Kursplan för

Övre luftvägsproblem - fördjupningskurs, 7,5 hp

Advanced Course in Upper Airway Problems, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2012.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , HT12 , HT13 , HT16 , VT17
Kurskod
2LK074
Kursens benämning
Övre luftvägsproblem - fördjupningskurs
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Medverkande institutioner
  • Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2011-11-07
Reviderad av
Programnämnd 2
Senast reviderad
2012-06-26
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1–9 samt registrering på kursen ”Klinisk medicin inriktning reproduktion och utveckling”.

Mål

Det övergripande målet är att studenten efter avslutat kurs skall ha fördjupad kunskap och förståelse för sjukdomar i de övre luftvägarna. Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *. Kunskap och förståelse Efter kursen skall studenten kunna - utförligt beskriva och bedöma vanliga symtom och tecken till övre och nedre luftvägsproblem (S3) - diagnostisera de vanligaste orsakerna till övre luftvägshinder och förklara samband med möjliga riskfaktorer (S3) - jämföra olika behandlingsalternativ och analysera konsekvenser av vald behandling (S3) Färdigheter: Studenten skall kunna - självständigt uppta adekvat och relevant sjukhistoria för sjukdomar i luftvägarna (M3) - självständigt utföra nasofiberskopi samt fiberskopisk undersökning av övre luftvägar under okomplicerade förhållanden (M3) - självständigt kunna hålla fri luftväg med hjälp av maskventilation (M3) Förhållningssätt: Studenten ska kunna - visa förmåga för bedömning av egen kompetens och visa förmåga till helhetssyn till patientkontakt (M3) - identifiera etiska dilemman i klinisk verksamhet - kunna visa ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till vetenskaplig information och kliniska behandlingar (M3)

Innehåll

Kursen innehåller föreläsningar, demonstrationer samt egna mottagningar. Därutöver finns planerade studiebesök på Nationella respirationscentrat samt Prehospitalt Centrum på Södersjukhuset. Akuta tillstånd i luftvägarna hanteras företrädesvis på våra akutmottagningar men presenteras ofta initialt i primärvårdsnivå. Kunskap om adekvat omhändertagande av denna patientgrupp båda dessa vårdnivåer är nödvändigt. Kursens teoretiska moment inkluderar följande tillstånd: kongenitala, infektiösa, allegiska, mekaniska, traumatiska, tumörer m fl. ÖNH-perspektivet utgör grunden för kursen men flertalet tillstånd kommer även att belysas från anestesi – intensivvårds, infektion samt radiologisk synvinkel. Forskningsfronten inom området kommer att åskådliggöras på seminarier. Akuta situationer inom vården ställer ofta krav på snabba beslut varvid faktorer som kön, etnicitet och religion kan bidra till komplexiteten. Detta kommer att diskuteras under kursen. Integrerande uppgifter i kursen: Nästäppa Heshet Andfåddhet Andningsbiljud Inandningssvårigheter

Arbetsformer

Kursen bygger på dels aktivt deltagande i praktiska kliniska övningar av undersökningsteknik, dels på studenternas egna mottagningar där man tar emot patienter med övre luftvägsproblem. Kursen innehåller också praktiska övningar av prehospital omhändertagande av patienter med övre luftvägsproblem. Vidare kommer studenterna att göra ett självständigt skriftligt arbete i form av fallbeskrivningar som presentas på seminarier.

Examination

Examination sker genom bedömning om studenten uppnått kursmålen genom studentens aktiva deltagande i de obligatoriska momenten samt presentation på fallseminariet. Som en del av examinationen skall studenten kunna föra kliniska resonemang baserat på teoretiska kunskaper vilket examineras genom aktivt deltagande i diskussion kring seminariefall. Därutöver genomförs en skriftlig examination som utgår från målbeskrivningen och kursens kunskapsmässiga innehåll. Obligatoriska moment: deltagande i undersökningsteknik, egen mottagning, simulerade övningar samt individuella fallbeskrivningar. All verksamhetsförlagda moment har obligatorisk närvaro. Examination: Kursen avslutas med en gemensam skriftlig examination som bygger på kortsvarsfrågor och fallbeskrivningar. För godkänd kurs krävs godkänd klinisk tjänstgöring samt examination. Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammets Stadium C. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Om den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till fortsatt verksamhetsförlagd utbildning. Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. * Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin: S1) enkel (ex. känna till, identifiera), S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva), S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera). Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid: M1) veta, M2) veta hur man utför, M3) kunna visa, och M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur för aktuell kurs saknas. Kontakta kursansvarig institution för mer information.