedicinskt område fördjupar sina kunskaper och sammanställer resultaten i en kort skriftlig vetenskaplig rapport.

I kursen ingår delmoment såsom fysiologi, anatomi, klinisk mikrobiologi, klinisk fysiologi, ortopedi, invärtes medicin och kirurgi i ett allmänmedicinskt perspektiv.

I kursen eftersträvas att studenten alltmer självständigt kan integrera ett vetenskapligt förhållningssätt med teoretiska och kliniska färdigheter i det kliniska arbetet. Det eftersträvas även tydlig koppling till användande av vetenskaplig kompetens i daglig klinisk verksamhet som bas för
beslutsfattande, men också samspelet med den professionella rollen och förhållningssättet i det enskilda fallet.

Integrerande uppgifter:
‐ Rörelsesvårighet
‐ Smärta i nacke/skuldra/rygg
‐ Svullnad/smärta i led/extremitet
‐ Trauma/skada
‐ Kraftnedsättning

Arbetsformer

Kursen är uppbyggd kring verksamhetsförlagd utbildning med egna kliniska fall vilka ligger till grund för seminariediskussioner och fördjupningsstudier avseende både kliniska färdigheter, konsultationsförmåga och professionellt förhållningssätt. Muntliga, skriftliga och praktiska övningar ingår. Ortopedmedicinska statusövningar i seminarieform med praktisk träning ingår.

Studenten får göra en fallbeskrivning samt utifrån ett eget valt område göra en kortare vetenskaplig rapport med litteraturgranskning inom valbart fördjupningsområde mot bakgrund av evidens baserat medicin (EBM). Detta presenteras muntligt och skriftligt.

Examination

Obligatoriska moment: Vid kliniska fallseminarier krävs godkänd förmåga att kunna föra ett klinisk relevant resonemang samt att tillämpa ett patientcentrerat arbetssätt med beaktande av patientens integritet och självständighet i den egna vården. Närvaro vid verksamhetsförlagda moment är obligatorisk.

Examination: Examination sker genom bedömning av om kursmålen uppnåtts genom aktivt deltagande i obligatoriska moment, av handledaren godkända VFU moment samt skriftlig och muntlig presentation av vetenskapligt fördjupningsarbete. Kursen avslutas med en praktisk examination.

Begränsningar av antalet prov‐ eller praktiktillfällen
Antalet examinations‐ och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU‐tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till
nytt VFU‐tillfälle på denna kurs.

Behörighet Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFUtillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar core‐nära kunskaper inom läkarprogrammet.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. Om du är osäker – kontakta studievägledningen.

*Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO‐taxonomin: S1) enkel (ex. känna till, identifiera), S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva), S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid: M1) veta, M2) veta hur man utför, M3) kunna visa, och M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Litteratur och övriga läromedel
Ingen obligatorisk kurslitteratur.

Peterson, Lars; Renström, Per Skador inom idrotten : handbok om förebyggande, behandlande och rehabiliterande åtgärder för aktiva, ledare, instruktörer, sjukgymnaster, läkare m.fl. Tunek, Viveka; Brokop, Susanne; Roos, Ole
Bojsen-Møller, Finn Rörelseapparatens anatomi Dyhre-Poulsen, Poul
Ersson, Bernt; Ersson, Bernt; Söderström, Michael Grundläggande ortopedisk medicin. : Armbåge, underarm, hand
Ersson, Bernt; Ersson, Bernt; Söderström, Michael Grundläggande ortopedisk medicin. : Ländrygg, bäcken, höft
Ersson, Bernt; Östberg, Sven Grundläggande ortopedisk medicin : Axel, nacke, thorax