Övre luftvägsproblem - fördjupningskurs, 7,5 hp
Advanced Course in Upper Airway Problems, 7,5 credits- Kurskod
- 2LK074
- Kursens benämning
- Övre luftvägsproblem - fördjupningskurs
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Medverkande institutioner
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2011-11-07
- Reviderad av
- Programnämnd 2
- Senast reviderad
- 2013-04-23
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 19 samt registrering på kursen Klinisk medicin inriktning reproduktion och utveckling. Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Det övergripande målet är att studenten efter avslutat kurs skall ha fördjupad kunskap och förståelse för sjukdomar i de övre luftvägarna.
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
Kunskap och förståelse
Efter kursen skall studenten kunna
- utförligt beskriva och bedöma vanliga symtom och tecken till övre och nedre luftvägsproblem (S3)
- diagnostisera de vanligaste orsakerna till övre luftvägshinder och förklara samband med möjliga riskfaktorer (S3)
- jämföra olika behandlingsalternativ och analysera konsekvenser av vald behandling (S3)
Färdigheter:
Studenten skall kunna
- självständigt uppta adekvat och relevant sjukhistoria för sjukdomar i luftvägarna (M3)
- självständigt utföra nasofiberskopi samt fiberskopisk undersökning av övre luftvägar under okomplicerade förhållanden (M3)
- självständigt kunna hålla fri luftväg med hjälp av maskventilation (M3)
Förhållningssätt:
Studenten ska kunna
- visa förmåga för bedömning av egen kompetens och visa förmåga till helhetssyn till patientkontakt (M3)
- identifiera etiska dilemman i klinisk verksamhet
- kunna visa ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till vetenskaplig information och kliniska behandlingar (M3)
Innehåll
Kursen innehåller föreläsningar, seminarier, demonstrationer samt egna mottagningar. Praktiska övningar för bronkoskopi kommer att ske i simulator och träning i osteosyntes kommer att ske i träningslaboratorium. För att stimulera till eget arbete och inläsning kommer seminarier i stor omfattning ersätta föreläsningar. Akuta tillstånd i luftvägarna hanteras företrädesvis på våra akutmottagningar men presenteras ofta initialt i primärvårdsnivå. Kunskap om adekvat omhändertagande av denna patientgrupp båda dessa vårdnivåer är nödvändigt.
Kursens teoretiska moment inkluderar följande tillstånd: kongenitala, infektiösa, allegiska, mekaniska, traumatiska, tumörer m fl.
ÖNH-perspektivet utgör grunden för kursen men flertalet tillstånd kommer även att belysas från anestesi – intensivvårds, infektion samt radiologisk synvinkel. Forskningsfronten inom området kommer att åskådliggöras på seminarier. Studenternas kommer att stimuleras till vetenskapligt reflektion och kritisk granskning.
Akuta situationer inom vården ställer ofta krav på snabba beslut varvid faktorer som kön, etnicitet och religion kan bidra till komplexiteten. Detta kommer att diskuteras under kursen.
Integrerande uppgifter i kursen:
- Nästäppa
- Heshet
- Andfåddhet
- Andningsbiljud
- Andningssvårigheter
Arbetsformer
Kursen bygger på dels aktivt deltagande i praktiska kliniska övningar av undersökningsteknik, dels på studenternas egna mottagningar där man tar emot patienter med övre luftvägsproblem. Studenterna kommer att presentera fall de möter under kursen. Kursen innehåller också praktiska övningar av prehospital omhändertagande av patienter med övre luftvägsproblem. Vidare kommer studenterna att göra ett självständigt skriftligt arbete i form av fallbeskrivningar som presentas på seminarier.
Obligatoriska moment: deltagande i undersökningsteknik, egen mottagning, simulerade övningar samt individuella fallbeskrivningar. Verksamhetsförlagda moment är obligatoriska då de utgör bedömningsunderlag för om kursmålen uppfylls.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsbidrag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Fortlöpande examination sker genom bedömning av om studenten uppnått kursmålen genom studentens aktiva deltagande i de obligatoriska momenten. Muntlig examination vid gruppseminarier kring autentiska fall. Därutöver genomförs en skriftlig examination.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammets Stadium C.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.